کد خبر: 688155
تاریخ انتشار :

بیانیه تروئیکای اروپا و آمریکا در نشست شورای حکام آژانس علیه ایران

سه کشور اروپایی و آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه دیگری درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران صادر کردند.

بیانیه تروئیکای اروپا و آمریکا در نشست شورای حکام آژانس علیه ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در این بیانیه که امروز (پنجشنبه) نسخه‌ای از آن روی وب‌سایت وزارت امور خارجه بریتانیا قرار گرفته فرانسه، پادشاهی متحده بریتانیا، آلمان و ایالات متحده آمریکا از آنچه به ادعای آنها «راستی‌آزمایی حرفه‌ای، مستقل و بی‌طرفانه» درباره تعهدات پادمانی ایران خوانده شده حمایت کرده‌اند.

چهار کشور غربی در بخش آغازین این بیانیه خاطرنشان کرده‌اند: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بایستی ارزیابی تمامی اطلاعات مرتبط پادمانی موجود را مطابق با حکم و رویه‌های استاندارد خود ادامه دهد.»

بند نخست بیانیه به ادعاهای مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره وجود «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» اختصاص یافته و ۴ کشور، ایران را به «عدم همکاری اساسی» متهم کرده‌اند.

۴ کشور غربی ادعا کرده‌اند: «همان‌طور که مدیر کل [آژانس اتمی] به صریح‌ترین کلام روشن کرده هیچ پیشرفتی نه در مسائل باقی‌مانده پادمانی و نه در فعالیت‌های نظارتی از زمان آخرین نشست شورا حاصل نشده است. در عوض، ایران به رویه عامدانه خود در امتناع از همکاری جدی با آژانس ادامه می‌دهد.»

آمریکا و کشورهای اروپایی در ادامه خاطرنشان کرده‌اند: «تا زمانی که ایران اقدام به ارائه توضیحات معتبر فنی درباره سوالات باقی‌مانده آژانس نکند آژانس قادر به تأیید صحت و کامل‌بودن اظهاریه‌های ایران ذیل توافقنامه پادمانی NPT نخواهد بود و یا قادر به دادن اطمینان خاطر درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران نخواهد بود.»/ تسنیم

 

 


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها