کد خبر: 637462
تاریخ انتشار :

وزیر خارجه عربستان: مذاکراتمان با ایران ریشه‌ای نبوده اما پیشرفت داشته است

​وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگویی مواضع این کشور را درباره تداوم مذاکرات با ایران و تحولات پیرامون مذاکرات وین و برنامه هسته‌ای ایران بیان کرد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با این شبکه در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر این که تاکنون ایران و عربستان چهار دور مذاکرات دوجانبه برگزار کرده‌اند، مذاکرات میان دو کشور چگونه پیش می‌رود؟ گفت: مذاکرات تاکنون مقدماتی بوده‌ و ریشه‌ای نبوده‌اند. ما در مذاکراتی ریشه‌ای و جامع با ایران به طرح نگرانی‌هایی که خود و دیگر کشورهای منطقه داریم، متعهد هستیم. این ما را قادر خواهد ساخت روابطی عادی با همسایه‌مان ایران داشته باشیم. ما بر این عقیده‌ایم که یکی شدن منافع امکان‌پذیر است اما این مستلزم پرداختن به نگرانی‌هایی است که همه‌ی ما داریم. تاکنون به نتایجی کلی برای این مذاکرات دست نیافته‌ایم اما به اندازه کافی پیشرفت داشته‌ایم که به ما اجازه دهد جلو برویم.

بن فرحان در پاسخ به این که آیا این به معنای دور دیگری از مذاکرات در آینده‌ای نزدیک است یا نه، گفت: امیدواریم. ما هنوز برنامه‌ای برای آن نداریم اما پذیرای آن هستیم.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی درباره این که آیا محل دور بعدی مذاکرات با ایران در عراق خواهد بود یا جایی دیگر، بیان کرد: هنوز در این باره صحبتی نشده است.

این وزیر سعودی علاوه بر این درباره این موضوع که آیا تصمیمی از سوی دو طرف مبنی بر بازگشایی کنسولگری عربستان سعودی در ایران یا کسولگری ایران در جده عربستان به عنوان نشانی از وجود پیش‌رفت و حسن نیت در این مذاکرات وجود داشته است یا نه، توضیح داد: مطمئنا ما حاضریم تمامی مسائل و پیش‌نهادها را اگر جدی و مرتبط با پیش‌رفتی اساسی باشند، بررسی کنیم.

او در پاسخ به این که آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است یا نه، گفت: ممکن است اما هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

فیصل بن فرحان در پاسخ به این که با توجه به از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در ماه جاری میلادی و این که عربستان انتقادهایی از این توافق داشته است، آیا درباره هدف نهایی این مذاکرات تردید دارد یا نه، گفت: ما تردیدها و نگرانی‌های قابل ملاحظه‌ای داریم. متاسفانه این نگرانی‌ها و تردیدها در ماه‌های گذشته شدت یافته است، با توجه به این که فعالیت هسته‌ای ایران سرعت گرفته، آن هم در سطحی از غنی‌سازی که شاهد آن هستیم و بسیار فراتر از حد لازم برای غنی‌سازی در یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز است و با برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز قابل توجیه نیست. مسلما این موضوع به شدت نگران‌کننده است و چرایی نقص‌های توافق اصلی را برایمان نمایان می‌کند.

وزیر امور خارجه عربستان در این راستا ادامه داد: ما امیدواریم این مذاکرات به گونه‌ی مثبت و موثری پیش‌بروند و ایران به توافقی برسد که به ما همسایگانش اجازه دهد اطمینان بیابیم برنامه هسته‌ای آن تنها برای اهداف غیرنظامی است. چون تهدید ناشی از یک برنامه هسته‌ای نظامی اول از همه متوجه ما در منطقه است. هیچ توجیهی برای توسعه چنین توانایی‌هایی وجود ندارد و بسیار خطرناک است. خطرناک‌تر از همه دسترسی نداشتن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی[به تاسیسات هسته‌ای ایران] و محدودیت‌هایی است که اعمال شده‌اند و نه تنها مغایر با برجام‌اند، بلکه مغایر با تعهدات ایران در معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای نیز هستند. این برای ما بسیار نگران‌کننده است، چون ما در حین پیش‌برد این مذاکرات به شفافیت در فعالیت‌های هسته‌ای نیاز داریم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها