کد خبر: 674154
تاریخ انتشار :

اهمیت مهار تورم از نگاه امام جمعه تهران

​حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه تورم باعث می‌شود افق اقتصادی را نتوان پیش‌بینی کرد و نسبت به آینده بی‌اعتمادی به وجود می‌آید، تأکید کرد: با مهار تورم می‌توان زمینه پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد را فراهم کرد.

اهمیت مهار تورم از نگاه امام جمعه تهران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهار تورم زمینه پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد را فراهم می‌کندبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امروز، یازدهم فروردین در خطبه اول نماز جمعه که در دانشگاه تهران برگزار شد با دعوت نمازگزاران به در پیش گرفتن مسیر تقوا گفت: امام علی (ع) در منشور حکمرانی نهج‌البلاغه به مدیر ارشدِ عالم، عادل و شجاع خود یعنی مالک اشتر فرموده‌اند: «اگر دغدغه تو عمل صالح بود به بالاترین سطح قدرت دست خواهی یافت.» تاروپود عالم ماده، حرکت است و در این عالم ثبات نمی‌بینید و ما باید با الهام از این حقایق در مسیر تحول گام برداریم و از سرمایه‌ای به نام عمر و وقت نهایت استفاده را ببریم. زمان و وقت آنقدر اهمیت دارد که خداوند در قرآن به آن سوگند یاد می‌کند.

وی افزود: ایمان‌آورندگان، انسان‌هایی هستند که به کمال عقلانی رسیده‌اند و این کمال عقلانی ثمره حضور در مسیر عقل و وحی است. خداوند، پیامبران و کتب آسمانی را بر بشر نازل کرد تا بشر هدایت و زمینه بازگشت به فطرت انسانی فراهم شود. گنجینه عقل را وحی آشکار می‌کند و انسان‌های تربیت‌یافته در مدرسه وحی در قله عقلانیت ایستاده‌اند و امام علی (ع) نماد عقلانیت و علم در تاریخ بشر محسوب می‌شود.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: اگر می‌خواهیم حیات طیبه به دست آوریم باید در مدرسه عقل حضور پیدا کنیم و تمام اقدامات ما مبتنی بر علم و دانش باشد. ماه مبارک رمضان ماه حضور عقلانیت و قرآن در حیات بشر بوده و به همین دلیل است که در این ماه با تحول روبه‌رو می‌شویم.

ابوترابی‌فرد عمل صالح را نخستین حرکت انسان به سمت حیات طیبه و حضور در مدرسه دین دانست و گفت: عمل صالح راه را برای طهارت قلب و روح هموار می‌کند و بنابراین انسان در تراز، آراسته به عمل صالح است. آحاد جامعه و مسئولان نظام اسلامی باید از همه ظرفیت‌های خود برای آراستگی به علم و اتخاذ تصمیمات صحیح و اجرای درست این تصمیمات بهره ببرند و این راه رسیدن به کمال است.

وی بیان کرد: عمل صالح ثمره حیات عقلانی و علمی است و بدون ایمان نمی‌توان عمل صالح در تراز را تجربه کرد و به عنوان مثال رزمندگان ما در دفاع مقدس با ایمانشان عمل صالح خلق کردند.

امام جمعه موقت تهران صبر را یکی از نماد‌های تحقق عمل صالح عنوان کرد و افزود: صبر جمعی و صبر فردی به تحقق عمل صالح کمک می‌کند. امروز اگر در جبهه مقاومت شاهد پیروزی‌هایی هستیم به خاطر صبر جمعی است. امروز حاکمان جهان اسلام متوجه شده‌اند دست یافتن به قدرت، در گروی قرار گرفتن در کنار ملت قهرمان فلسطین و رویارویی با نظام سلطه و مزدوران آنهاست و این عقلانیت را امروز مشاهده می‌کنیم.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه انسان‌های مؤمن دغدغه یکدیگر را دارند و وقتی یکدیگر را می‌بینند توجه به حق و صبر را توصیه می‌کنند، گفت: بدون صبر هرگز ظفر به دست نمی‌آید و امنیت مثال‌زدنی امروز ایران دستاورد چنگ زدن به ریسمان حق و صبر است و این، راه را برای خلق قدرت و ثروت همراه می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خطبه اول به اهمیت عفاف و حجاب در تحکیم نهاد خانواده اشاره کرد و افزود: باید خواهران و برادران بدانند حجاب و عفاف نقش مهمی در تحکیم نهاد خانواده دارد و ضروری است آحاد جامعه را به عفاف و حجاب دعوت کرد. حراست از نهاد خانواده از اصول باارزش بوده و حجاب و عفاف رکن اصلی حراست از نهاد خانواده تلقی می‌شود.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با تبریک روز دوازدهم فروردین و فرارسیدن روز جمهوری اسلامی گفت: این روز، روز پیشوایی و زعامت ملت است. روز جمهوری اسلامی ایران اثبات کرد اگر مردم مدیریت صحنه‌های سیاسی را در دست داشته باشند راه برای اقتدار ملت همواره می‌شود. روز جمهوری اسلامی روز مردم‌سالاری دینی است و بر دو رکن استوار است یعنی رکن ملت یا جمهوریت و دوم رکن اسلامیت. روز جمهوری اسلامی روز ولایت علم و عقل است. باید قدر جمهوریت و اسلامیت را به عنوان دو گوهر گران‌بها دانست و اینکه حضور مردم پای صندوق‌های رأی و حضور در راهپیمایی‌ها، نماد اقتدار کشور و نظام محسوب می‌شود.

ابوترابی‌فرد درباره نام‌گذاری سال به عنوان «مهار تورم و رشد تولید» افزود: اولویت اصلی و دغدغه اساسی حکمرانی در کشور، بهبود و اصلاح وضعیت اقتصادی و اصلاح معیشت مردم به ویژه در شرایط جنگ سنگین اقتصادی است. بدون شک مهار تورم در اصلاح معیشت و بهبود وضعیت اقتصادی نقش اصلی دارد و امروز مهار تورم باید به مسئله اصلی مدیران و فعالان اقتصادی تبدیل شود. یکایک خواهران و برادران رشد تورم را با تاروپود خود احساس می‌کنند و لذا تورم به مسئله اصلی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه تورم باعث می‌شود افق اقتصادی را نتوان پیش‌بینی کرد و نسبت به آینده بی‌اعتمادی به وجود می‌آید، تأکید کرد: با مهار تورم می‌توان زمینه پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد را فراهم کرد و به همین دلیل است رهبر انقلاب بر مهار تورم تأکید فرموده‌اند. مسئولان باید کاری کنند با مهار تورم زمینه افزایش مشارکت اجتماعی مردم و فعالیت‌های اقتصادی افزایش یابد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها