کد خبر: 701464
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با فلاحت پیشه

روحانی باید انتظار ردصلاحیت را می‌داشت

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: آقای روحانی بعد از ردصلاحیت در انتخابات مجلس خبرگان سعی کرد با جامعه مدنی صحبت کند ولی واقعیت این است که رمقی برای جامعه مدنی در ایران باقی نمانده است.

روحانی باید انتظار ردصلاحیت را می‌داشت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: معادلات حاکم بر فضای رقابت انتخابات 10 اسفند هر روز شفاف تر می شود. اصلاح طلبان اعلام کردند «نمی توانند مشارکت کنند»، اعتدالی ها نیز پس از ردصلاحیت حسن روحانی موقعیت شان تضیف شد؛ مجموعه یاران علی لاریجانی نیز منتظرند ببینند نتیجه اعتراض ردصلاحیت ها چه خواهد شد. حال باید دید در نهایت صحنه رقابت چه آرایشی پیدا می کند.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با نامه‌نیوز درباره تأثیر ردصلاحیت حسن روحانی بر آرایش صحنه رقابت انتخاباتی گفت: رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران است. آقای روحانی باید انتظار ردصلاحیت را می داشت. معتقدم روسای جمهور گذشته ایران نیز در شکل دادن به شرایط و اوضاع امروز نقش داشتند.

وی افزود: ما نمی دانیم به چه دلیل فقهای شورای نگهبان قانون اساسی آقای روحانی را برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ردصلاحیت کردند. آنچه امروز در کشور وجود دارد، نتیجه عملکرد سیاستمدارانی است که شعارهای اصلاح طلبان سر می دادند ولی همینی که به قدرت می رسیدند محافظه کار می شدند. آقای روحانی یکی از این سیاستمداران بود.

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه رئیس جمهور باید از حق مردم دفاع و بر انجام وظیفه نهادها نظارت می کرد، یادآور شد: آقای روحانی در زمانی که رئیس جمهور بود می توانست شرایطی را شکل دهد که در آنجا نظام گزینش سیاسی کشور در قالب قانون و شفاف شکل بگیرد به گونه ای که کاندیداهای مختلف قربانی سلیقه های جناحی نشوند.

وی با بیان اینکه روحانی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلب بود اما در نظارت بر اجرای قانون اساسی روز به روز محافظه کارتر شد، گفت: آقای روحانی بعد از ردصلاحیت در انتخابات مجلس خبرگان سعی کرد با جامعه مدنی صحبت کند ولی واقعیت این است که رمقی برای جامعه مدنی در ایران باقی نمانده است چون بخشی از جامعه مدنی از سیاست زده شده و بخشی دیگر گرفتار مشکلات معیشتی شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی جامعه مدنی در جامعه امروز را مهمترین رکن ایجاد مشارکت سیاسی خواند و تأکید کرد: جامعه مدنی انتظارات مردم را خطاب به سیاستمداران منتقل می کند و سیاستمدارانی که رأی مردم را می گیرند موظفند نظرات مردم را در سیاست های اجرایی خود اعمال کنند. معتقدم همه سیاستمداران گذشته در راندن جامعه مدنی از حوزه سیاسی به حوزه معیشت و اقتصاد صاحب نقش هستند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه تعجب می کنم آقای روحانی ردصلاحیت خودش را پیش‌بینی نکرده بود، ادامه داد: آقای روحانی امروز جدیدترین قربانی محافظه کاری در کشور است. روحانی هشت سال وقت داشت تا طبق احکام قانون برنامه توسعه، چند سند بنیادی همچون اسناد نظام جامع انتخابات، حقوق شهروندی، امنیت قضایی و سند کار شایسته را تصویب کند اما متاسفانه هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها