کد خبر: 670190
تاریخ انتشار :

هدف غرب از مداخله در امور ایران امتیازگیری در میز مذاکرات بود

تسنیم: وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه "تی‌ار‌تی" درباره سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به گفتگو پرداخت.

هدف غرب از مداخله در امور ایران امتیازگیری در میز مذاکرات بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

​حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه "تی‌ار‌تی" درباره مسائل اخیر به وجود آمده در خصوص فوت مهسا امینی گفت: در ماه‌های گذشته اتفاقاتی در پی فوت یک دختر ایرانی رخ داد که فوت این دختر همه ما را متاثر کرد. مردم ایران هم که به شدت تحت تاثیر عواطف هستند و رسانه‌های خارجی و فضای مجازی هم اطلاعات بزرگ نمایی شده‌ای را در خصوص چگونگی فوت این دختر منتشر می‌کردند، باعث شدند که تظاهرات مسالمت آمیزی در ایران شکل بگیرد.

وی ادامه داد: با مداخلات خارجی، تظاهرات مسالمت آمیز به سرعت وارد فاز خشونت شد و متاسفانه بعضی از رسانه‌ها از مرکزیت لندن و برخی دیگر کشورها تحریک کردند زنان و جوانان را به اغتشاش، آشوب، کشتن پلیس. این تحریکات خارجی تا جایی ادامه پیدا کرد که داعش عملیاتی را در برخی از شهرهای ایران در این فضا اجرا کرد و تعدادی از هموطنان من شهید و مجروح شدند. مردم ایران خیلی زود پی بردند که طرف خارجی چه اقداماتی دارند انجام می‌دهند، چه هدفی را در ایران دنبال می‌کنند لذا ظرفشان را از ترور و اغتشاش جدا کردند و الان همه چیز در مسیر طبیعی و درست خودش در ایران قرار دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره سیاست‌های غرب گفت: غرب سیاست استاندار دوگانه را دنبال می‌کند. چه کسی به راستی باور می‌کند که فوت یک دختر در ایرن تا این حد واکنش در غرب داشته باشد. اگر دبل استاندارد در سیاست کشورهای غربی حاکم نبود چرا در خصوص کشته شدن خانم شیرین ابوعاقله خبرنگار زن، مسیحی و فلسطینی توسط نیروهای رژیم اشغالگر اسرائیل هیچ واکنش تندی را در غرب شاهد نبودیم؟ پس این یک بازی و طراحی سیاسی با هدف تضعیف کردن ایران بود.

وی درباره نقش کشورهای غربی در تحریک و آشوب در ایران گفت: ببینید آمریکایی‌ها و به طور مشخص آلمان، فرانسه و انگلیس سعی کردند تحریک بکنند و اغتشاش را در ایران دامن بزنند. آنها دنبال اهداف سیاسی خودشان بودند. بخشی از هدفشان تضعیف و بی ثبات سازی ایران بود. بخشی از هدفشان امتیازگیری در میز مذاکرات برجام از جمهوری اسلامی ایران بود. اما خیلی زود متوجه شدند آنچه که به آن دامن می‌زنند نمی‌تواند برای آن‌ها دستاوردی داشته باشد.

امیرعبداللهیان در خصوص نقش و سیاست‌های ایران در قبال روابط ترکیه و سوریه توضیح داد: ماه‌ها قبل وقتی که در ترکیه سخن از این در میان بود که ترکیه قصد دارد عملیات نظامی را در داخل خاک سوریه و در مناطق مرزی انجام دهد، من سفری را به آنکارا داشتم. در آن سفر ایران این مسئله را دنبال می‌کرد که ترکیه و سوریه بر گفتگو و راه حل سیاسی تمرکز پیدا کنند. خرسندیم که آن تلاش‌ها منجر به این شد که عملیات نظامی در مناطق مرزی دو کشور شکل نگیرد. در ادامه آن مسیر، جمهوری اسلامی ایران همواره از نزدیکی روابط دمشق و آنکارا استقبال کرد تا اینکه امروز ما شاهد پیشرفت‌هایی در این مسئله هستیم.

وی ادامه داد: من این هفته در دمشق و در آنکارا با آقای بشار اسد و آقای اردوغان و وزرای خارجه دو کشور گفتگوهای مهمی داشتیم. هدف ما این بود که ببینیم چه راه حلی وجود دارد تا روابط نیرومندتری بین ترکیه و سوریه برقرار بشود، طرفین نگرانی‌هایشان کاهش پیدا کند. با طرف روس هم در تماس و مشورت مستمر و مستقیم هستیم. من در ماه سپتامبر در نیویورک در نشست سه جانبه وزرای خارجه ترکیه و ایران و روسیه ایده‌ای را از طرف ایران مطرح کردم مبنی بر اینکه اکنون زمان آن فرا رسیده که سوریه به عنوان موضوع فرمت آستانه به جمع ما بپیوندد. بخشی از این ایده تحقق پیدا کرد. در گفتگوهایی که در سطح امنیتی و نظامی بین ترکیه و سوریه انجام شده ما به جمع بندی و ایده‌های بهتری دست پیدا کردیم که این مشورت‌ها و نقش موثر ایران و روسیه در کمک به ترکیه و سوریه برای برون رفت از این چالش بیش از گذشته تقویت شود.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره جنگ اوکراین اظهار کرد: جنگ اوکراین یک وضعیت پیچیده‌ای را تجربه می‌کند. برخی از اندیشکده‌های روابط بین‌الملل در غرب معتقدند که جنگ اوکراین مبدا جدید تاریخ روابط بین‌الملل است. خب جمهوری اسلامی ایران موضعش از ابتدای این جنگ کاملا روشن است و در عالیترین سطح ما این را مورد تاکید قرار دادیم. ما مخالف جنگ هستیم. بر راه حل سیاسی تمرکز داریم. ضمن اینکه اقدامات تحریک کننده ناتو و برخی از کشورهای غربی را عامل اساسی و یک عامل مهم این جنگ می‌دانیم. تلاش‌های زیادی را در این مدت بین اوکراین و مسکو چه در سطح وزرای خارجه، چه در سطح رئیس جمهور کشور داشتیم و امیدواریم که هرچه زودتر اوکراین به مرحله صلح برسد و جنگ در این کشور پایان بیابد.

وی ادامه داد: ما سیاست دوگانه نداریم. همانطوری که مخالف جنگ در عراق، سوریه، یمن، فلسطین و افغانستان بودیم و هستیم، مخالف جنگ و آوارگی در اوکراین هستیم. از طرف دیگر ما حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها را در چارچوب حقوق بین‌الملل به رسمیت شناختیم. به همین دلیل علیرغم روابط ممتاز تهران و مسکو ما جدا شدن کریمه از اوکراین را به رسمیت نشناختیم، ما جدا شدن لوهانسک و دونسک را از اوکراین به رسمیت نشناختیم. به دلیل اینکه بر اصول ثابت خودمان در سیاست خارجی تاکید داریم. وقتی می‌گوییم جنگ در اوکراین راه حل نیست این را به عنوان یک سیاست اصولی بهش باور داریم و بر آن تکیه می‌کنیم.

رئیس دستگاه سیاست خارجی درباره مذاکرات برجام و تعهدشکنی آمریکا اظهار داشت: ما تاکنون چند مرحله تا گام‌های پایانی توافق نزدیک شدیم اما در این مراحل گاهی اوقات طرف آمریکایی ایده‌ها یا بهانه‌هایی را مطرح می‌کرد. از جمله در اوج اغتشاشات در ایران از یک طرف آمریکایی‌ها به ما پیام می‌دادند که ما آماده برداشتن گام‌های نهایی توافق هستیم و از طرف دیگر به تظاهرکنندگان پیام می‌دادند در ایران که اولویت برای ما برجام نیست بلکه وضعیت در ایران و اغتشاشات در ایران است که من همان موقع اعلام کردم آمریکا باید نسبت خودش را با پیام‌هایی که از کانال رسمی به ما می‌دهد و حرف‌های متعارضی که در رسانه بیان می‌کند، مشخص بکند.

وی ادامه داد: به هرحال الان ما در نقطه قرار داریم که آمریکایی‌ها از مجرای دیپلماتیک همچنان از ضرورت رسیدن به توافق صحبت می‌کنند و ما برای رسیدن به نقطه پایانی توافق بدون پیش شرط آمادگی داریم در چارچوب گفتگوهایی که در گذشته انجام شده گام نهایی برداشته شود. اما بدون پیش شرط و با یک نگاه واقع بینانه و رعایت حقوق و منافع ملی ایران.

امیرعبداللهیان در آخر تاکید کرد: به هر حال ما بر مسیر دیپلماسی پایبندیم. معتقدیم که مذاکره برای مذاکره مفید نیست اما مذاکره برای اینکه همه طرف‌های به نتیجه مطلوب برسند می‌تواند مفید باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها