کد خبر: 691624
تاریخ انتشار :

حجت الاسلام پورمحمدی:

نسل z فلسطین با آرمان‌خواهی، همه قدرت‌ها را نگران کرده است

«به افق فلسطین» جدیدترین برنامه شبکه افق درباره تحولات غزه و فلسطین است که به روی آنتن شبکه افق می‌رود؛ برنامه ای که از دریچه و زاویه‌ای نو به رویدادهای اخیر در منطقه می پردازد.

نسل z فلسطین با آرمان‌خواهی، همه قدرت‌ها را نگران کرده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حجت الاسلام پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز در برنامه به افق فلسطین، با اشاره به عقبه تاریخی این سرزمین گفت: موضوع فلسطین و پیشینه آن در تاریخ جهان و همچنین تاریخ منطقه موضوع بسیار مهمی است. اگر بخواهیم فهم درستی از حوادث امروز و پیامدهای آن داشته باشیم حتما باید پیشینه آن و اتفاقی که در این دوره طولانی رخ داده را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به برنامه ریزی‌های غربی‌ها برای اشغال این سرزمین از قرن ۱۹ گفت: یک موضوع مهم این است که برای این سرزمین از حدود سال های دهه هفتم قرن ۱۹ برنامه ریزی شده یعنی حدود ۱۵۰ سال قبل، پیش از آنکه سرزمینی در ظاهر در اختیار یهودیان باشد، در اختیار غربی‌ها و سلطه‌گران غربی بوده. 

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز در ادامه با اشاره به تاریخ تاسیس اولین شهرک‌های صهیونیست نشین افزود: اولین شهرک‌ها و آبادی‌های صهیونیست نشین، در سال ۱۸۷۸ در فلسطین شکل گرفته است یعنی زمانی که هنوز حکومت عثمانی برقرار بوده و جنگ جهانی صورت نگرفته است و جالب است که پس از اینکه چند مرحله انتقال یهودیان از کشورهای مختلف به سمت اراضی فلسطین انجام می‌شود فرمانده قوای انگلیسی به نام ژنرال آلنبی در سال ۱۹۱۸ می‌گوید؛ ما امروز ادامه و پایان جنگ های صلیبی هستیم جنگ‌های صلیبی مربوط به قرن ۱۱ میلادی و اوایل قرن ۱۲ است یعنی سال 1099 میلادی است.

 آقای ژنرال آلنبی در حدود ۸۰۰ و اندی سال بعد که بر فلسطین مسلط می‌شود می‌گوید پایان جنگ صلیبی است. داستان فلسطین آنچه که ما امروز نگاه می‌کنیم که یه عده یهودی آمدند و این سرزمین را اشغال کردند؛ نیست. داستان این سرزمین بزرگ تر از این حرفهاست. ۵ و ۶ سال پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراطوری عثمانی و در اختیار گرفتن منطقه شامات و عراق توسط انگستان، فرمانده انگلیسی در این سرزمین مستقر می‌شود. 

حجت الاسلام پورمحمدی افزود: ما باید نگاه طولانی به تاریخ داشته باشیم که باید درباره آن بحث کنیم اینگونه نیست که بگوییم یهودیان توسط هیتلر در هولوکاست قتل‌عام شدند این حادثه مهمی است که در جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۸ رخ داد اما داستان ایجاد شهرک یهودی مربوط به سال ۱۸۸۷ است یعنی ۵۰ سال قبل از آن، تا این زمان ۶ دوره مهاجرت اتفاق افتاده، کل اراضی فلسطینی ها گرفته شده، چند دور ترور و یک قتل عام چهارهزار نفری در اراضی فلسطین شکل گرفته است. در سال ۱۹۳۸  علاوه بر شکل‌گیری گروه‌های تروریستی، کارخانه اسلحه‌سازی نیز ایجاد شد.

وی با اشاره به تاریخ تاسیس اسرائیل و به رسمیت پذیرفتن این دولت توسط آمریکا خاطر نشان کرد: جالب است بدانید پس از تشکیل دولت اسرائیل در ۱۹۴۸ به سرعت آمریکا این دولت را به رسمیت می‌پذیرد و از کشورهای مختلف اروپایی و فرانسوی ها کمک‌های مختلفی می‌رسد.

در سال  ۱۹۵۷ اولین نیروگاه اتمی توسط فرانسه در دیمونا تاسیس می‌شود. نظامی که تنها ۹ سال است سرپا شده تاسیسات هسته‌ای می‌سازند. در سال ۱۹۶، ۵ بمب اتمی اسرائیل توسط اورانیوم غنی شده این مراکز تولید شده که تعداد آن تا سال ۱۹۸۰ به ۲۰۰ بمب اتم می‌رسد. مگر می‌شود رژیمی که جا ندارد در منطقه‌ای مستقر شوند، 8 و 9 سال بعد مراکز تاسیسات هسته‌ای بسازد و پس از ۱۰ و ۱۱ سال بعد ۵ بمب پیدا کند و به سرعت تولیدات داشته باشد. علاوه بر آن تجهیزات نظامی، انواع و اقسام سلاح‌ها، آموزش ها و مهاجرت‌های گسترده از سراسر دنیا، داستان اسرائیل، داستان یهودی بی خانمان نیست و قصه بالاتر از اینهاست. 

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به گفته‌های رئیس جمهور فعلی آمریکا درباره تاسیس اسرائیل ادامه داد: بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته اگر اسرائیلی هم وجود نداشت ما الان آن را تشکیل می‌دادیم. کارشناسان آمریکا نیز همین را گفته‌اند. اگر اسرائیلی نبود ما ناچار بودیم و نیاز داشتیم آن را ایجاد کنیم. این گفته ها یعنی داستان تصمیم بزرگی برای سلطه بر منطقه و ادامه سیاست‌ها و تسلط خودشان بر منطقه است.

وی با اشاره به حوادث اتفاق افتاده اخیر گفت: اتفاقات روزهای پس از ۱۵ مهر،  نقشه دراز مدت ابرقدرت‌ها برای سلطه بر کل جهان و این منطقه استراتژیک و تاریخی، را بهم‌ریخت. یعنی این که اشغالگرانی که به زور و با وعده وعید آمده‌اند می‌ترسند و در نتیجه برمی‌گردند، سرمایه‌گذارها نمی‌توانند سرمایه گذاری کنند و فضای زندگی، فضای مطبوعی نبوده و پر از دلهره، وحشت و نگرانی است این با نقشه‌ای که صهیونیست‌ها در گذشته داشته‌اند سازگاری ندارد.

پورمحمدی نسل زد را آرمان‌خواه‌تر و مصم‌تر خطاب کرد و افزود: ملتی که در این منطقه بودند به زور تسلیم‌شان کردند، رهبران کشور عربی وابسته شدند، ملت عربی در طول این تاریخ مبارزاتی مایوس بودند، اما حالا به حدی این  حرکت باعث شده عزم استوار در نسل زد شکل بگیرد که تمام معادلات را عوض کند. الان نسل زد را نسلی بدون آرمان که با هیچ قاعده و هنجاری سازگاری ندارد و شکل هنجار شکنی داشته و دیدگاه خودش را دارد می‌شناسند بعد ما میبینم این نسل در فلسطین آرمان خواه‌تر بوده مصمم تر است.  اگر پدران و پدربزرگ‌هایشان مایوس شدند و حس می‌کنند فرجام و آینده‌ای ندارند این نسل با غیرت، حماسه، هیجان، برنامه‌ریزی و تدبیر این عملیات را رقم زد. 

وی با اشاره به عملیات طوفان‌الاقصی افزود: عملیاتی که هنوز ابعادش گفته و بازگو نشده و بسیار داستان دارد. حجم عملیات فوق‌العاده بوده و بی‌تردید فوق تصویر اسرائیلی هاست. نظامی‌ها و اطلاعاتی‌ها و سیاسیون اسرائیلی، چنین تصوری نداشتند. همچنین فوق تصویر آمریکایی‌ها و غربی‌ها نیز است و حتی فوق تصویر حامیان و دوستاران فلسطینی هاست. دوستان فلسطین هم از این حجم و پیچیدگی عملیات غافلگیر شدند. 

این نسل نشان داده یک اتفاق عظیم در متن جامعه فلسطینی رخ داده است. نگرانی بایدن، رهبران اروپا، انگلستان، فرانسه، آلمان و دیگران نگرانی کاملا واقعی و جدی است. می‌بینند علیرغم تمام نقشه‌هایی که طراحی گسترده داشته اما صحنه دارد جابه‌جا می‌شود و این سراسیمگی حکایت از این معنا دارد. 

ایرانی ها چه زمانی به مسئله فلسطین حساس شدند؟

پورمحمدی گفت: اسناد رسمی ما به دهه اول قرن ۱۴ هجری برمی‌گردد یعنی از سال 1307، ۱۳۰۶ هجری شمسی در مجلس آن زمان، مخالفت های ما برای رفتن یهودی ها به سرزمین فلسطین و نگرانی ها آغاز شده. در سال ۱۳۱۲ حضرت آیت‌الله العظمی حائری، موسس حوزه علمیه قم نامه‌ای به پهلوی اول نوشتند و علما نیز به پیروی از ایشان نامه‌ای می‌نویسند و تلگراف می‌زنند. مرحوم سید محمد بهبهانی این نامه‌ها را به دربار می‌رساند و درخواست‌شان این است که نامه‌ها در روزنامه‌های آن زمان چاپ شود که پهلوی اول اجازه چاپ آن را نمی‌دهد؛ طبیعی است که عنصر وابسته اجازه نمی‌دهد.

وی افزود: اینها نشانگر آن است که بیش از ۱۰۰ سال در جامعه ایرانی، نخبگان، مردم و علما نسب به این حادثه حساسیت داشتند و این حادثه مربوط به  حدود ۲۰ الی 25 سال قبل از تاسیس دولت جعلی اسرائیل بوده است. پس از آن در دهه ۲۰ حساسیت‌ها بالا می‌رود و داستان نواب صفوی و یاسر عرفات پیش می‌آید و وارد فاز عملیاتی می‌شود. داستان مرحوم آیت‌الله کاشانی که موضوع تبعیدش اسرائیل و فلسطین بوده.  و این موضوع در جامعه ایرانی جدی مطرح می‌شود. در دهه ۳۰ تا دهه ۴۰ ادامه دارد و پس از آن در دوران حضرت امام به اوج می‌رسد. اوج مخالفت ایشان با رژیم سابق و پهلوی دوم موضوع همکاری با اسرائیل و وابستگی به آمریکا است. می‌بینم که تا انقلاب اسلامی یکی از موضوعات برجسته مردم ما از جمله انقلابیون، روشنفکرها و علما بحث وابستگی رژیم گذشته، پهلوی اول و دوم به اشغالگران صهیونیست است.

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به نامه با سربرگ خیلی محرمانه که مربوط به مراسم تودیع آقای مئیر عزری، سفیر یا نماینده رسمی فلسطین در ایران گفت: آقای عزری ۱۵ سال در ایران بوده درجلسه‌ای در یوسف آباد تهران در سالنی با حضور ۴۵۰ نفر از مسئولان، سرمایه داران و برجستگان جامعه یهودی ایران و و اعضای سفارت برای تجلیل به اصطلاح سفیر اسرائیل در ایران برگزار می‌شود. مئیر عزری در این جلسه از دولت ایران تشکر می‌کند و می‌گوید در این ۱۵ سال روابط صمیمی بوده و ما مورد محبت بودیم همچنین می‌گوید عذرمی‌خواهم که نمی‌توانیم به دلیل شرایط اجتماعی، کمک‌هایی که ایران به دولت اسرائیل داشته را بیان کنم ولی تشکر می‌کنم و روابط ما در آینده ادامه پیدا می‌کند. این نامه نشانگر نمونه از همکاری رژیم سابق با یهودیان  است.

وی با اشاره به اسنادی از روابط اسرائیل با رژیم پهلوی که تا کنون منشر نشده افزود: کلیات گفته شده شاید جزئیاتی مانند نوع همکاری ها گفته نشده باشد. 

پورمحمدی بر اساس متن بازجویی یکی از افرادی که مدتی نماینده ساواک در تل‌آویو بوده گفت: بهمن نادری‌پور یکی از شکنجه‌گران ساواک که مدتی نماینده ساواک در تل‌آویو بوده وقتی برمیگرد درگیر مسائل اسرائیل شده و به اعدام محکوم می‌شود در بازجویی می‌گوید اسم مستعار موساد در ایران شبکه زیتون بوده است نمایندگان موساد در مجموعه زیتون به راحتی به افرادی همچون رییس ساواک، معاونان و کارشناسان ساواک دسترسی داشتند، تمام شنودهای تلفنی و سیستم‌های شنود و نحوه استفاده از آن توسط اساتید اسرائیلی به کارشناسان ایرانی آموزش داده می‌شده. مامورین تعقیب و مراقبت به ویژه کارمندان مقام‌دار این تیم‌ها درباره چگونگی مراقبت از یک سوژه، شکنجه، نحوه اعتراف گیری و.. از مجوعه کارهایی است که ساواک به صورت گسترده با سرویس اطلاعاتی موساد داشته است‌.

وی افزود: در سند دیگری گزارشی از اسرائیل می‌اید که ما می‌خواهیم در صحرای سینا که آن موقع در تصرف اسرائیلی‌ها بوده ساختمان بسازیم. رئیس ساواک نصریه به افسر رابط اسرائیلی می‌گوید که این کار فایده‌ای برای شما ندارد، ما دوست و همکار شما هستیم ولی من به شما صادقانه می‌گویم نه تنها در منطقه‌ی ما بلکه در تمام دنیا، اسرائیل را به عنوان اشغالگر می‌شناسند شما باید فکری کنید. از چند جهت این سند جالب است اول سطح همکاری رژیم پهلوی با اسرائیل و از طرفی اسرائیل به عنوان یک رژیم تجاوزگر در همه جای دنیا شناخته شده است یعنی حتی یک رژیم همکار اسرائیلی هم به آن اعتراف می‌کند. 

چرخش 180 درجه

پورمحمدی از دگرگونی عظیم روابط ایران با اسرائیل پس از انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت:  قبل از انقلاب عقبه‌ایی وجود داشت مبنی بر اینکه سوخت اسرائیل توسط ایران تهیه می‌شود، مانور و آموزش خلبانان اسرائیلی در ایران اتفاق می افتد، سرمایه گذاری‌های بزرگ یهودیان در ایران و رفت و آمد های سیاسی و امنیتی در بین ایران و اسرائیل برقرار است اما پس از انقلاب این سفارت تعطیل می‌شود و تمام کارمندان و عوامل آن فرارمی‌کنند یا اخراج می شوند و سفارت را به سازمان آزادی بخش فلسطین تحویل داده می‌شود و در جبهه مقابل اسرائیل با تمام قدرت و مواضع شفاف و روشن ایستادیم. 

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز افزود: پس از انقلاب عملا اسرائیل هدف اصلی اطلاعاتی ایران شد همچنین ایران نیز سوژه اصلی فعالیت اطلاعاتی و عملیاتی اسرائیل قرار گرفت.

وی ادامه داد: سازمان اطلاعاتی ما در ابتدا بیشتر به مسائل داخلی می‌پرداخت پس از آن نیز درگیر جنگ و مسائل مربوط به جنگ شد. در زمان نخست‌وزیری، واحد ضدجاسوسی و واحد اطلاعات خارجی وجود داشت که پس از شکل‌گیری وزارت اطلاعات  به آنجا منتقل شد و اسرائیل، هدف عمده بخش ضدجاسوسی شد. در سال 66 نیز که من به عنوان معاون ضدجاسوسی وزارت اطلاعات منصوب بودم بزرگ‌ترین کیس‌ها، پرونده‌های ضدجاسوسی مربوط به اسرائیل بود. جنگ پنهانی که به طور مستقیم در ایران  نبودند اما در کشورهای همسایه ما  پایگا‌های اطلاعاتی و جاوسوسی داشتند که ما با شناسایی رابط‌های آنان جنگ‌های بزرگ و پنهانی که در ادامه آن برخوردهای بسیاری انجام می‌شد. 

پورمحمدی با اشاره به زمان ریاستش در بخش اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات گفت:  پس از سال 69  در بخش اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات 9 سال رئیس بودم و هدف آفندی داشتم و بر روی اسرائیل به عنوان هدف‌گذاری متمرکز داشتیم تا حداقل بتوانیم به فلسطین کمک کنیم؛ یک موضوع جدی کار ما بود، کارهایی که یک نظام انقلابی ارزشی انجام می‌دهد. 

وی با بیان اینکه تقابل ما با اسرائیل صرفا آرمانی نیست، تاکید کرد: ما با  اسرائیل صرفا از منظر آرمانی، اعتقادی و ارزشی تقابل نداریم. اسرائیل فقط برای نشستن در سرزمین فلسطین نیامده بلکه آمده تا تمام منطقه را از نظر امنیتی تحت نفوذ و سلطه خود قرار دهد. 

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: سلطه بر منطقه هم امنیتی و هم منفعتی است. یعنی امنیت ملی و منافع ملی ما با وجود دولت تجاوز ‌طلب و  توسعه طلبی مثل اسرائیل در خطر است حتی اگر ما هیچ بحث آرمانی و اعتقادی هم نداشتیم؛ وجود چنین رژیمی مثل اسرائیل همیشه برای ما خطرناک بوده، هست و خواهد بود. از این جهت برای حفظ امنیت و تامین منافع ناچار بودیم با رژیم که ستیز با ما و کشورهای منظقه دارد ستیز داشته باشم.  

پورمحمدی  در ادامه  با اشاره کمک اسرائیل به دشمنان ایران اسلامی گفت: اسرائیل به دشمنان ما از جمله تجزیه طلب‌ها، سلطنت طلب‌ها و گروه‌های فعال علیه جمهوری اسلامی کمک می‌کند. 

وی با اشاره به دیگر دخالت‌های رژیم اسرائیل افزود: روابط ما با دیگر کشورها را با فتنه‌گری و جعل خبر بهم میزند چون می‌ترسد اتفاق مثبتی در منطقه بیفتد که به ضرر اسرائیل تمام شود و نتواند تجاوز طلبی خود را توسعه دهد. از این جهت روابط سیاسی ما را خراب می‌کردند و به تمام رسانه‌های دنیا سلطه دارند و از نظر روانی وجه جمهوری اسلامی و ملت  ایران را تخریب می‌کنند و با هر کجا که روابط اقتصادی داشتیم صهیونیست ها تلاش داشتند آن را نیز بهم بزنند. 

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: داستان ما با اسرائیل فقط بحث آرمانی نیست؛ بلکه تمام منافع ما را به خطر می انداختند. از این جهت مقابله با اسرائیل یعنی دفاع از امنیت، تامین منافع و ضمنا مسائل آرمانی هم وجود دارد که باید جدی تر به آن بپردازیم.

پورمحمدی گفت: در قرآن از بنی‌اسرائیل 40 بار، از یهود 22 بار  و از کتاب تورات 18 بار یاد شده  است در حالی که از هیچ قوم، دین و کتابی این تعدادبار نام برده نشده. قرآن معجزه جاودانه است و کتاب برای راهنمایی بشر الی ابد است. داستان یهود و بنی‌اسرائیل آینده بشریت است و ما از  این معنا غافل شدیم. داستان یهود یعنی رویکردی که بشریت آن را سبک زندگی خود قرار می‌دهد. امروز جامعه به ظاهر متمدن معاصر، تحت تاثیر آموزه‌ها و تفکرات به ظاهر یهود است اما یهودی نیستد و به دروغ ادعای ایمان دارند. قوم نژادپرست، قوم جلاد و خونریز هستند که در قران به آن اشاره شده. آنها می‌گویند دنیا  را خدا به ما سپرده، خدا کنار رفته و ما دنیا را اداره می‌کنیم. 

وی با اشاره بر این تفکر تصریح کرد: 500 سال جهان مدرن بر این نظریه یعنی اومانیسم اداره می‌شود که بر مبنای انسان مداری از خدا گسیخته و خود اتکا است. تمدن معاصر حاکم بر جهان است که توسط یهود طراحی شده که ماده پرستی، سلطه نظام ماده پرستی دارد. داستان یهود و بنی‌اسرائیل فراتر از یک قوم و سرزمین است.

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز افزود: دلیل درگیری آنها با جمهوری اسلامی این است که نقشه بزرگ‌شان با راهبرد جمهوری اسلامی آسیب دید و خوشبختانه ملت فلسطین به خوصوص جوانان فلسطینی این پیام را به خوبی دریافت کردند که نه تنها نجات خود، بلکه نجات اسلام و نجات منطقه و مردم ان در گرو آن است که این سرزمین از دست این غده سرطانی رها شود. 

پورمحمدی در آخر گفت: جریانی که الان جامعه یهودی و اسرائیل را مدیریت می‌کند؛ جریان صهیونیستی است. عده‌ای از یهودیان هم مخالف این جریا هستند آنان چه در ایران و چه در خارج از آن محترم هستند. اما متاسفانه معتقدین  جدی به یهود، الان مدافع جریان صهیونیستی هستند و این واقعیتی است که باید پذیریم.  

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها