کد خبر: 703972
تاریخ انتشار :

جلیلی: ما از تمام موانع دشمن عبور کرده‌ایم و او دیگر ابزار فشاری ندارد

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: برخی این سوال را مطرح می‌کنند که چرا رهبری فرمودند ما به قله نزدیکیم؟ تحلیل من این است که وقتی دشمن موانع زیادی را در مقابل ما گذاشته و ما از همه آنها عبور کرده‌ایم، دیگر ابزار فشاری ندارد؛ بنابراین حرکت ما می‌تواند سرعت بیشتری به خود بگیرد.

جلیلی: ما از تمام موانع دشمن عبور کرده‌ایم و او دیگر ابزار فشاری ندارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سعید جلیلی امروز سوم اسفند در دیدار با مدیران، پژوهشگران و فناوران سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی که در سالن همایش‌های زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی برگزار شد، با طرح این پرسش که یک تمدن چگونه ساخته می‌شود؟ اظهار کرد: اگر یک اندیشه‌ تنها در حوزه نظری باقی بماند، نمی‌تواند تبدیل به یک تمدن شود. یکی از مهمترین تفاوت‌های غرب با ما در این بوده که اگر آنها یک مبنای نظری داشته‌اند موفق شدند آن را امتداد داده و به عرصه عمل بیاورند. تمدن غرب امروز توانسته اندیشه خود را در عرصه‌های مختلف امتداد و در حوزه‌هایی از جمله اقتصاد، فناوری، فرهنگ و هنر گسترش دهد.

وی با بیان این‌که دکارت و ملاصدرا معاصر یکدیگر بوده و هر دو نگاه‌های نظری داشتند، بنابراین فرق آنها در چه چیزی بوده است، عنوان کرد: تفاوت این است که برعکس دکارت، اندیشه ملاصدرا در حوزه نظری باقی ماند. البته خوشبختانه امروز به برکت انقلاب اسلامی این اندیشه در عرصه‌های عملی مختلف امتداد پیدا کرده است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه هنگامی که از حوزه اندیشه به حوزه عمل وارد می‌شوید به تعارضات و موانع جدی برخورد می‌کنید، افزود: این تعارضات در عرصه‌های سیاسی گاهی منجر به جنگ می‌شود و وقتی که جنگ کارآیی خود را از دست بدهد، در حوزه اقتصادی تبدیل به فشار حداکثری و حتی تحریم‌های ثانویه خواهد شد.

جلیلی اضافه کرد: اگر امروز صحبت از تمدن و قدرت غرب مطرح می‌شود، بر مبنای امتداد فناوری و علم  به حوزه عمل است. در حقیقت تسری یافتن علم به حوزه عمل برای آنها تولید قدرت کرده و باعث شده در حوزه‌های مختلف پیشرفت کنند.

جلیلی: ما از تمام موانع دشمن عبور کرده‌ایم و او دیگر ابزار فشاری ندارد

وی بیان کرد: امروز اگر ملتی اعلام ‌کند قصد دارد عقب ماندگی‌های خود را جبران کند و اندیشه‌های خود را در حوزه عمل امتداد دهد، با موانع گسترده‌ از سوی مدعیان روبه‌رو خواهد شد و نمونه‌ای از این مساله را ما در توسعه دانش هسته‌ای کشورمان مشاهده کردیم. غرب مدعی است دامنه و سطح تحقیقات ما باید با آنها هماهنگ شود، چراکه می‌فهمند این فناوری‌ مبنای قدرت‌شان محسوب می‌شود و نباید انحصارش از دست‌شان خارج شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به کتاب "عصر هوش مصنوعی و آینده ما انسان‌ها" از هنری کیسینجر، گفت: کیسینجر به عنوان کسی که تا صدمین سال زندگی‌اش مشغول کار علمی بود، در این کتاب عنوان کرده که هوش مصنوعی تنها یک پدیده فناورانه نیست و به کانت و دکارت خودش نیاز دارد، او در این کتاب با اشاره به آثار راهبردی فناوری، به تشریح تاثیر هوش مصنوعی در مناسبات قدرت در جهان و الزامات وابسته به آن پرداخته است.  

فعالیت‌های جهاددانشگاهی با نیاز روز ما گره خورده است

جلیلی هم چنین با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی جهاددانشگاهی، اظهار کرد: اینکه به این مرکز می‌گوییم جهاد، چون عرصه رویارویی است. حرکت مومنانه با باور به اندیشه‌های دینی در برابر جهانی که در مقابل شما ساکت نیست و تا جایی که می‌تواند مقابل شما می‌ایستد، به معنی واقعی کلمه جهاد است.

جلیلی: ما از تمام موانع دشمن عبور کرده‌ایم و او دیگر ابزار فشاری ندارد

وی اضافه کرد: جهاددانشگاهی یک عرصه  جدی و یک ضرورت است، مجموعه‌ای است که فعالیت‌های آن کاملا با نیازهای روز ما گره خورده و باید در مقابل موانعی که پیش راهش قرار داده شده بایستد تا به قله پیشرفت برسد. از جهاددانشگاهی انتظار می‌رود ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی کشور را تبدیل به قرارگاه عملیاتی کند. جهادگران باید بتوانند ظرفیت‌های خود را به سمت نیازهای امروز هدایت کنند که با تحقق این امر نشاط علمی در کشور ایجاد خواهد شد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی باید بسترهایی را فراهم کند تا ضمن پاسخ به نیازهای جامعه، تلاش دشمن نیز خنثی شود، ادامه داد: دشمن در یک دهه اخیر فشار حداکثری اقتصادی بر کشور ما اعمال کرده است، جهاد و جهش تولید یک مساله شعاری نیست، بلکه یک ضرورت برای جبران کاستی‌ها در کشور است. در مسیری که پیش رو داریم باید با یک هدف متعالی و جهش بزرگ رو به جلو گام  برداریم و حوزه پژوهش و فناوری یک حوزه بسیار حائز اهمیت در این رابطه است.

جلیلی با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف جهادگران بی اثر کردن تحریم‌هاست، عنوان کرد: برخی این سوال را مطرح می‌کنند که چرا رهبری فرمودند ما به قله نزدیکیم؟ تحلیل من این است که وقتی دشمن موانع زیادی را در مقابل ما گذاشته و ما از همه آنها عبور کرده‌ایم، دیگر ابزار فشاری ندارد؛ بنابراین حرکت ما می‌تواند سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی  با تاکید بر اینکه امروز دو اولویت مهم کشور اشتغال‌زایی و ارزآوری است، بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه نیز این دو مساله مورد توجه قرار گرفته و در این راستا باید برای جهاددانشگاهی خراسان رضوی ماموریت تعریف و تعیین شود که تا چه اندازه از ارزآوری کشور را می‌توان به عنوان تکلیف این نهاد قرار داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: گردشگری کشور ظرفیتی خدادادی است که می‌تواند منبع ارزآوری باشد و با توجه به پتانسیل‌های جهاددانشگاهی می‌توان این ظرفیت را به یک فرصت مهم ارزآوری در کشور تبدیل کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها