کد خبر: 700568
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مهرداد لاهوتی

مشکل ناترازی‌ها را حل نکنیم اوضاع بدتر می‌شود

فعال سیاسی گفت: مشکل اصلی کشور ناترازی هایی است که در حوزه های مختلف به چشم می خورد.

مشکل ناترازی‌ها را حل نکنیم اوضاع بدتر می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: کشور امروز با مشکلات عدیده ای به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی محیط زیستی دست و پنجه نرم می کند اما در این میان مهمترین موضوع آن است که تدبیر درستی برای این مشکلات اندیشیده شود.

مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره مشکلات اصلی کشور گفت: امروز ابرچالش هایی در کشور داریم که اگر به آنها پرداخته نشود وضعیت از این هم بدتر می شود. معتقدم مشکل اصلی کشور ناترازی هایی است که در حوزه های مختلف به چشم می خورد. نخستین ناترازی مربوط به نظام بانکی کشور است که طبق قانون برنامه هفتم توسعه باید سالانه 20 درصد از این ناترازی رفع شود.

وی افزود: موضوع دیگر ناترازی در حوزه انرژی اعم از بنزین، گاز و برق است. در روزهای اوج مصرف برق 12 هزار مگاوات کسری انرژی داریم. اگر طی 5 سال گذشته ما سالی 5 هزار مگاوات بر تولید موجود برق کشور نیفزاییم قطعا مشکلات در حوزه تأمین برق خیلی خیلی افزایش پیدا می کند. در سال های گذشته برای مدیریت این مسئله موقتا برق کارخانجات و صنایع در تابستان قطع می شد یا حتی ادارات تعطیلی می شدند اما این اقدام نمی تواند برای همیشه ادامه پیدا کند.

نماینده ادوار مجلس یادآور شد: ناترازی سوم مربوط به گاز است که بیشتر در فصول سرد سال خود را نشان می دهد. ناترازی بنزین موضوع چهارم است که به روزی 20 میلیون لیتر رسیده است. بخشی از این مسئله به قیمت بر می گردد، بخش دیگر مربوط به تولید وسایل نقلیه در کشور است که از استانداردهای روز جهان دور شده اند. مصرف 20 لیتر بنزین وانت نیسان در 100 کیلومتر هیچ توجیهی ندارد.

وی با اشاره به مشکلات محیط زیستی ادامه داد: اگر استانداردهای روز جهانی در تولید خودروهای داخلی رعایت شود شاهد کاهش معنادار آلودگی هوا خواهیم بود. سالی 5-6 هزار نفر به علت همین مسئله در ایران جان خود را از دست می دهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: ناترازی آب و عدم مدیریت صحیح در این حوزه نگران کننده است. ما از کشورهای کم آب در دنیا هستیم، اگر وضع به همین شکل پیش رود مهاجرت در کشور افزایش می یابد که مشکلات خاص خودش را خواهد داشت، یکی از این مشکلات آن است که توازن جمعیتی در کشور به هم می خورد آثار و تبعاتش در ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی و اداری به مردم نمایان خواهد شد.

وی افزود: ناترازی دیگر مربوط به صندوق های بازنشستگی است که بلا استثنا ورشکسته اند. ناترازی بعدی مربوط به تأمین اعتبار پروژه های نیمه تمام است که متوسط عمر 12 تا 15 سال دارند. تأخیر هر سال در تکمیل این پروژه ها هزینه های سنگینی را به کشور تحمیل می کند.

لاهوتی گفت: ناترازی آخر مربوط به واردات و صادرات است که کفه ترازو به سمت واردات سنگینی می کند. یک دلیل آن است که دولت تعهد ارزی را به صادرکننده تحمیل می کند. چه طور تولیدکننده مواد اولیه را با قیمت دلار آزاد بخرد با کلی مشکل در بازار جهانی بفروشد بعد وقتی ارز را به کشور برمی گرداند به او بگویند «حق فروش آزاد ارز را نداری و به قیمتی که ما می گوییم باید آن را عرضه کنی؟»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها