کد خبر: 691162
تاریخ انتشار :

نجات ایران از تهاجم فرهنگی غربی به خاطر مکتب قم است

ایسنا/مرکزی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: زندگی حاج شیخ عبدالکریم حائری یک اسوه حیات طیبه است.

نجات ایران از تهاجم فرهنگی غربی به خاطر مکتب قم است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، پنجشنبه ۲۷ مهرماه در کنگره بزرگداشت مقام علمی حاج شیخ عبدالکریم حائری اظهار کرد: در مرکز اسناد بر مبنای رسالت تاریخ نگاری و ثبت و ضبط تحولات اساسی و عمده‌ای که در تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی اتفاق افتاده به موضوع تاسیس حوزه علمیه قم که حادثه‌ای عظیم در تحولات کشور است، از منظر تمامی تحولات فکری، علمی و فرهنگی نگاه کردیم. 

وی با بیان اینکه قم و مکتب قم اثرات ویژه و استثنایی در ۱۰۰ سال اخیر ایران و جهان به جا گذاشته‌ است گفت: اولین اثر، تشیع و ارتقاء جایگاه شیعه بر اساس مبانی معارفی و علوم است. قم نقش تعیین کننده‌ای در جایگاه اسلام شیعی و اهل بیتی دارد. 

پورمحمدی تصریح کرد: مکتب قم با حفظ جایگاه علمی و معنوی، قداست و گستردگی علومی برجای گذاشت که همچنان ادامه دارد. قم حامل جامعیت اسلام و مکتب اهل بیت و شیعه است. قم یک مکتب متعالی است و صرفا یک مرکز فقهی و حوزه علمیه نیست.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی افزود: زندگی حاج شیخ عبدالکریم حائری یک اسوه حیات طیبه است. ایشان مصداق کلمه طیبه و مظهر اخلاق بود که مجموعه‌ای از صفات والای انسانی و خلق عظیم داشت. بالاتر از علم او، تقوایش بود و بالاتر از تقوایش، اخلاق و عقلش‌ بود. او صاحب حکمت بود و عقل و علم را ترکیب کرده بود و تحولات زیادی در ابعاد مختلف ایجاد کرد. 

وی با بیان اینکه حاج شیخ عبدالکریم حائری ایده شروع تدریس زبان‌های خارجه به طلاب را داد، گفت: او گفت مرجعیت باید تخصصی شود و دلیلی بر مرجعیت واحد وجود ندارد چراکه اسلام به قدری گسترده است که متخصصانی در علوم مختلف فقهی لازم دارد. 

پورمحمدی تصریح کرد: حاج شیخ، ایران را زنده کرد چراکه ایران را در خطر تهاجم کفار و انگلستان می‌دانست و در جهت مقابله با آنها عمل کرد. امروز اگر ایران از تاخت و تاز تهاجم فرهنگی غربی و عقب مانده نجات پیدا کرده به خاطر مکتب قم و حاج شیخ بوده است.

وی با بیان اینکه امروزه ایران، تمدن ساز و افتخار آفرین است گفت: مکتب قم تحولات بین المللی بزرگی همچون تحول بزرگ در فلسطین را شکل داده است که یک تحول جهانی است. اینکه رهبران جهان به سرزمین‌های اشغالی می‌روند بیانگر رخ دادن واقعه‌ای بزرگ است و این به برکت جمهوری اسلامی و مکتب قم است.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه چنین نشست‌هایی موجب فهم عمیق تر ما از گذشته خود و چراغ راه آینده می‌شود اظهار کرد: ما برای یک نگاه و رویکرد که منشا وقایع و تحولات بزرگ تاریخ است اینجا جمع شده‌ایم و به سهم خودمان اقدامات مختلفی انجام داده‌ایم.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه داد: ما ۲۱ جلد کتاب چاپ کردیم که ۹ کتاب در حوزه نظری، ۴ جلد تاریخ حوزه و ۶ جلد کتاب از خاطرات پرورش یافتگان حوزه است.

فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی نیز اظهار کرد: صهیونیست یهودی در کنار صهیونیست مسیحی، مطابق با آموزه‌های باطل خود وارد یک نبرد آخرالزمانی با اسلام شده‌اند که این موضوع اهمیت آشنایی با فکر، اندیشه، سیره و سلوک بزرگانی همچون شیخ عبدالکریم حائری را بیش از گذشته می‌رساند. رسانه‌ها نیز باید نتایج این کار را به صورت فراگیرتر منعکس و ترویج کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها