کد خبر: 667104
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با حسن رسولی

تندروها صدای مجلس و دولت شده‌اند

فعال سیاسی اصولگرا گفت: امروز در مجلس و دولت به جز صدای طیف تندرو اصولگرا پیام دیگری شنیده و دیده نمی شود.

تندروها صدای مجلس و دولت شده‌اند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: وقتی دولت سیدابراهیم رئیسی سر کار آمد، تصور برخی این بود که از همه ظرفیت ها برای تسریع در رسیدگی به مشکلات مردم استفاده خواهد کرد اما بعد از یک سال نه تنها مشکلی حل نشد بلکه بر حجم مشکلات نیز افزوده شد.

حسن رسولی در گفتگو با نامه نیوز درباره نارضایتی ها از عملکرد دولت سیزدهم گفت: از آنجا که هنوز شواهد کافی برای عبور کشور از بحران مشاهده نمی شود، باید ریشه ها و عوامل این اعتراضات و نارضایتی ها اخیر را بررسی کنیم تا بهتر بتوانیم به این سئوال پاسخ بدهیم.

وی افزود: حسب اطلاعات و برداشت های شخصی می توان 3 عامل عمده را به عنوان ریشه های این ناآرامی ها برشمرد که نخستین آن مشکلات انباشته شده اقتصادی و تنگناهای معیشتی مردم است. 4 سال پی در پی جامعه ایران تورم بالای 35 درصد را تحمل می کند و تداوم این وضعیت عمیق تر شدن شکاف طبقاتی، فقیرتر شدن طبقات کم‌درآمد و فربه‌تر شدن دهک‌های درآمدی بالای جامعه را تشدید می کند که بر حجم میزان نارضایتی ها در جامعه می افزاید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بسته شدن فضای سیاسی کشور پس از یکدست شدن هر سه قوه طی سال های 98 تاکنون را می توان عامل بعدی دانست. امروز در مجلس و دولت به جز صدای طیف تندرو اصولگرا پیام دیگری شنیده و دیده نمی شود.

وی افزود: در این فضای بسته که احزاب منکوب و شخصیت های معتدل همچون علی لاریجانی و جهانگیری ردصلاحیت می شوند، معترضانی که مسائل سیاسی برای شان اولویت دارد، احساس می کنند از طریق سازوکارهای دموکراتیک نمی توانند در شرایط سیاسی جامعه اثرگذار باشند. این احساس در کنار مشکلات اقتصادی به ویژه بیکاری و گرانی بستر عصیان و حضور آنها را در خیابان ها فراهم کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: در سال 1396 که انتخابات از درجه آزادی بیشتری برخوردار بود هم مشارکت سیاسی بالا رفت و هم بسیاری از جوانان معترض با حضور در سازوکارهای انتخاباتی نقش سیاسی خودشان را ایفا می کردند اما در انتخابات سال 1398 و 1400 با کاهش محسوس مشارکت مواجه بودیم و عملا عرصه انتخابات برخلاف گذشته برای بخش قابل توجهی از جامعه از حیز انتفاع خارج شد.

وی افزود: عامل سوم را مداخله بی حد و اندازه دولت در شئونات مختلف زندگی مردم به ویژه در حریم خصوصی و سبک زندگی مردم می دانم. تفاوت های نسلی آشکارترین پدیده جامعه شناختی ایران است اما اقدامات دولت برای محدودسازی اینترنت، فعال تر شدن گشت ارشاد، ممنوع کردن ارائه خدمات بانکی به بانوان کم حجاب و غیره به لحاظ فرهنگی و اجتماعی زمینه نارضایتی های اجتماعی را فراهم کرد.

رسولی بیان کرد: البته طبیعی است که در چنین شرایطی جریانات سیاسی مخالف ایران و انقلاب و حتی برخی از کشورهای متخاصم در کنار سرویس های امنیتی و اطلاعاتی شان بخواهند از این آب گل آلود به نفع منافع خودشان بهره برداری کنند اما با این وجود خاستگاه اصلی این نارضایتی ها در داخل است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها