کد خبر: 626402
تاریخ انتشار :

راه اعتراض قانونی باید باز باشد

آرمان ملی: اعتراضات در خوزستان نهمین شب را هم از سر گذرانده است؛ اعتراضاتی برای به‌دست آوردن حداقل‌ها.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 در این مدت اقدامات متعددی از سوی نیروها و نهادهای مختلف صورت گرفته تا راهی برای آرامش مردم بیابند. در کنار این اقدامات مستقیم در این چند روز شاهد مصاحبه‌های مختلف تحلیلگران، فعالان سیاسی و مسئولان بوده‌ایم. آنچه در اغلب این اظهار‌نظرها نسبت به مشکلات مردم خوزستان و اعتراضات اخیرشان دیده می‌شود، زبان گشودن برای توصیه‌های مختلف به مردم است. نگرانی آن‌ها از امکان سوءاستفاده دشمن از اتفاقاتی است که در داخل رخ می‌دهد. می‌توان این فرض مسئولان را پذیرفت که جریان‌های خارجی نسبت به این اعتراضات، قضاوت‌ها و پشتیبانی‌های سودجویانه‌ای داشته‌اند. همچنین باید به خاطر داشت با توجه به آنچه در تمام این سال‌ها دیده‌ایم این نتیجه‌ای اجتناب‌ناپذیر از هر چیزی است که در داخل پیش می‌آید؛ چرا‌که دشمن همیشه دشمن است. اما چطور می‌توان علت این مشکلات را از خاطر برد؟‌ انگار مسیر مطالبه از مردم به سوی مسئولان برعکس شده است و این مطالبه‌های مسئولان از مردم است که حتی در سخت‌ترین روزها تمامی ندارد.

 سال‌ها سوءمدیریت

مشکلات خوزستان زمانی نفس مردم را تنگ کرد که سال‌هاست اخبار متعددی از مشکلات عدیده و حاد مردم خوزستان در گوشه‌و‌کنار اخبار کشور شنیده می‌شد و به عقیده اغلب کارشناسان، این اعتراضات حاصل سال‌های طولانی، کوتاهی و غفلت سیاستگذاری‌ها بوده است. گذر این سال‌ها در نهایت دولت را با خوزستانی مواجه کرده است که به گفته اسحاق جهانگیری مشکل آب، فاضلاب، سیلاب و ریزگرد دارد؛ مسائلی که نه می‌توانند یک‌شبه حل شوند و نه می‌توان مردم تشنه را منتظر حل‌شدن آن‌ها طی چندین سال نگه داشت. رهبر معظم انقلاب نیز روز جمعه در سخنان خود به این قصور چندین ساله اشاره کرده‌اند و با گلایه از رعایت نکردن توصیه‌های متعدد پیشین فرموده‌اند: «اگر آن توصیه‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت مسلماً این وضع ایجاد نمی‌شد که مردم وفادار خوزستان را با وجود این‌همه امکانات و استعدادهای طبیعی و کارخانجات در استان، ناراضی و ناراحت کند.» ما امروز در خوزستان با مردمی رو‌به‌رو هستیم که در بعضی قسمت‌ها آب شرب و در برخی مناطق آب لازم برای کشاورزی و سیستم فاضلاب مناسب ندارند. مردم در زمستان با سیلاب مواجه هستند و تابستان خشکی را در دمای بالای 50 درجه تحمل می‌کنند. حال این مردمی که تا‌کنون از حقوق حداقلی خود محروم بوده‌اند به‌حق دیگر خود چنگ زده‌اند؛ اعتراض. 

 اعتراض؛ حق مردم است

فیاض زاهد در گفت وگو با «آرمان ملی» با اشاره به ابراز نگرانی رهبر انقلاب در این روزها در خصوص نیت‌های دشمنان بیان کرد: نگرانی‌ها در این سطح کاملا درست است، اما مدیرانی که خود در این امور مسئولیت سیاسی و تخصصی داشته‌اند در زمان این فجایع و مشکلات و اعتراضات متعاقب آن‌ها، بسیار ناپسند است اگر توقع سکوت و ملاحظه امور را از مردم داشته باشند. وی در ادامه با اشاره به انواع مشکلات در خوزستان ادامه داد: پاسخ دادن به حواشی پیرامون سد گتوند برعهده کیست؟ مسئولیت اختلاف 15کیلومتری میان مطالعات آمریکایی‌ها برای احداث سد و محل احداث سد پس از انقلاب بدون‌توجه به زیرساخت‌های رسی و نمکی با کیست؟ تصمیماتی که منجر به خشک‌شدن بخش‌های زیادی از هورالعظیم شده است، چطور؟ این‌ها در اصل همان اموری هستند که مورد سوءاستفاده و دستاویز دشمن قرار می‌گیرند. ما این مسائل و مشکلات را برای مردم فراهم کرده‌ایم و آن‌ها را به سختی انداخته‌ایم. ما با تصمیمات غلط خود زندگی را برای آن‌ها سخت کرده‌ایم و اگر ذره‌ای شرافت اخلاقی داشته باشیم باید از مردم بابت تصمیمات خود عذرخواهی کنیم. نتیجه این تصمیمات در نهایت این است که ما سود‌رسان اقتصادهای گرجستان، ترکیه، آذربایجان، امارات، اروپا و آمریکا می‌شویم. 

 باید با اعتراض مردم مدارا کرد

زاهد در ادامه با توجه به پیچیدگی مشکلات و اعتراضات پیش‌رو در خوزستان تصریح کرد: برخورد با این‌گونه اعتراضات چند سطح دارد که سطح اول آن گفت‌وگوهای مستقیم از سوی نهادهای موثر با حضور در محلات و گفت‌وگو با روسای ایلات، قبایل، شورای شهر و دیگر نهادهای مردمی است که نمایندگان آن مردم هستند تا مشکل و راه‌حل مناسب مورد بررسی قرار گیرد. اگر هم قرار است ناسزایی گفته شود، باید شنیده شود. نیروی امنیتی و نظامی باید بیشتر تماشاگر و مراقب باشد و تا حد امکان نباید مداخله کند. مردم باید اجازه تخلیه خود را داشته باشند. وی با اشاره به تجربیات موفق دیگر کشورها در زمینه مواجهه با اعتراضات ادامه داد: پلیس ما باید آموزش‌های نرم‌افزاری ببیند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها