کد خبر: 628709
تاریخ انتشار :

خبر جدید درباره FATF/ مجمع تشخیص مصلحت نظام به چه نتیجه‌ای رسید؟

درحالی که سرنوشت مذاکرات وین نامعلوم بوده و اخبار منفی پیرامون آن بیشتر شده است، ظاهرا بررسی دو لایحه FATF هم به حاشیه رفته و مجمع تشخیص به بهانه شیوع کرونا پنج ماه است هیچ جلسه‌ای در این باره برگزار نکرده است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 آخرین بار محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، وعده داده بود که دو لایحه باقی مانده از FATF فروردین ماه ۱۴۰۰ در مجمع تعیین تکلیف شود. حالا اما پنجمین ماه سال هم رو به اتمام است و خبری از FATF نشده است.

فقط چند هفته پیش گفته شد که تیم اقتصادی دولت رئیسی در صدد دعوت از علی طیب‌نیا برای حضور مجدد در وزارت اقتصاد بوده‌ است. اما علی طیب‌نیا اعلام کرده تنها در صورتی حاضر است به وزارت اقتصاد برود که دولت مجوز تصویب FATF را از مراجع مرتبط بگیرد.

خبر جدید درباره FATF/ مجمع تشخیص مصلحت نظام به چه نتیجه‌ای رسید؟

حالا اما چهره‌های سیاسی کشور می‌گویند که آینده FATF به نتیجه مذاکرات برجام بستگی دارد.

تا آنجا که رسانه‌هایی مثل بلومبرگ، سی‌ان‌ان و واشنگتن پست هم اعلام کرده‌اند که مقامات دولت بایدن نسبت به احیای مجدد توافق هسته‌ای با ایران بدگمان شده‌اند.

در داخل هم گرچه ابراهیم رئیسی درباره برجام و سیاست خارجه گفته بود مخالف مذاکره نیست با این حال عمده نظرات بر آن است که احتمالا با افراد کابینه معرفی شده دولت سیزدهم جریان مذاکرات با مشکل مواجه شود.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز عنوان می‌کند که مجمع از سال گذشته تاکنون جلسه‌ای در این باره برگزار نکرده است!

این عضو مجمع علت عدم بررسی لوایح را شیوع شدید کرونا می‌خواند و می‌گوید: کرونا برنامه‌های مجمع را بهم زده است و به خاطر گسترش بیماری موفق به برگزاری جلسه نشدیم. این که چه زمانی جلسات بررسی این موضوع آغاز شود بسته به ابلاغ آقای رضایی، دبیرمجمع دارد.

این در حالی است که واکسیناسیون در کشور حالا به دهه پنجاهی‌ها رسیده و رده سنی اعضای مجمع می‌گوید؛ قاعدتا مدت‌ها پیش از این واکسن دریافت کرده‌اند. اما توکلی اظهار می‌کند که واکسن اعضای مجمع به تازگی زده شده است و حتی خود او هم هفته گذشته موفق به دریافت واکسن شده است.

این عضو مجمع تشخیص در پاسخ به این که مواضع دولت جدید چقدر می‌تواند روی نگاه و تصمیم مجمع درباره FATF اثر گذار باشد نیز می‌گوید: اتفاقات مربوط به تغییر به دولت ارتباطی با مواضع و نظرات مجمع درباره FATF ندارد. اما بایدن هم در ماه‌های اخیر بدتر از همیشه رفتار کرده است و این مسئله مد نظر ماست. ما در نظر داریم که حتی اولین تحریم ایران را هم کلینتون، که یک دموکرات بوده، تصویب کرد. پس باید به همه چیز فکر کرد.

او درباره تیم مذاکره کننده ایران در وین نیز عنوان می‌کند که منطقا با تغییر دولت، این تیم هم تغییر می‌کند و چهره‌های جدیدی معرفی می‌شوند هر چند که زمان این اتفاق هنوز کاملا مشخص نیست.

با وجود این‌ها ظاهرا در شرایط فعلی و تا پیش از تشکیل تیم مذاکراتی جدید و برگزاری جلسات بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نه چشم‌انداز روشنی از مذاکرات وین پیش رو است و نه سرنوشت FATF قابل حدس است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها