کد خبر: 639562
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با محمدرضا خباز

دولت رئیسی به برجام می‌گوید«اسمش را نیار،خودش را بیار»

یک فعال سیاسی گفت: دولتمردان فعلی نسبت به کلمه برجام خیلی حساس هستند و خیلی درباره آن بدگویی کرده اند، دیگر لغت «برجام» را به کار نمی برند و به قول ضرب المثل معروف می گویند «اسمش را نیار، خودش را بیار».

دولت رئیسی به برجام می‌گوید«اسمش را نیار،خودش را بیار»
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاسی نامه نیوز: مذاکرات برجامی وارد فاز جدیدی شده است و نسبت به هفته گذشته فضای گفتگوها یک تغییر 180 درجه ای را تجربه می کند.

محمدرضا خباز در گفتگو با نامه نیوز درباره تغییر فضای اتفاق افتاده در مذاکرات وین گفت: ماجرای مذاکرات هسته ای و در نهایت مذاکرات بین آمریکا و ایران سال های سال است که وقت مسئولان و مردم را به خود اختصاص داده است. مردم در انتظار بهبود وضع شان بر اثر مثبت شدن نتیجه مذاکرات هستند.

وی افزود: تفکر سیاسی حاکم بر دولت در 8 سال گذشته کلا با برجام مخالف بود و برجام را زشت، بد و جنازه متعفن می دانستند، حتی یکی از روزنامه های آنها نوشت «اگر کسی بعدها از برجام صحبت کند یا دهانش را خورد می کنیم»، حالا دولتمردان امروز یا فهمیدند یا از اول آگاه بودند که بیان آن صحبت ها اشتباه است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: مذاکره کردن یک فرصت است تا امکانی فراهم آید که از ظرفیت های کشورهای دنیا استفاده شود. اگر دولتی نتواند از ظرفیت کشورهای دیگر استفاده کند، دلیل کم یا ناآگاه بودن او است بنابراین دولتمردان امروز کم کم دارند به این نتیجه می رسند که 8سال گذشته را کاملا اشتباه کردند، موجب فرصت سوزی شدند و به مردم و کشور لطمه زدند.

وی ادامه داد: دولتمردان امروز چون در 8 سال گذشته از تمامی تریبون هایی که در اختیار داشتند درباره برجام بد گفتند، حالا نمی دانند با چه زبانی بگویند «ما می خواهیم برجام را ادامه دهیم» به همین دلیل دیگر نام برجام را به زبان نمی آورند بلکه می گویند «رفع تحریم ها». به عبارت دیگر چون نسبت به کلمه برجام خیلی حساس هستند و خیلی درباره آن بدگویی کرده اند، دیگر لغت «برجام» را به کار نمی برند و به قول ضرب المثل معروف می گویند «اسمش را نیار، خودش را بیار».

خباز اظهار کرد: تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم در دور قبلی 5 شرط برای احیای برجام گذاشت که یکی از آنها این بود که آمریکا باید کل خسارت ایران را جبران کند، هرچند ما به عنوان یک ایرانی از خدا می خواهیم این اتفاق بیفتاد ولی از قدیم گفتند «سنگ بزرگ علامت نزدن است».

این فعال سیاسی افزود: در ابتدا تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم پا را در یک کفش کرده بود و نمی پذیرفت که مطابق ادوار گذشته مباحث را پیش ببرد اما براساس صحبت هایی که نمایندگان چین و روسیه با تیم مذاکره کننده ایران انجام داد، برداشت می شود تیم مذاکره کننده ایران احساس کرد اگر بخواهد بر پیشنهادهای خود اصرار کند، علاوه بر آمریکا، اروپایی ها نیز از برجام خارج خواهند شد و اگر اروپا از برجام خارج شود، باید پنبه برجام را زد بنابراین لحن کلام عوض شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها