کد خبر: 630646
تاریخ انتشار :

کریمی قدوسی: بعد برجام آمریکا می‌توانست در صنعت نفت ما سرمایه‌گذاری کند

ایلنا: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، گفت: اکنون متن مذاکره متن برجام است، همانی که در برجام آمده نه یک پاراگراف کمتر و یا بیشتر؛ این متن مذاکره است. اما آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در چند دوره مذاکره که از فروردین تاکنون این‌ها رفتند و آمدند، ماورای متن برجام از ایران مطالباتی کردند که خط قرمزهای جمهوری اسلامی آنجاست.

کریمی قدوسی: بعد برجام آمریکا می‌توانست در صنعت نفت ما سرمایه‌گذاری کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

واد کریمی قدوسی نماینده مشهد در مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که باتوجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور که گفته بود «تحریم‌ها باید لغو شود و از هر راه دیپلماتیکی برای لغو تحریم‌ها استقبال می‌کنیم»، چه راه دیپلماتیکی برای لغو تحریم‌ها وجود دارد که هم تحریم لغو شود و هم خطوط قرمز نظام مورد تهدید قرار نگیرد؟، گفت: اکنون متن مذاکره متن برجام است، همانی که در برجام آمده نه یک پاراگراف کمتر و یا بیشتر؛ این متن مذاکره است. اما آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در چند دوره مذاکره که از فروردین تاکنون این‌ها رفتند و آمدند، ماورای متن برجام از ایران مطالبه موضوعاتی کردند که خط قرمزهای جمهوری اسلامی آنجاست.

وی افزود: به همین دلیل هم مقام معظم رهبری در آخرین دیدار با هیات دولت فرمودند که آمریکایی‌ها یک قدم هم به جلو برنداشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، اظهار داشت: پیام صریح و روشنی که الان داده می‌شود به طرف مقابل این است که دست از زیاده‌خواهی باید بردارید.

کریمی قدوسی ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی که لایتغیر است و اعلام هم شده این است که همه تحریم‌ها باید لغو بشود و ما راستی آزمایی کنیم و آنگاه به تعهدات خود برمی‌گردیم. این را چه کسی می‌گوید؟ رهبری انقلاب اسلامی براساس دین خود این را می‌گوید، نقض عهد نمی‌کند و هرچه می‌گوید دقیق به آن عمل می‌کند. برخلاف آنچه که در غرب رایج است که دروغ می‌گویند و زیر توافق و قرارداد می‌زنند اینجا حکم دین، این است که اگر توافقی کردی پای آن بایست اما اگر طرف نقض عهد کرد تو هم عهد خود را نقض کن.

وی افزود: این سیاست شفاف جمهوری اسلامی است و هیچ عدولی هم این دولت حق ندارد از این سیاست اثباتی، اعلامی و اعمالی رهبر معظم انقلاب داشته باشد. حالا اینکه پیغام بدهند یا اینکه بخواهند در مسائل منطقه وارد مذاکره بشویم اصلا چنین خبری نیست، فقط متن برجام.

نماینده مشهد در ادامه بیان کرد: اگر اجرا شد و در طولانی مدت نقض عهدی نشد، حالا بحث گسترش روابط تجاری، اقتصادی و پولی-بانکی بخواهد انجام شود، جمهوری اسلامی هیچوقت خط قرمزی برای کشورهای غربی قرار نداده است. همان اولی هم که آمریکایی‌ها آمدند سرمایه‌گذاری‌شان در نفت مورد تایید قرار گرفت اما نیامدند و با مک دونالد می‌خواستند وارد تهران شوند.

وی در پاسخ به این سوال که «در واقع اکنون راه حل مساله را بازگشت به برجام می‌دانید؟» تصریح کرد: این سیاست رهبری است، نه سیاست بنده و آقای رئیسی و وزیر خارجه؛ این سیاست‌های رهبر معظم انقلاب است و عیناً باید همان بشود، لذا قرارداد جدید نمی‌خواهد.

کریمی‌قدوسی در رابطه با این مساله که رئیس‌جمهور سابق در آخرین روزها گفته بود «مجلس لغو همه تحریم‌ها را می‌خواهد در حالیکه ما اصلا در همه موضوعات اجازه مذاکره نداریم»، گفت: هرچه که در برجام باید لغو می‌شده، باید لغو شود، بله یک تحریم‌های اولیه‌ای بوده که در برجام نیامده موارد هم مشخص است؛ ما هم در کمیسیون گزارشات را بررسی کردیم اما همان که در برجام آمده و آقا قبول کردند و امضا شده، همان باید کامل اجرا شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها