کد خبر: 664709
تاریخ انتشار :

یاوه‌گویی تکراری غرب در سازمان ملل علیه ایران

​نمایندگان آمریکا و اروپایی در سازمان ملل ادعاها مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین را تکرار و تاکید کردند که دبیرکل سازمان ملل حق دارد در این زمینه تحقیقات انجام دهد؛ موضوعی که به گفته نماینده روسیه خلاف منشور سازمان ملل است.

یاوه‌گویی تکراری غرب در سازمان ملل علیه ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیکولاس دی ری‌وی‌یِر نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل، جیمز کاریوک معاون نماینده انگلیس و رابرت وود معاون نماینده آمریکا به‌علاوه نماینده اوکراین در سازمان ملل در نشست چهارشنبه شب شورای امنیت درباره جنگ اوکراین بار دیگر اتهامات اثبات نشده مبنی بر اینکه روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حملات خود علیه اوکراین استفاده می‌کند را تکرار کردند.

آنها در اظهارات خود خواهان تحقیقات آنتونیو ‌گوترش دبیرکل سازمان ملل در این باره شدند و تاکید کردند که وی حق انجام این کار را دارد. این در حالی است که واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل ضمن رد این ادعاها خاطر نشان کرد که این تحقیقات دبیرکل خلاف منشور سازمان ملل بوده و تنها شورای امنیت است که صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد.

این نماینده‌های اروپایی و آمریکایی همچنین مدعی شدند که اقدام ایران برای ارسال پهپاد به روسیه خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

به گزارش ایسنا، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز سه‌شنبه در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل هشدار داد که تحقیقات این نهاد بین‌المللی درباره ادعاهای بی اساس مربوط به استفاده پهپادها در جنگ اوکراین در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ غیرقانونی است و این سازمان نباید بر اساس ادعاهای کشورهای غربی عمل کند.

در این نامه مواضع صریح ایران درمورد اتهامات و ادعاهای بی اساس وارد شده ازسوی تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) و آمریکا درباره استفاده از پهپادهای متعلق به ایران در جنگ اوکراین تشریح شده و آمده است: طعنه آمیز است که آمریکا و سه کشور اروپایی در موضع‌گیری‌های خود ایران را به نقض بند خاصی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متهم می‌کنند، در حالی که آن‌ها خود به نقض تعهد، خروج غیرقانونی ایالت متحده از توافق هسته‌ای و تداوم این نقض تعهد ادامه می‌دهند.

ایروانی همچنین در این نامه تاکید کرد: کشورهای غربی تلاش می‌کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپهادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند. در حالی که قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستورالعمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

همچنین حسین امیرعبدللهیان وزیر امورخارجه ایران روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با همتای خود از بلاروس گفت: اتهامات بی اساس برخی از کشورها در مورد استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین را قویا رد می‌کنیم و مقامات اوکراین را دعوت می‌کنیم که در یک نشست دو جانبه در سطح متخصصی فنی ایران و اوکراین حضور پیدا کنند و هر سندی را که در این خصوص در اختیار دارند، ارائه کنند. موضع ما همانطور که پیش از این گفته‌ایم عدم تسلیح طرفین در این جنگ است و ما مخالف جنگ هستیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها