کد خبر: 677748
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با حسن بیگی

آژانس مطابق میل آمریکا آمار می‌دهد

نماینده ادوار مجلس گفت: آنها خودشان هم می دانند تحت هیچ شرایطی نمی توانند جمهوری اسلامی را تسلیم خواسته های زیاده خواهانه خود کنند و برنامه هسته ای ایران را از مسیرش فاصله بدهند.

آژانس مطابق میل آمریکا آمار می‌دهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: آژانس اتمی اعلام کرده «در سال ۲۰۲۲ بعد از خودداری ایران از اجرای توافقات نظارتی معین‌شده در برجام  تعداد بررسی‌های انجام‌شده در این کشور با کاهش ۱۰ درصدی مواجه شد». اعلام چنین آمارهایی در چند هفته مانده به برگزاری شورای حکام چه معنا و مفهومی می تواند داشته باشد.

ابوالفضل حسن بیگی در گفتگو با نامه‌نیوز درباره ادعای آژانس مبنی بر کاهش 10 درصدی نظارت برجامی‌اش بر فعالیت های هسته ای ایران گفت: این نوع آمارها بیشتر برای خوشحال کردن آمریکا توسط آژانس اعلام می شود. غربی ها برجام و مذاکرات برجامی را فقط در رسانه ها به اجرا درآوردند و هیچ اقدام عملی برای ادای تعهدات شان نکردند. آمریکایی ها واضح و عملی زیر برجام زدند، در مقابل اروپایی ها نیز هیچ اقدام جبرانی را انجام ندادند.

وی افزود: فشار سنگین آمریکایی ها روی سازمان ملل و آژانس می آورد تا ایران خواسته های واشنگتن را بپذیرد. آنها خودشان هم می دانند تحت هیچ شرایطی نمی توانند جمهوری اسلامی را تسلیم خواسته های زیاده خواهانه خود کنند و برنامه هسته ای ایران را از مسیرش فاصله بدهند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ایران با آژانس همکاری دارد و دوربین های این نهاد بین المللی در تأسیسات هسته ای ایران فعال هستند، یادآور شد: آژانس به تحریک آمریکا موضوعات خلاف واقعی را مطرح می کنند که اخیرا نیز آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز پاسخ این ادعاها را داد و اعلام کرد «ایران در چارچوب قواعد کلی برجام آمادگی همکاری دارد اما اگر آژانس بخواهد فقط امتیاز بگیرد اما تغییری در رویه نادرست خود ندهد، ما نیز مسیر گذشته را ادامه می دهیم.»

وی با اشاره به بهانه گیری های بی دلیل آمریکا از فعالیت های هسته ای ایران، افزود: ایران همواره حسن نیت خودش را در مناسبات بین المللی اش به اثبات رسانده است بنابراین هیچ گاه از مذاکره فاصله نگرفته است تا روشن و شفاف به دنیا نشان دهد که انرژی هسته ای را برای ساخت سلاح هسته ای نمی خواهد.

حسن بیگی یادآور شد: اکثر قریب به اتفاق کشورهایی که با آمریکا هم پیمان بودند امروز طناب شان نازک شده است و در حال جداشدن از آمریکا هستند. به طور مشخص اروپایی ها تمام تلاش خودشان را به کار گرفتند که بر اثر همکاری با آمریکا دوباره با بحران اقتصادی مواجه نشوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها