کد خبر: 707820
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با حسن بیادی

چه بسا دخالت‌های دولت نباشد کارها بهتر انجام شود

فعال سیاسی گفت: شاید دولت با یک حرکت انقلابی محسوس و بکار گیری مشارکت عمومی مردم بتواند کمی از این نابسامانی‌ها را جبران کند. چه کنیم که کار در دست کاردان نیست.

چه بسا دخالت‌های دولت نباشد کارها بهتر انجام شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: سه سال از مأموریت دولت سیزدهم گذشت دولتی که قرار بود ارزش پول ملی را تقویت کند، سالی یک میلیون اشتغال زایی انجام دهد و سالی یک میلیون مسکن بسازد، در عین حال مذاکرات برجامی را با قدرت پیش ببرد و طرف های غربی را وادار به انجام تعهداتشان کند، با این شرط که سیاست خارجی را به اقتصاد گره نزند. با حسن بیادی عضو شورای وحدت درباره عملکرد دولت سیدابراهیم رئیسی و یک سال باقی مانده از دولتش گفتگو کردیم.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

وضعیت اقتصادی موجود قابل جبران است؟

جبران خسارتهای تجمیع شده از قبل به بهانه تحریم‌ها و دیگر بهانه‌های ناشیانه و ناشی از نوع حکمرانی و عدم مدیریت صحیح خصوصا در بخش اقتصاد و صنعت باید گفت وضعیت مان با کرام الکاتبین است.

دولت رئیسی چقدر توانست در این سه سال به شعارهای انتخاباتی‌اش عمل کند؟

هر دولتی که مستقر می شود بالاخره کارهای عمومی را انجام می دهد مانند تامین مایحتاج عمومی، برق، آب، گاز، مخابرات و تلفن چه بسا دخالتهای دولت نباشد بهتر هم انجام شود اما آنچه که فعالیتهای یک دولت را مورد سنجش قرار می دهد اول سیاستهای خارجی و دیگر سیاستهایش در زمینه کنترل تورم و تولید و کاهش نرخ بیکاری است که این دولت همچون دولت قبل در این زمینه توفیقات جالبی نداشت مانند کاهش تامین و کنترل قیمت مسکن. اگرچه باید اذعان داشت که عامل بعضی از عدم موفقیتها مدیریتهای جزیره‌ای و موازی با دولتها است مانند قرارگاهها، بنیادها و ستادهای اقتصادی غول پیکر که در مسیر برنامه‌های کشور نیستند و کسی هم قدرت ورود به حساب و کتاب آنان را ندارد.

دولت در یک سال پایانی در چه حوزه ای بیشتر متمرکز شود تا عقب افتادگی هایش را جبران کند؟

فقط کنترل تورم و حذف انقلابی باندهای متصل به قدرت و ثروت در بخش صنایع و بازرگانی و کنار گذاشتن تیم اقتصادی موجود و بکار گیری متخصصین مجرب و عاقل از جمله اقداماتی است که می تواند دولت انجام دهد. مخصوصا آنکه وزیر کم تجربه و پرحرف اقتصاد و دارایی و رییس کم تجربه و بی اقتدار بانک مرکزی را کنار بگذارد.

رئیسی در یکسال پایانی می تواند رضایت مردم را کسب کند؟

شاید دولت با یک حرکت انقلابی محسوس و بکار گیری مشارکت عمومی مردم بتواند کمی از این نابسامانی‌ها را جبران کند. چه کنیم که کار در دست کاردان نیست.

 آیا شخصیت های برجسته سیاسی و مجرب و عاقل برای انتخابات ۱۴۰۴ ورود می‌کنند؟

با اعضای این شورای نگهبان بعید میدانم.

امکان دارد رئیسی نخستین رئیس جمهور تک دوره ای شود؟

با این نوع روش انتخابات و تایید صلاحیتهای صوری و بدون منطق هر اتفاقی قابل تصور می باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها