کد خبر: 699338
تاریخ انتشار :

اهداف چندگانه اسرائیل از ترورهای ۱۰ روز اخیر

خراسان رضوی روز گذشته سلسله اقدامات تروریستی در منطقه که هفته گذشته از ترور شهید سید رضی موسوی آغاز و دو روز پیش باعث شهادت صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس شد، به کرمان رسید و در یک اقدام تروریستی که در دو مرحله بمب‌گذاری در مزار شهدای کرمان انجام شد، ۸۴ نفر از هموطنان‌مان به شهادت رسیدند.

اهداف چندگانه اسرائیل از ترورهای ۱۰ روز اخیر
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اگرچه هنوز هیچ گروه یا گروهکی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما با توجه به سیر ترورهای ۱۰ روز اخیر و هم چنین تلاش‌های اسرائیل برای گسترده کردن میدان نبرد غزه و خصوصا باز کردن پای ایران به این جنگ، عمده تحلیلگران و ناظران بر این باروند که حمله تروریستی در کرمان نیز کار اسرائیل و در راستای ترغیب ایران به انجام واکنش نظامی بوده است.

تا کنون رژیم صهیونیستی واکنشی به این حادثه نداشته است. وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به انفجار تروریستی در کرمان، ادعا کرد که واشنگتن به هیچ وجه در این حمله نقش نداشته و دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم کار اسرائیل است.

کشورهای بسیاری از جمله ترکیه، عربستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، عمان، اردن، عراق، پاکستان، روسیه و مصر، هند، کویت، امارات، بحرین، برزیل و مکزیک هم چنین سازمان ملل و اتحادیه اروپا با صدور پیام‌ها و بیانیه‌هایی حمله تروریستی کرمان را محکوم و بر لزوم پاسخگویی عاملین آن تاکید کردند. سازمان همکاری شانگهای نیز به احترام شهدای این حادثه، پرچم سازمان و اعضا را به حالت نیمه‌برافراشته درآورد.

احمد فاطمی‌نژاد، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یکی از مهمترین راهبردهای اسرائیل در جنگ اخیر غزه گسترش درگیری‌ها بوده است، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی می‌خواهد از این طریق حمایت‌های خارجی بیشتری را جلب کند و برخوردهای شدیدتری را با مقاومت داشته باشد و ترور سید رضی موسوی، صالح العاروری و احتمالا حمله در کرمان همه در راستای همین راهبرد اسرائیل بوده است تا پای ایران و متحدان منطقه‌ای جمهوری اسلامی را مستقیما به جنگ غزه بکشاند و از این طریق بهتر بتواند کشورهای خاورمیانه را علیه ایران بلوک‌بندی کند.

وی با بیان اینکه شیوه حمله تروریستی کرمان با شیوه‌های تروریستی مرسوم اسرائیل کمی متفاوت بود، افزود: در تمام سال‌های پس از شکل‌گیری اسرائیل، همواره ترور یکی از راهبردهای اصلی رژیم صهیونیستی در  سیاست خارجی خود بوده است و اگرچه هیچ گاه رسما این را نپذیرفته، اما در جامعه بین‌الملل این کاملا روشن است که اسرائیل از این شیوه بهره می‌برد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: منتها شیوه اسرائیل در انجام ترور عمدتا به این شکل است که به طور مشخص افراد موثر و نخبگان نظامی و علمی را مورد هدف قرار می‌دهد، در حالیکه حادثه روز گذشته کرمان یک ترور گسترده بود که جمعیت زیادی را مورد هدف قرار داد و با رویه‌های سابق اسرائیل تفاوت داشت و می‌توان این طور تحلیل کرد که اکنون به قدری عرصه بر اسرائیل تنگ شده که تغییر رویه داده است. در گذشته نیز خصوصا در حملات تروریستی در جنوب شرقی ایران، اسرائیل حمایت‌هایی را از گروه‌های تروریستی داشته است، اما هیچ گاه به صراحت این‌ها را اعلام نمی‌کند.

فاطمی‌نژاد با اشاره به سطح گسترده محکومیت حادثه کرمان توسط کشورها و مجامع بین‌الملل، عنوان کرد: این یعنی جهان پذیرفته که در این اتفاق ایران قربانی یک حمله تروریستی بوده و جمهوری اسلامی می‌تواند در سیاست خارجی خود از این موضوع استفاده کند.

وی با بیان اینکه اکنون اسرائیل وضعیت غزه را در یک حالت فریز نگه داشته و عمده حملات خود را به سایر قسمت‌های جبهه مقاومت انجام می‌دهد، گفت: این می‌تواند ناشی از تحلیل‌های مختلفی باشد که بین استراتژیست‌های امنیتی رژیم وجود دارد. در نخستین روزهای طوفان‌الاقصی اسرائیل اعلام کرد باید حماس نابود شود و در این راستا عملیاتی گسترده خصوصا در بعد زمینی در غزه انجام می‌دهند. اما دامنه فاجعه به قدری در سال‌های اخیر بی‌سابقه بود که باعث شد حجم بسیار بالایی فشار از سمت جامعه بین‌الملل به اسرائیل وارد شود.

عضو هیات علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه فردوسی اضافه کرد: ضمن اینکه به لحاظ عملیاتی نیز اسرائیل با ناکامی روبرو شد، زیرا متوجه شد که عملا نمی‌تواند حماس را از بین ببرد. لذا در طی دو هفته اخیر اسرائیل به این نتیجه رسیده است که برای نابودی حماس، ابتدا باید گروه‌هایی که از حماس حمایت می‌کنند را نابود کند و بر همین اساس از هفته گذشته ترورهایی را انجام داد تا حزب‌الله و ایران را درگیر جنگ کند. اسرائیلی‌ها از این طریق به دنبال این هستند که از یک طرف افکار بین‌المللی را از فجایع غزه منحرف کنند و از طرف دیگر با گسترده کردن میدان جنگ، بتوانند متهمان جدیدی را مطرح و حمایت‌های بین‌المللی را جلب کنند.

فاطمی‌نژاد با بیان اینکه اسرائیل تا کنون در گسترده کردن جبهه جنگ موفق نبوده است، اظهار کرد: لذا حادثه روز گذشته کرمان نیز با حمایت اسرائیل و از سر استیصال این رژیم و در نتیجه ناکامی در رسیدن به اهداف خود اتفاق افتاده است. اسرائیل برای اینکه افکار عمومی جهان را از ناکامی‌ها و شکست‌های خود در جبهه غزه منحرف کند، سعی در کسب یک سری پیروزی‌ها در نبرد و حمله به سایر بخش‌های مقاومت دارد، که البته هیچ‌گاه صراحتا مسئولیت این ترورها را قبول نخواهد کرد.

وی با بیان این که همین رویه‌ای که ایران و سایر بخش‌های مقاومت در برابر اقدامات اسرائیل در پیش گرفته‌اند، بهترین کار است، گفت: به نظر اکنون هر گونه پاسخ میدانی‌ای که مقاومت بدهد، حرکت در جهت خواسته‌های اسرائیل است. اقدامات تروریستی اسرائیل در حقیقت دست و پا زدن برای هل دادن مقاومت به جبهه نبرد است. به نظر من راهبردی که اکنون مقاومت در پیش گرفته و سعی در افزایش حساسیت‌های جامعه بین‌الملل نسبت به جنایات اسرائیل دارد، بهترین کار ممکن است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: هر گونه درگیری از سمت جبهه مقاومت باعث منحرف شدن افکار عمومی و کاهش فشار بر اسرائیل و هم‌چنین ورود متحدین رژیم می‌شود و اسرائیل هم خواهان همین است و جبهه مقاومت هم که نسبت به این آگاه است، سعی می‌کند وارد بازی اسرائیل نشود. البته با توجه به سرعت بالای حوادث، ممکن است لازم باشد در چند روز آینده جبهه مقاومت تغییری در این راهبرد خود اعمال کند، اما فعلا بهتر است که با همین روند جلو برود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها