کد خبر: 637657
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفتگوی نامه نیوز با حقیقت‌پور

شورای نگهبان باید مکانیزم بررسی صلاحیت‌ها را شفاف کند

یک فعال سیاسی گفت: وقتی شورای نگهبان این طوری رفتار می کند، مردم می گویند «رئیس جمهور را انتخاب کردند، در خانه های مان بنشینیم.» چرا باید این هزینه ها را به نظام تحمیل کنیم؟

شورای نگهبان باید مکانیزم بررسی صلاحیت‌ها را شفاف کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با منصور حقیقت‌پور

 

گروه سیاست نامه نیوز: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رهبر معظم انقلاب منصوب شدند که در میان اسامی، نام علی لاریجانی دیده می شود. برخی معتقد چه طور می شود «علی لاریجانی برای ریاست جمهوری صلاحیت نداشته باشد اما برای سیاستگذاری در حوزه فرهنگ صاحب صلاحیت باشد.» در واقع آنها این نگاه را دارند که باید شورای نگهبان با اعمال اصلاحاتی مکانیزم بررسی صلاحیت نامزدها را شفاف کند.

منصور حقیقت‌پور در گفتگو با نامه نیوز درباره ضرورت اصلاح مکانیزم بررسی صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان گفت: آقای لاریجانی علاوه بر آنکه از مقام معظم رهبری برای عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم گرفت، هم اکنون مشاور رهبر معظم انقلاب است و درباره اموری که مقام معظم رهبری به آقای لاریجانی ارجاع می دهند، او به رهبر انقلاب مشاوره می دهد بنابراین آقای لاریجانی امین رهبر معظم انقلاب است.

وی افزود: قدر مسلم امروز همه ما از شورای نگهبان سئوال داریم. شورای نگهبان باید روشن‌گری کند و به مردم بگوید «شخصیتی همچون علی لاریجانی که می توانست برای نظام جمهوری اسلامی ایران نافع باشد و در سطح بین الملل جایگاه ایران را ارتقاع بخشد، چرا گفتند برای ریاست جمهوری صلاحیت ندارد؟». نکته مهمتر آنکه چرا حاضر نشدند این مسئله را باز کنند و مشکلی که باعث ردصلاحیت آقای لاریجانی شد را برای مردم بیان کنند. این سئوالی منطقی است و شورای نگهبان باید جواب مردم را بدهد.

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: بارها آقای علی لاریجانی از شورای نگهبان رسما درخواست کرد که دلیل ردصلاحیت را بگویند اما معلوم نیست چرا شورای نگهبان این کار را انجام نمی دهد. اخیرا آقای حیدر مصلحی اعتراف کرد که در سال 92 به شورای نگهبان اعلام کرده «آقای هاشمی می تواند رأی بیاورد پس او را تأییدصلاحیت نکنید». این مسائل انصاف نیست چون شورای نگهبان امانتدار نظام است.

وی با اشاره به سیاست کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه انتخابات افزود: شورای نگهبان ظلمی را که در حق آقای لاریجانی کرد باید جبران کند. یکی از گلایه های امروز آن است که چرا شورای نگهبان سیاست های کلی انتخابات را عمل نکرد، چرا به سخن رهبر انقلاب که فرمودند «جفا و ظلم شد و جبران شود، این کار را شورای نگهبان انجام نداد».

مشاور علی لاریجانی در مجلس دهم درباره تأثیر شفاف‌سازی مکانیزم بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات بر افزایش اعتمادعمومی به صندوق رأی گفت: حتما باید اصلاح شود چون امروز مردم تجزیه و تحلیل می کنند، وقتی شورای نگهبان این طوری رفتار می کند، مردم می گویند «رئیس جمهور را انتخاب کردند، در خانه های مان بنشینیم.» چرا باید این هزینه ها را به نظام تحمیل کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها