کد خبر: 640175
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفتگوی «نامه‌نیوز» با محمدرضا خباز

دولت بازار را بی‌ثبات کرده، پاسخ نقدها را هم نمی‌دهد

یک فعال سیاسی گفت: اعضای تیم اقتصادی دولت یک جمعی هستند که دور هم نشسته اند و تصور می کنند تصمیمات شان درست است. گویا خودشان را مستغنی از نظرات نخبگان بیرون از دولت می دانند.

دولت بازار را بی‌ثبات کرده، پاسخ نقدها را هم نمی‌دهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: دولت سیزدهم بالاخره بعد از 4 ماه کم کم می خواهند هنرهای اقتصادی خود را نشان دهد. در اولین گام تیم اقتصادی دولت قصد دارد روی دلار جهانگیری خط قرمز بگیرد؛ این اقدام قطعا پیامدهای اقتصادی را در پی دارد اما بنای دولت آن است که آن را با افزایش یارانه نقدی جبران کند. گام مهم بعدی اصلاح توزیع سهمیه بنزین است که البته به طور آزمایشی در کیش و قشم به اجرا در می آید اما هنوز مشخص نیست قیمت آزاد بنزین در این طرح چه میزان خواهد بود.

محمدرضا خباز در گفتگو با نامه نیوز درباره طرح های اقتصادی دولت گفت: وعده آقای رئیس جمهور زمان انتخابات این بود که اصلاح ساختار اقتصادی کشور را آغاز می کند و در این مسیر از نظرات کارشناسان خارج از دولت بهره می گیرد. معنی این صحبت آن است که تصمیمات در این حوزه فقط براساس جمع بندی تیم اقتصادی دولت انجام نمی شود اما تا به حال حتی یک برنامه اقتصادی مدون از سوی دولت ندیدیم که دولت اعلام کند برای رفع مشکلات اقتصادی قصد دارد چه اقداماتی انجام دهد.

وی افزود: هر یک از معاونان رئیس جمهور نظری می دهد، سپس آن نظر مورد نقد اقتصاددان ها قرار می گیرد اما دولت هیچ پاسخی به این نقدها نمی دهد. به عنوان نمونه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه رسما اعلام کرد «در بودجه 1401 دیگر ارز 4200 تومان برای کالاهای اساسی نخواهیم داشت» اما سئوال این است که طرح جایگزین چه خواهد بود؟ جواب دولت خیلی کلی است و می گوید «جبران می کند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: دولت چگونه می خواهد حذف ارز 4200 را مخصوصا در دو کالای نان و دارو جبران کند؟ این موضوع را باید شفاف برای مردم و اقتصاددان های کشور بیان کنند تا نقدونظر صورت بگیرد و این دیدگاه به پختگی لازم برسد. البته گفتند می خواهند یارانه نقدی را دو برابر کنند اما اعلام نکردند «با چه منبعی می خواهند این حجم از یارانه را تأمین منابع کنند و قرار است چه دهک های درآمدی مشمول اخذ این یارانه می شوند؟».

وی افزود: هم اکنون دولت هر ماه 4300 میلیارد تومان یارانه می دهند و روز بیستم هر ماه وقتی یارانه پرداخت می شود از همان لحظه دولت برای تأمین منابع 4300 میلیارد تومان ماه بعد دغدغه و نگرانی دارد. اگر می خواهند ارز 4200 را به قیمت ریال تبدیل کنند و ریال را به مردم بدهند، نحوه محاسبه و روش توزیع را بگویند چون اینها سئوال های اصلی است. تا این سئوال ها پاسخ داده نشود اذهان عمومی مردم قانع نخواهند شد.

خباز گفت: هیچ کدام از این برنامه هایی که اعلام شد هیچ کدام اصلاح ساختار اقتصادی کشور نیست. نکته دیگر آنکه تیم اقتصادی دولت باید در اتخاذ تصمیمات هماهنگ و هم نظر باشند. از ابتدا هم توصیه به آقای رئیسی این بود که «تیم اقتصادی را یکدست کنید وگرنه دچار مشکل خواهید شد.» الان می بینیم که تیم اقتصادی دولت نه تنها یک دست نیست بلکه نظرات متفاوت آنها در بیرون خودش را نشان می دهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره تأثیر تصمیمات تیم اقتصادی دولت بر ثبات بازار بیان کرد: تا الان هیچ کدام از تصمیمات اقتصادی دولت پاسخ مثبتی نداده است. این تصمیمات نه تنها به ثبات بازار کمک نکرده بلکه آن را بدتر کرده است که مصداقش را در افزایش قیمت کالاها و ارز و بی ثباتی بازار می توان مشاهده کرد. علت هم آن است که تصمیمات مطالعه شده نیست و نظرات کارشناسان بیرونی را هم نمی گیرند. یک جمعی دور هم نشسته اند و تصور می کنند تصمیمات شان درست است. گویا خودشان را مستغنی از نظرات نخبگان بیرون از دولت می دانند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها