کد خبر: 669994
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با آلبرت بغزیان

پشت افزایش درآمد مالیاتی دولت هیچ برنامه‌ای نیست

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اگر افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در سال آینده ما را به رشد اقتصادی، ثبات قیمت و اشتغال می رساند، از آن استقبال می کنیم و به انتظار می نشینیم تا ببینیم چقدر اهداف یادشده محقق خواهند شد اما شخصا می دانم پشت سر این افزایش درآمد مالیاتی هیچ چیزی نیست.

پشت افزایش درآمد مالیاتی دولت هیچ برنامه‌ای نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمد طاهر شیرازی -گروه اقتصاد نامه نیوز:: لایحه بودجه 1402 تقدیم مجلس شد و کمیسیون تلفیق کار بر روی آن را آغاز کرد. از جمله ویژگی های برجسته این لایحه افزایش درآمد عمومی دولت از محل اخذ مالیات است.

آلبرت بغزیان در گفتگو با نامه نیوز درباره افزایش درآمدهای سال آینده دولت از محل مالیات گفت: تحقق درآمدهای مالیاتی را سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد می توانند پایش کنند. در حال حاضر می توان فرض را بر این گذاشت که این دو دستگاه اجرایی در حوزه پیش بینی تحقق درآمدهای مالیاتی صداقت به خرج دادند.

وی افزود: اگر افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در سال آینده ما را به رشد اقتصادی، ثبات قیمت و اشتغال می رساند، از آن استقبال می کنیم و به انتظار می نشینیم تا ببینیم چقدر اهداف یادشده محقق خواهند شد اما شخصا می دانم پشت سر این افزایش درآمد مالیاتی هیچ چیزی نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هیچ بودجه ای با کسری بسته نمی شود، اظهار کرد: همواره دولت در زمان تقدیم لایحه بودجه به مجلس اعلام می کند که «این بودجه کسری ندارد و همه پیش بینی های درآمدی محقق می شوند، اگر هم محقق نشدند راه دیگری پیدا می کنیم».

وی افزود: اگر ردیف های درآمدی محقق نشدند، ناجوانمردی است که دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی درصدد جبران کسری بودجه اش برآید چون نتیجه آن تورم خواهد بود. در بستن لایحه بودجه بدون درنظر گرفتن درآمد نفت تجربه های جهانی بسیاری وجود دارد چون خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا تولیدکننده نفت نیستند، کافی است نحوه بودجه نویسی این کشورها را بررسی کنیم.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد: اگر دولت در کشورهای توسعه یافته نتواند ردیف های درآمدی لایحه بودجه را محقق کند، بازخواست می شود اما در کشور ما دولت پاسخگوی کسری بودجه نیست، یعنی اگر این طور باشد که دولت موظف شود کسری بودجه را از جیب خودش جبران کند، آن موقع حواسش موقع بودجه نویسی جمع می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها