کد خبر: 670184
تاریخ انتشار :

سفر مشاور ارشد بایدن به عراق

رسانه آمریکایی «اکسیوس» نوشت: دفتر نخست وزیر عراق و سفارت آمریکا در بغداد اعلام کردند که برت مک گورک، مشاور ارشد رئیس جمهور بایدن در خاورمیانه، این هفته از عراق بازدید کرد تا با محمد شیعه السودانی، نخست وزیر جدید، درباره همکاری های امنیتی بین دو کشور گفتگو کند.

سفر مشاور ارشد بایدن به عراق
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: ایالات متحده و ایران برای نفوذ سیاسی در عراق در حال مبارزه اند. مک گورک ارشدترین مقام کاخ سفید است که از زمان روی کار آمدن السودانی در سه ماه پیش، به بغداد سفر کرده است.

السودانی که پس از حمایت جناح های طرفدار ایران موسوم به چارچوب هماهنگی منصوب شد، در تلاش است تا روابط عراق با آمریکا و روابط بغداد با تهران را متوازن کند.

علیرغم فشار شبه نظامیان طرفدار ایران در عراق که خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور هستند، السودانی از حضور نظامی ایالات متحده دفاع کرد و در مصاحبه اخیر با وال استریت ژورنال گفت که هنوز برای مبارزه با داعش به نیروهای آمریکایی، نیاز است.

مک گورک روز دوشنبه به همراه آموس هوشتاین فرستاده وزارت خارجه آمریکا در حوزه انرژی پس از یک سفر کوتاه به اردن وارد بغداد شد.

بر اساس بیانیه دفتر وی، السودانی به مک گورک و هوشتاین گفت که دولت او می خواهد همکاری با کشورهای دوست را «به نحوی که منافع مردم عراق تأمین کند» تقویت کند.

مک گورک بر تعهد بایدن به روابط استراتژیک با عراق و بر تمایل آمریکا برای حمایت از اصلاحات دولت عراق در زمینه انرژی، زیرساخت ها و اقلیم تاکید کرد.

مک گورک همچنین به السودانی گفت که ایالات متحده متعهد است که «به نیروهای عراقی در مبارزه با داعش مشاوره و کمک کند و اطمینان حاصل کند که داعش هرگز دوباره در عراق و سوریه احیا نخواهد شد».

مک گورک و هوشتاین سپس به اربیل سفر کردند و در آنجا با نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان دیدار کردند. آنها در مورد نیاز به کاهش تنش بین دولت های منطقه ای و فدرال بر سر تولید نفت در منطقه گفتگو کردند.

بنا به گزارش مطبوعات ایران و عراق، زمانی که مک گورک در عراق بود، سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه نیروی قدس سپاه نیز برای گفتگو با رهبران جناح‌های سیاسی و شبه‌نظامیان طرفدار ایران وارد بغداد شد.

این دومین سفر قاآنی به بغداد از زمان تشکیل دولت جدید عراق بود.

به گزارش العربی الجدید، قاآنی در این دیدارها درباره حمایت علنی السودانی از حضور نظامی آمریکا در این کشور صحبت کرد.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، قرار است در اوایل فوریه برای گفتگو با بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، به واشنگتن سفر کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها