کد خبر: 707914
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با ابراهیم فیاض

نباید دین را خشن به جامعه عرضه کرد

تحلیلگر مسائل اجتماعی گفت: گشت ارشاد اگر می خواهد موفق شود تنها راهکارش این است که با افساد برخورد کند نه فساد.

نباید دین را خشن به جامعه عرضه کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 نامه نیوز: حجاب یکی از موضوعات پیچیده این روزهای جامعه ماست، برخی آن را اختیاری می دانند و در مقابل از جنبه قانون به موضوع می نگرند و معتقدند رعایت قانون اختیار و غیراختیار ندارد، حال سئوال این است که راهکار خروج از تعارضات درمورد حجاب چیست و چطور باید این مساله را مدیریت کرد که نه جامعه خشمگین شود و نه قانون نقض شود.

ابراهیم فیاض در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره راهکار حل موضوع پیچیده حجاب گفت: حجاب تابعی از عفاف است، عفاف تابعی از حیا است و حیا تابعی از ایمان است. اگر در جامعه ای ایمان ضعیف شود، حیا کم می شود، حیا که کم شود، عفاف کم می شود، کاهش عفاف نیز منجر به کاهش حجاب می شود.

وی افزود: اگر نهاد خانواده در جامعه قوی شود حجاب نیز قوی می شود بنابراین اگر بخواهیم نرم افزاری با موضوع حجاب برخورد کنیم باید ایمان را قوی کنیم، اگر بخواهیم سخت افزاری با موضوع برخورد کنیم باید خانواده را قوی کنیم تا حجاب درست شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در ایران به دلیل نوسازی های غربگرا، مدرنیزاسیون رخ داد که عامل ضعیف شدن بنیان خانواده و ایمان شده است،اظهار کرد: وقتی تحولات اجتماعی را جامعه نمی تواند هضم کند تبدیل به اغتشاش، بحران و شورش می شود. از سال 1377 تا 1388 از اقتصاد وارد سیاست شدیم، از 1388 تا 1398 وارد دوره جنسی شدیم و از 1398 وارد دوره ارتباط شدیم. این اتفاق معادلات زیادی را در جامعه ما تحت تأثیر قرار داده که فقط موضوع حجاب متأثر از آن نیست.

وی افزود:  البته معتقدم بعد از نوسازی های غربگرایانه، دوره بازسازی شروع شده و جامعه در حال بازسازی خودش است. از همان ابتدا که زمان احمدی نژاد موضوع گشت ارشاد مطرح شد، در شورای اجتماعی وزارت کشور با آن مخالفت کردم و گفتم «این اقدامی سوسیالیستی است و ربطی به اسلام ندارد، حجاب این طوری نیست که شما می خواهید عمل کنید» اما انجام دادند و شکست خورد. فرمانده وقت نیروی انتظامی بعد از مدتی به حرف من رسید و گفت «کار من گرفتن دزدان و جنایتکاران است نه گرفتن بی حجاب ها».

این تحلیلگر مسائل اجتماعی اظهار کرد: گشت ارشاد اگر می خواهد موفق شود تنها راهکارش این است که  با افساد برخورد کند نه فساد یعنی فقط باید با کسی برخورد کند که در منظر عمومی، لباس نابهنجار پوشیده است. اگر گشت ارشاد بخواهد جلوی فساد را بگیرد شکست می خورد، در عوض باید با افساد یعنی فساد تشکیلاتی مبارزه کند.

وی با بیان اینکه ایمان فقط حجاب نیست باید تمام ابعاد آن در جامعه رشد و تقویت شود، افزود: این همه مراکز فرهنگی داریم اما نتیجه چه شد آیا وقتی مسجد می رویم با اکثریت جوانان مواجه هستیم؟ نباید دین را خشن به جامعه عرضه کرد چون باعث پراکندگی و دوری می شود. دین براساس رحمت نازل شد «بسم الله رحمن رحیم» یعنی دین بر مبنای مهربانی و رحمت است. پیغمبر هم رحمت للعالمین است اما متأسفانه یک فردی اخیرا آمد و از پیامبر چهره دیگری را معرفی کرد که اصلا درست نبود.

فیاض گفت: ایمان براساس رحمت و مهربانی قوی می شود که اگر قوی شود حجاب هم قوی می شود. وضعیت امروز حجاب نتیجه ایجاد مشکل در چند فرایند قبل از آن است. معتقدم برای تقویت حجاب باید به تقویت خانواده پرداخت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها