کد خبر: 646646
تاریخ انتشار :

چهارمین ضرب‌الاجل

با وجودی که وال استریت ژورنال از جدیدترین ضرب الاجل غرب برای پایان مذاکرات خبر داد، هیأت ایرانی اعلام کرد آمریکا با شرایط تهران موافقت کرده است.

چهارمین ضرب‌الاجل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاسی فردا؛ از ابتدای مذاکرات تاکنون کشورهای غربی در کنار چانه زنی های دیپلماتیک، سعی داشتند تا با در دست گرفتن نبض تحولات در فضای رسانه ای، افکارعمومی را آن طور که مطلوب شان هم شکل دهند و هدایت کنند. از اواسط ژانویه تا کنون 4 ضرب الاجل را رسانه های غربی برای پایان گفتگوها اعلام کردند و هشدار دادند، بعد از آن پنجره دیپلماسی بسته خواهد شد اما هیأت ایرانی اولویت را بر تأمین منافع ملی قرار داد و بدون توجه به این ضرب الاجل ها، تنها روی پیش بردن مباحث براساس پیش نویس تدوینی تمرکز کرد.

در جدیدترین ضرب الاجل لارنس نورمن خبرنگار وال‌استریت ژورنال در اروپا مدعی شد از روز دوشنبه که علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد ایران به وین بازگشته، تغییری در روند اختلافات ایجاد نشده و اختلافات در ارتباط با مسائل پادمانی، ابعاد تحریم‌ها و ضمانت‌های اقتصادی همچنان باقی مانده‌اند.

این خبرنگار در ادامه ادعاهایش نورمن نوشت «هیچ کس در طرف غربی نمی‌خواهد این مذاکرات به جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته آینده کشیده شود. پیام این است که مذاکرات باید به طور موثر تا روز جمعه به نتیجه برسد. اگر اینگونه نشود طرف غربی از مذاکرات خارج می‌شود و فشارها را افزایش می‌دهد. در آن صورت برجام غیر قابل احیا خواهد بود. شخصاً شک دارم که مذاکرات به آخر هفته کشیده نشود.»

گرچه این ادعا بازخورد جهانی داشت و رسانه های ایران نیز آن را در اخبارشان بازتاب دادند اما واقعیت گفتگوهای دیپلماتیک از روندی متفاوت حکایت می کند. خوش چشم مشاور تیم مذاکره کننده در وین گفت «سرانجام، پس از یک موج ناموفق عملیات روانی، نشانه هایی وجود دارد که بحران اوکراین، آمریکا را مجبور به عقب نشینی از رویکرد تشدیدکننده خود در گفتگوهای وین برای تن دادن به شرایط درخواستی ایران برای توافق کرده است. در هر صورت، اکنون یک نقطه عطف برای این آخر هفته در افق به نظر می رسد.»

ضمن آنکه رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی نیز با توئیتی کنایه آمیز به ادعای وال استریت ژورنال واکنش نشان داد و نوشت " خبرنگار وال استریت ژورنال ادعا کرده اگر مذاکرات تا پایان جمعه به نتیجه نرسد، طرف غربی از مذاکرات خارج خواهد شد، از اواسط ژانویه این چهارمین ضرب الاجل است که غرب با دو هدف «مقصرنمایی» و تشدید فشار برای امتیازگیری بیشتر از ایران» در مذاکرات وین تعیین کرده است و کسی بدان توجه نکرده است".

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها