کد خبر: 634730
تاریخ انتشار :

این کشور در ایران مسکن حمایتی دولت رئیسی را می سازد

دولت سیزدهم اعلام کرده که بنا دارد چهار میلیون واحد مسکونی ارزان برای دهک‌های پایین و متوسط درآمدی بسازد و امروز جزییات جدیدی در همین زمینه اعلام شده است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 در همین زمینه محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی شرایط ثبت‌نام برای مسکن حمایتی، زمان ثبت‌نام و تحویل واحدهای مسکونی و ... را اعلام کرده و اقبال شاکری، عضو شورای عالی مسکن از مذاکره با انبوه‌سازان چینی برای ساخت مسکن حمایتی خبر داده و گفته است که قرار بر این است که پنج شرکت بزرگ انبوه‌سازی کار ساخت پروژه جهش تولید مسکن را بر عهده بگیرند و همچنین ضمانت‌های اجرایی برای تحویل به موقع این واحدها در نظر گرفته می‌شود. 

شرایط ثبت‌نام چیست؟ 

شرایط ثبت‌نام مسکن حمایتی مشابه شرایط ثبت‌نام مسکن ملی است. این نکته‌ای است که امروز محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده و گفته است: تمامی متقاضیانی که در طرح مسکن حمایتی ثبت نام می‌کنند باید دارای چهارشرط اصلی باشند. تاهل و یا سرپرستی خانوار، سابقه پنج ساله سکونت در شهر مورد نظر، نداشتن ملک مسکونی و فرم ج سبز از جمله این شروط است. 

بنا به گفته محمودزاده متقاضیانی که پیش از این در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده بودند و واجد شرایط شناخته نشدند در طرح مسکن حمایتی هم واجد شرایط نخواهند بود و البته کسانی که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده و انصراف داده باشند، در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند در طرح مسکن حمایتی ثبت نام کنند.

ثبت‌نام چه زمانی شروع می‌شود؟

بنا به اعلام قبلی وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام مسکن حمایتی از هفته آینده شروع می‌شود. پیش از این وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بود که ممکن است سامانه ثبت‌نام مسکن ملی و مسکن حمایتی یکسان باشد اما امروز محمودزاده، معاون وزیر گفته است که در حال آماده‌سازی یک سامانه جدید هستند و صفحه جدیدی برای ثبت نام متقاضیان اعلام می‌شود.

چه کسانی زمین رایگان تحویل می‌گیرند؟

وزارت راه و شهرسازی درباره نحوه اجرای مسکن حمایتی در شهرها و روستاهای مختلف توضیح داده است که در شهر‌های کوچک و روستا‌ها مردم خودشان متولی ساخت این واحد‌های مسکونی حمایتی هستند به طوری که دولت زمین رایگان را در اختیار این افراد در شهر‌های کوچک قرار می‌دهد و خود مردم اقدام به احداث واحد‌های مسکونی می‌کنند.

در روستا‌ها هم اگر افراد از قبل مالک زمین باشند، می‌توانند وام و خدمات فنی و مهندسی دریافت کنند و خودشان زمین مدنظرشان را بسازند. 

مسکن حمایتی چه زمانی تحویل داده می‌شود؟

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی به باشگاه خبرنگاران گفته است که طبق برنامه‌ریزی انجام شده در دو سال آینده ساخت مسکن حمایتی شروع می‌شود و بنا شده است که دولت هر سال دو میلیون واحد مسکونی تحویل دهد و تا پایان دولت سیزدهم چهار میلیون مسکن حمایتی تحویل داده شود. 

مبلغ وام چقدر است؟

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی برای تهران ۴۵۰ میلیون تومان، شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته شده است و وام مسکن روستایی هم ۲۵۰میلیون تومان است. 

چقدر باید قسط بدهیم؟

با اینکه هنوز جزییات اقساط و نرخ سود تسهیلات خانه‌های طرح جهش تولید مسکن برای دهکهای مختلف توسط بانک مرکزی اعلام نشده، یک نماینده مجلس مبلغ اقساط را سه میلیون و ۷۵۰ هزار تا پنج میلیون تومان اعلام کرده است. اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس به ایسنا گفته است که مبلغ اقساط تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی واحدهای این طرح که به سازندگان پرداخت می‌شود، بین ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان با مدت بازپرداخت ۱۸ تا ۲۰ سال وهمچنین نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصد است.

البته بنا به توضیحاتی که شاکری داده است، دولت قصد دارد نرخ سود وام دهک‌های ضعیف‌تر را کمتر در نظر بگیرد، به طوری که مسکن حمایتی برای گروه های با درآمد کم و جزو دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار واحد مسکونی و تسهیلاتی با نرخ سود پنج درصد و برای دهک‌های چهارم و پنجم، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به همراه تسهیلاتی با نرخ سود نه درصد در نظر گرفته شده است. 

همچنین برای گروه‌های با درآمد متوسط و جزو دهک‌های ششم و هفتم، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به همراه تسهیلاتی با نرخ سود ۱۲ درصد، جهت ساخت پیش بینی شده است. به جز این ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب تفاهم نامه های منعقده،۳۰۰ هزار واحد نیز در قالب بازآفرینی شهری و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بر اساس تعهدات بخش خصوصی و در نهایت ۴۰۰ هزار واحد در قالب مسکن روستایی در نظر گرفته شده است که مجموع آنها دو میلیون واحد مسکونی است و تسهیلات این گروه هم فقط پنج درصد سود دارد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها