کد خبر: 648382
تاریخ انتشار :

فرصتی تاریخی برای احیای برجام

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، درباره زمان احتمالی حصول توافق، مطرح کرد: «روس‌ها از موضع اولیه خود مبنی بر اینکه مناسبات تجاری، نظامی و اقتصادی‌شان با ایران خارج از بحث تحریم‌های امریکا باشد، عقب‌نشینی کردند و این مهم راه توافق را باز می‌کند. اما این امر هم به ایران بستگی دارد؛ چرا که آقای امیرعبداللهیان گفتند که چند موضوع مانده که منتظر پاسخ امریکایی هاست.

فرصتی تاریخی برای احیای برجام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قاسم محبعلی در گفتگو با «انتخاب» در پاسخ به این پرسش که چه قدر امکان دادر که احیای برجام تا پیش از عید انجام شود، گفت: «پیش‌بینی این امر سخت است. روس‌ها از موضع اولیه‌شان عقب‌نشینی کردند و امریکایی‌ها مجوز دادند که همکاری هسته ای روس‌ها با ایران در چارچوب برجام ادامه پیدا کند. روس‌ها از موضع اولیه خود مبنی بر اینکه مناسبات تجاری، نظامی و اقتصادی‌شان با ایران خارج از بحث تحریم‌های امریکا باشد، عقب‌نشینی کردند و این مهم راه توافق را باز می‌کند. اما این امر هم به ایران بستگی دارد؛ چرا که آقای امیرعبداللهیان گفتند که چند موضوع مانده که منتظر پاسخ امریکایی هاست. امکان توافق و حتی اینکه نرمش‌هایی هم در مقابل ایران نشان دهند، وجود دارد. این یک فرصت تاریخی برای ایران است که بتواند در بهترین شرایط توافق و برجام را احیا کند.»

وی درباره موضوعات باقیمانده، عنوان کرد: «احتمالا یکی از مسائل باقی مانده، بحث تحریم سپاه پاسداران است و دیگری، اشخاصی ست که خارج از برجام تحریم شدند. این‌ها را باید بررسی کرد که آیا امکان توافق هست یا خیر. باورم بر این است که امریکایی‌ها و اروپایی‌ها علاقه‌مند هستند که توافق به سرعت انجام گیرد تا تمام تلاش‌شان را بگذارند روی بحث روسیه و اوکراین، و فعلا توجه‌شان را نسبت به ایران و خاورمیانه کاهش دهند.»

 

میدونستی در ایران نوین میتونی با 3 میلیون تومان موهاتو بکاری؟ 

پیشنهاد امروز

 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل، تاکید کرد: «با این تفاسیر امکان توافق و حتی اینکه نرمش‌هایی هم در مقابل ایران نشان دهند، وجود دارد. این یک فرصت تاریخی برای ایران است که بتواند در بهترین شرایط توافق و برجام را احیا کند.»

محبعلی در ارزیابی خود از امتیازاتی که امریکا به روسیه داده است، گفت: «امریکا امتیاز خاصی به روسیه نداده است. فقط در مورد بوشهر و حضور روس‌ها در مسائل مربوط به برجام بوده است. روس‌ها در بیانیه خود می‌خواستند روابط تجاری و نظامی و اقتصادی خود با ایران خارج از تحریم‌های امریکا و اروپا قرار گیرد که آن‌ها نپذیرفتند.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه درخصوص سفر امیرعبداللهیان به مسکو، بیان کرد: «به نظر می‌رسد که روس‌ها استقبالی که از آقای امیرعبداللهیان داشتند، با گذشته متفاوت بود. در گذشته این حجم از برخورد مناسب با ایران در روسیه وجود نداشت اما الان با توجه به اینکه تاکنون در اوکراین توفیقی نداشته‌اند، موقعیت‌شان افت کرده است و گویا می‌خواهند هم از ایران و هم از طرف‌های برجام امتیاز گیرند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها