کد خبر: 705925
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مصباحی‌مقدم

توسعه فقط با جهش تولید در سایه مشارکت مردم محقق می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر بسترهای لازم برای فعالیت ها در حوزه های جهش تولید فراهم آید یقینا جهش تولید رخ خواهد داد و ایران به یک کشور توسعه یافته بدل خواهد شد.

توسعه فقط با جهش تولید در سایه مشارکت مردم محقق می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: رهبر انقلاب سال 1403 را «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند. از این رو اهمیت دارد که دولت برنامه عملیاتی برای تحقق شعار سال داشته باشد.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره راهکارهای تحقق شعار سال گفت: جهش تولید وقتی اتفاق می افتد که در عرصه هایی سرمایه گذاری کنیم که زمینه جهش دارد. معتقدم اگر حرکت متعارف و معمولی مطابق روش های گذشته انجام شود، جهشی در پی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه تا جهش تولید نباشد امکان دستیابی به توسعه وجود ندارد، افزود: ظرفیت های ایران برای تحقق شعار سال عمدتا در حوزه نفت و گاز است. امروز ظرفیت های خوبی در حوزه های مشترک نفت و گاز بین ایران و کشورهای همسایه وجود دارد. نمونه بارز آن میدان مشترک بین ایران و قطر است که قریب به 25 سال به لحاظ استخراج منابع از قطر عقب بودیم. هر چند اخیرا میزان برداشت دو کشور از این میدان برابر شد اما جبران عقب ماندگی با جهش تولید اتفاق می افتد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: سال ها در انتظار بودیم توتال در میادین مشترک ما با سایر کشورهای همسایه سرمایه گذاری کند اما این کار انجام نشد تا شرکت های داخلی ورود کردند و بهره برداری ما به سطح قطر رساندند. شبیه به این موضوع را با عراق، کویت، روسیه و سایر کشورهای همسایه داریم.

وی جهش تولید در میادین مشترک را نیازمند سرمایه گذاری های هنگفت خواند و افزود: از جمله منابع دردسترس برای تأمین لازم برای سرمایه گذاری استفاده از ظرفیت مالی مردم است. طلا و ارزی که مردم نگه می دارند سرمایه راکد ملی است که اگر دولت با برنامه ریزی دقیق اعتماد مردم را کسب کند می تواند زمینه سرمایه گذاری مردم در پروژه های بالادستی نفت و گاز را فراهم آورد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: بازدهی سرمایه گذاری در پروژه های بالادستی نفت و گاز بسیار زیاد است بنابراین دولت نباید خسّت به خرج دهد و میزان بازدهی را به 20 تا 25 درصد محدود کند چون این امکان است که برای ایجاد انگیزه سرمایه گذاری، بازدهی مشارکت تا سقف 150 درصد نیز تعریف شود. اگر چنین نکنیم مردم سرمایه های شان را به ترکیه یا کشورهای آسیای میانه می برند.

وی با بیان اینکه علت اصلی مهاجرت آن است که افراد احساس می کنند آینده ندارند، افزود: براساس برنامه هفتم توسعه، شهرک های صنعتی پالایش نفت و گاز از دیگر ظرفیت های بالقوه ای است که با جذب سرمایه های مردمی می تواند در کنار خلیج فارس فعال شود. همین زمینه جهش تولید را فراهم خواهد کرد.

مصباحی مقدم با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب به توسعه دریامحور گفت: این عرصه نیز امکان جهش تولید را دارد، ما تاکنون از این ظرفیت استفاده نکردیم. در مجموع اگر بسترهای لازم برای فعالیت ها در حوزه های جهش تولید فراهم آید یقینا جهش تولید رخ خواهد داد و ایران به یک کشور توسعه یافته بدل خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها