کد خبر: 704944
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با محمدعلی وکیلی

مجلسی سازگارتر با دولت

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر فعل و انفعالات برای انتخاب رئیس فقط محدود به داخل پارلمان شود، قالیباف دیگر شانسی برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس ندارد.

مجلسی سازگارتر با دولت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: انتخابات مجلس به پایان رسید اما آرایش جدیدی در صحنه سیاسی کشور به وجود آمد چه در جریان اصلاحات و چه در جریان اصولگرا.

محمدعلی وکیلی در گفتگو با نامه نیوز درباره ترکیب مجلس آینده گفت: تم حاکم بر مجلس آینده «پایداری» است بنابراین با دولت بیشتر سازگار خواهد بود. البته پایداری های مجلس فشار نیز به دولت خواهند آورد تا هر چه بیشتر بدنه دولت از نیروهای این جبهه باشند، در این صورت یک چالشی بین پایداری و بخش غیرپایداری دولت از همین حالا پیش بینی می شود.

وی درباره تکرار ریاست قالیباف بر مجلس یا خیز پایداری برای تصدی کرسی ریاست افزود: اگر فعل و انفعالات برای انتخاب رئیس فقط محدود به داخل پارلمان شود، قالیباف دیگر شانسی برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس ندارد چون امروز منتخبانی که نفرات نخست در تهران شدند، آنقدر اعتماد به نفس پیدا کرده اند که زیر بار آقای قالیباف نروند.

این فعال سیاسی اظهار کرد: البته اگر متغیرهای بیرون پارلمانی بر فرایند انتخاب اعضای هیأت رئیسه مجلس دوازدهم تأثیر بگذارد، امکان تکرار ریاست آقای قالیباف وجود دارد. در غیر این صورت بعید می دانم آقای قالیباف شانسی برای تصدی کرسی ریاست داشته باشد.

وی درباره آینده سیاسی روزنه گشایان در جریان اصلاحات افزود: روزنه گشایان ذیل خردگفتمانی تعریف می شوند. آنها اصلاح طلبی را نوعی سیاست ورزی می دانند بنابراین معتقدند اصلاح طلبی را امری طبیعی و ناظر بر قدرت با هدف اصلاح می دانند. در حالیکه جریان مقابل روزنه گرایان، قهریون قرار دارند که به امر تدریجی اعتقادی ندارند.

وکیلی یادآور شد: جریانات قهری خود را جامعه محور توصیف می کنند و به روش تدرجی اصلاح قدرت اعتقادی ندارند. در مجموع دو گفتمان اصلاح طلبی در مقابل هم قرار دارند بنابراین در انتخابات سال 1404 این دو نگاه همچنان مقابل هم خواهند بود و فاصله صریح تری از هم پیدا خواهند کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها