کد خبر: 646161
تاریخ انتشار :

روانچی: حضور غیرقانونی نیروهای خارجی در مناطقی از سوریه باید فورا پایان یابد

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل، در نشست روز جمعه شورای امنیت در مورد وضعیت تحولات سیاسی و بشردوستانه در سوریه، با اشاره به نقض مکرر حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه توسط رژیم صهیونیستی گفت: حملات اخیر رژیم اسرائیل در سوریه که غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار داد، نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مجید تخت روانچی افزود: ما از شورای امنیت می‌خواهیم که این رژیم را در قبال این گونه اقدامات تجاوزکارانه و فعالیت‌های شرورانه و همچنین تهدیدات آشکارش برای استفاده از زور علیه سایر کشورهای منطقه که صلح و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد، پاسخگو کند.

نماینده دائم کشورمان گفت مردم سوریه همچنان با چالش‌های متعددی روبرو هستند و مقابله با آنها مستلزم کار سخت در بخش‌های مختلف است. هیچ چیز مهمتر یا فوری‌تر از پایان دادن به اقدامات قهری یکجانبه نیست که به مردم سوریه آسیب رسانده است تا جایی که آنها از حقوق اولیه انسانی خود از جمله حق دارو، مراقبت‌های بهداشتی، غذا، آب، برق و ارتباطات محروم شده‌اند.

سفیر کشورمان نزد سازمان ملل اظهار داشت: با توجه به وضعیت وخیم انسانی در سوریه، جایی که "بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های غیرنظامی ویران شده است"، شورای امنیت باید با جدیت تلاش کند تا اطمینان حاصل شود که قطعنامه 2585 به طور کامل، به شیوه‌ای متوازن و موثر، به ویژه از نظر پروژه‌های بازیابی زودهنگام و لغو تحریم‌های یکجانبه اجرا می‌شود.

وی در ادامه گفت: حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه همچنان با حضور غیرقانونی نیروهای خارجی از جمله نیروهای ایالات متحده به طور قابل توجهی نقض می‌شود. سرقت منابع طبیعی مردم سوریه در مناطق تحت کنترل نیروهای خارجی، به ویژه نفت و محصولات کشاورزی را محکوم می‌کنیم و حق مشروع دولت سوریه برای مبارزه با این گونه اعمال جنایتکارانه را به رسمیت می‌شناسیم.

نماینده دائم کشورمان در این نشست همچنین به اهمیت فرمت آستانه در کمک به حل بحران سوریه اشاره و گفت: این سازوکار به تلاش‌های خود برای پایان دادن به بحران و کاهش آلام مردم سوریه ادامه خواهد داد و در حمایت از این تلاش ها، وزیران خارجه کشورهای ضامن آستانه در 10 مارس در آنتالیا (ترکیه) دیدار خواهند کرد.

وی اظهار داشت: حرکت آزادانه گروه‌های تروریستی از جمله داعش در خاک سوریه که نیروهای خارجی به صورت غیرقانونی در آن حضور دارند و همچنین انتقال آنها به کشورهای دیگر، صلح و امنیت منطقه و بین‌المللی را به خطر می‌اندازد.

سفیر ایران نزد سازمان ملل تاکید کرد: نمی‌توان از مبارزه با تروریسم به عنوان بهانه ای برای تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه استفاده کرد. حضور غیرقانونی نیروهای خارجی در مناطقی از سوریه که شرایط مساعدی را برای فعالیت‌های تروریستی در سوریه فراهم کرده است، باید فورا پایان یابد. ایران به حمایت از تلاش‌های سوریه برای مقابله با تهدیدات تروریستی و حفظ وحدت و تمامیت ارضی این کشور ادامه می‌دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها