کد خبر: 708736
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با سلیمی نمین

کنشگری که براساس منیّت به سمت باطل می‌رود سقوط آزاد می‌کند

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: افرادی که از نفسانیات خود پیروی می کنند و آن را اصل قرار می دهند، دائم خودشان را آلوده تر می کنند تا مورد قبول قرار بگیرند اما وقتی پاسخی دریافت نمی کنند، بیشتر در باتلاق نفسانیات فرو می روند و نهایتا نابودی مطلق خودشان را رقم می زنند.

کنشگری که براساس منیّت به سمت باطل می‌رود سقوط آزاد می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - مردم ایران به گواه تاریخ، همیشه از افراطیون لطمه دیدند. افراطیون چه در جایگاه چپ و چه از منظر راست با ناعقلانی‌گرایی سیاسی، بیشترین ضربات را بر پیکر این کشور زده‌اند. نمونه اخیر این موضوع را در مهدی نصیری می توان دید که با پشت پا زدن به سابقه خود، چه طور از یک سوپر حزب اللهی و انقلابی تبدیل به یک سوپر برانداز شده است.

عباس سلیمی نمین در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره علت چرخش ناگهانی چهره های سوپر انقلابی همچون مهدی نصیری به سمت براندازی گفت: کم نداشتیم افرادی را که در طول تاریخ خودشان را مفتضح و بی اعتبار کردند چون با کارهای شان نشان دادند، آنچه در گذشته موضع می گرفتند فرع بوده و خودشان اصل را قرار می دادند. از این رو می توان این طور برداشت کرد که اساسا مبانی فکری آنها متزلزل بوده است.

وی افزود: گاهی افراد به دنده نق زدن می افتند، می شود این افراد را دریابید و با محبت مانع شد که در این مسیر ادامه دهند اما برخی افراد آنقدر منیّت برای شان مهم است که اگر در یک جا احساس کنند آنچه در ذهن شان از خودشان ساختند، مورد توجه و پذیرش دیگران واقع نمی شود، از همه مواضع و تفکرات گذشته شان عدول می کنند و در یک جایگاه دیگری قرار می گیرند تا این نفسانیت پاسخ مورد انتظارشان را دریافت کند. با این گروه از افراد خیلی نمی شود کاری کرد چون خودشان می دانند حق چیست.

تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: کسی که حق را قبلا شناخته و کاملا بر باطل اشراف دارد، با او چه استدلالی می توان کرد؟ این افراد چون منیّت شان ارضا نمی شود. وقتی در عرصه سیاسی یک فرد خودش را محور و اصل می داند اما در جایی تطمیع نشد می رود جای دیگری تا آنجا تطمیع شود. البته این تصور بسیار باطل است چون با این کار اعتبار و جایگاهش را کاملا نابود می کند، نتیجه آن می شود که سقوط آزاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: افرادی که براساس منیّت به یکباره تغییر جهت می دهند و به سمت باطل می روند، نه تنها لطمه ای به جامعه نمی زنند بلکه نمونه های خوبی هستند برای آنکه از غفلت خارج شویم. به این معنا که اگر بین حق و خود، خود را انتخاب کنیم نتیجه اش برای خودمان بسیار بسیار فاجعه آمیز خواهد بود چون این مسیر ما را به سقوطی خواهد برد که خارج از تصور است. مطالعه و آگاهی از سرنوشت چنین کسانی، یک سرمایه شناختی به جامعه می دهد.

سلیمی نمین گفت: شیخ علی تهرانی در ابتدای انقلاب چند درجه از امام فاصله گرفت، بعد به تدریج نه فقط از امام بلکه از کل مبانی انسانی فاصله گرفت و با صدام و منافقین پیوند خورد که هیچ سرمایه اجتماعی در آنها وجود نداشت و زشتی مطلق بودند. عاقبت و سرنوشت این افراد برای جامعه بسیار درس آموز است. یعنی درس بگیریم و مراقب مسائل نفسانی مان باشیم تا در دره نابودی سقوط نکنیم.

وی افزود: افرادی که از نفسانیات خود پیروی می کنند و آن را اصل قرار می دهند، دائم خودشان را آلوده تر می کنند تا مورد قبول قرار بگیرند اما وقتی پاسخی دریافت نمی کنند، بیشتر در باتلاق نفسانیات فرو می روند و نهایتا نابودی مطلق خودشان را رقم می زنند. این درس بزرگی است برای ما تا از حق دفاع کنیم حتی اگر آنچه می خواهیم به ما ندهند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها