کد خبر: 703971
تاریخ انتشار :

بلومبرگ: تل‌آویو هیچ استراتژی دقیقی برای رفح ندارد

به گزارش بلومبرگ، رژیم صهیونیستی مدعی است می‌خواهد تا قبل از حمله به شهر تحت کنترل حماس در غزه، بیش از یک میلیون غیرنظامی را از رفح جابجا کند، این در حالیست که مقامات به طور خصوصی اذعان می‌کنند هیچ استراتژی دقیقی برای چگونگی انجام آن، مدت زمان آن و اینکه مردم به کجا خواهند رفت، ندارند.

بلومبرگ: تل‌آویو هیچ استراتژی دقیقی برای رفح ندارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه تلفنی کوتاهی با شبکه خبری بلومبرگ با اشاره به ارتش رژیم صهیونیستی گفت: من دستور طرحی را دادم، آنها در حال آماده‌سازی آن هستند و در آینده نزدیک آن را ارائه خواهند کرد.

ساکنان مستاصل غزه به رفح پناه برده‌اند و بسیاری از آنها اکنون در چادرها و خیابان‌ها زندگی می‌کنند و با گرسنگی و بیماری روبرو هستند. به گفته وزارت بهداشت غزه، پیش‌بینی می‌شود که وادار کردن فلسطینی‌ها به بازگشت به مناطق ویران‌شده به تعداد کشته‌های غزه که از زمان شروع جنگ از ۲۹۰۰۰ تن فراتر رفته است، بیفزاید. مقامات صهیونیست هم به طور خصوصی اذعان می‌کنند هیچ استراتژی دقیقی برای چگونگی انجام عملیات رفح، مدت زمان آن و اینکه مردم آواره فلسطین به کجا خواهند رفت، ندارند.

با این حال، رهبران رژیم صهیونیستی این را نقطه‌عطف می‌دانند. آنها مدعی هستند که در حال از بین بردن ساختار نظامی حماس و یافتن حدود ۱۰۰ اسیر باقی‌مانده هستند. آنها می‌گویند که دستیابی به این اهداف تنها در رفح محقق می‌شود، جایی که مقامات فکر می‌کنند بین ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ مبارز در کنار رهبران حماس، عمدتا در تونل‌ها همراه با اسیران پنهان شده‌اند.

ایالات متحده و سایر متحدانش در ظاهر برای آتش‌بس فشار می‌آورند. با این حال آمریکا سه‌شنبه برای سومین مرتبه قطعنامه برقراری آتش‌بس فوری در غزه را در نشست شورای امنیت سازمان ملل رد کرد. مقامات صهیونیست هم مدعی شدند شرایطی که حماس اخیرا برای توافقی برای آزادی اسرا در ازای آزادی فلسطینیان در زندان‌های رژیم صهیونیستی تعیین کرده، آنقدر زیاد بود که گفت‌وگوها بیهوده شد.

رژیم صهیونیستی می‌گوید که حمله زمینی به رفح را آغاز خواهد کرد، مگر اینکه اسرا تا ماه رمضان آزاد شوند.

مقامات غربی به طور فزاینده‌ای نگران وضعیت انسانی در غزه هستند و ایالات متحده و متحدانش به تل‌آویو فشار می‌آورند تا جزئیاتی را در مورد چگونگی برنامه‌ریزی این رژیم برای انتقال غیرنظامیان به شمال رفح، که در نزدیکی مرز مصر در جنوب خاک فلسطین قرار دارد، دریافت کنند. در حالی که مقامات بر این باورند که رژیم صهیونیستی بدون توجه به هر اتفاقی عملیات نظامی خود را در رفح انجام خواهد داد، به گفته افراد آشنا، نگرانی در مورد ضرب‌الاجل ماه رمضان و وضعیت انسانی گسترده‌تر وجود دارد.

مقامات رژیم صهیونیستی می گویند ماه رمضان مانع عملیات نظامی آنها نخواهد شد. آنها مدعی هستند هر چه زودتر بتوانند «پیروزی» بر حماس را اعلام کنند، شهروندان زودتر احساس «امنیت» خواهند کرد و بحث در مورد استراتژی‌های امنیتی منطقه‌ای می‌تواند آغاز شود.

بنی گانتس، یکی از رهبران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی و از اعضای کابینه جنگ، روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اگر معامله بر سر اسیران صورت نگیرد، در ماه رمضان هم عملیات خواهیم داشت.»

همچنین یاکوف آمیدور، مشاور سابق امنیت ملی رژیم صهیونیستی گفت: «ما به پایان آغاز می‌رسیم. تکمیل کار در خان‌یونس یک هفته دیگر طول خواهد کشید. در ماه مارس، ما نیروهای خود را به رفح منتقل خواهیم کرد، جایی که جنگ تا پایان آوریل ادامه خواهد داشت. سپس می‌توانیم به سمت مجموعه‌ای از نیروهای کوچک‌تر مانند آنچه در شمال داریم، حرکت کنیم.»

او پیش‌بینی کرد که جنگ در سطح پایین تا پایان سال ادامه خواهد داشت. به ادعای او، اطلاعات رژیم صهیونیستی در مورد حماس، بعد از حملات و دیگر اقدامات در خان‌یونس به شدت افزایش یافته است.

همچنین یک افسر اسرائیلی مدعی شد که در هفته‌های اخیر تعداد موشک‌های شلیک‌شده به سمت اراضی اشغالی کاهش چشمگیری داشته است. او که از غزه صحبت می‌کرد، مدعی شد که اکثر موشک‌اندازها حذف شده‌اند.

این نظامی صهیونیست افزود، در حالی که عملیات در خان‌یونس دو برابر زمان مورد انتظار طول کشیده، اما بهتر از نبردهای اولیه در شهر غزه پیش رفته است. به گفته او، زیرساخت‌های نظامی آن شهر بسیار گسترده‌تر از آن چیزی بود که تل‌آویو تصور می‌کرد و نیروهای صهیونیست به زمان نیاز داشتند تا نحوه کار با انواع خاصی از پهپادها را در شبکه پیچیده تونل‌های غزه بیاموزند.

مقامات رژیم صهیونیستی همچنین مدعی هستند که پیشرفت‌هایی در جهت دستیابی به اهداف دیگر حاصل شده است. یکی از مقامات گفت که نیروهای رژیم صهیونیستی اخیرا به مخفیگاهی در خان‌یونس که یحیی سنوار، رهبر حماس از آن استفاده می‌کرد، یورش بردند و به نظر می‌رسید او که کمی قبل از رسیدن سربازان آنجا را ترک کرده است.

به گزارش بلومبرگ، هنگامی که رژیم صهیونیستی به جنگ خود پایان دهد، باید با این سوال بحث‌برانگیز مقابله کند که بعدا چه اتفاقی می‌افتد. ایالات متحده، متحدان اروپایی و جهان عرب همگی از تل‌آویو می‌خواهند که متعهد به ایجاد یک کشور فلسطینی برای اداره غزه باشد، اما نتانیاهو این موضوع را رد کرده و گفته است که چنین اقدامی به منزله پاداش دادن به حماس بابت حمله ۷ اکتبر است.

روز چهارشنبه، پارلمان رژیم صهیونیستی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن پذیرش یک کشور فلسطینی از سوی این رژیم رد شد و بار دیگر نشان داد که نتانیاهو بابت این موضع خود حمایت می‌شود. او در تماس خود با بلومبرگ، آن را «روز تاریخی» نامید، زیرا رای ۹۹ به ۹ از کنست به دست آمد.

این تفاوت‌ها حاکی از شکاف ایدئولوژیک بزرگ‌تر است؛ در حالی که بسیاری از دولت‌ها خواستار راه‌حلی هستند که به فلسطینی‌ها کرامت و خودمختاری سیاسی می‌دهد، مقامات رژیم صهیونیستی تمایل دارند که شرایط به گونه‌ای دیگر رقم بخورد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها