کد خبر: 677058
تاریخ انتشار :

یحیی و پرسپولیس برای قهرمانی یک راه‌حل دارند!

فشارهای متفاوت روی تیم صدرنشین، موضوعی که یحیی گل محمدی تلاش می‌کند با آن کنار بیاید.

یحیی و پرسپولیس برای قهرمانی یک راه‌حل دارند!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، حتی روزی که اختلاف پرسپولیس با سپاهان پنج و با استقلال هشت بود نیز تردیدی وجود نداشت که فصلی دشوار در انتظار پرسپولیس است. تیم تحت هدایت یحیی گل‌محمدی در یکی از سه فینال لیگ برتری خود و در روزی که نمایش خوبی نداشت، با یک گل برابر پیکان به برتری رسید.  180 دقیقه بعدی برای سرمربی پرسپولیس 180 روز طول خواهد کشید و یحیی گل‌محمدی بهتر از هر کسی به اتفاقات پیش رو واقف است.

یک- فشار وحشتناک روی پرسپولیس باعث شد این تیم یکی از نمایش‌های متوسط خود را در این فصل ارائه دهد. حتی تا روز بازی نیز محل برگزاری مسابقه پرسپولیس و پیکان در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و ورای درست و غلط بودن تصمیمات، تیم یحیی گل‌محمدی در شرایطی خاص و غیرعادی آماده این دیدار حساس شد. پرسپولیس در روزی که موقعیت زیادی روی دروازه رشید مظاهری ایجاد نکرد، روی معدود حملات خود به گل رسید و این فشار مضاعف احتمالا تا آخرین لحظه فصل روی این تیم وجود خواهد داشت.

دو- در روزی که پرسپولیس چندان خوب بازی نکرد، باز هم تنها وینگرهای این تیم نمره قبولی گرفتند. سعید صادقی در نیمه دوم پایه گذار معدود حملات مهم پرسپولیس روی دروازه پیکان بود و مهدی ترابی نیز علاوه بر تبدیل به گل کردن پنالتی حساس پرسپولیس، بارها با عرض دادن به بازی و تغذیه بازیکنان میانی پرسپولیس (چه هافبک و چه مهاجمان)، زمینه‌ساز ایجاد فرصت گلزنی شده و استاندارد خوب خود بعد از جام جهانی را در این بازی مهم و سرنوشت‌ساز نیز برای پرسپولیس حفظ کرد. یک پنالتی باکیفیت نیز خامه روی کیک نمایش خوب مهدی ترابی در بازی امروز پرسپولیس بود.

سه- هر چقدر به بازی‌های پایان فصل در لیگ برتر ایران نزدیک می‌شویم، کیفیت فنی جای خود را به آمادگی روحی و گرفتن تصمیمات درست در لحظات مهم یک بازی می‌دهد. یحیی گل‌محمدی خیلی زود و در اوایل نیمه دوم متوجه بازی منفعل و بی‌تحرک مهاجمان خود شد و دست به تغییر زد. اضافه شدن مدافعان کناری به حملات از دقیقه 60 به بعد دیگر تغییر گل‌محمدی بود و او ریسک حملات احتمالی پیکان را پذیرفت. در نهایت شاید این موارد چندان به چشم نیاید، اما این جزئیات کوچک است که سرنوشت یک بازی و حتی فصل را در هفته‌های پیش‌رو مشخص می‌کند.

چهار- فصل در حال تمام شدن بوده و پرسپولیس هنوز یک بار علاقه‌ای به استفاده از سیستم 2-5-3 نشان نداده، در حالی که حداقل روی کاغذ از ابزار استفاده از شکل مدرن این سیستم این به خوبی برخوردار است. مهدی عبدی در گذشته به خوبی نشان داده می‌تواند نقش مهاجم دوم و متحرک را بازی کند و مهاجمان ایستایی چون عیسی آل‌کثیر و لئاندرو پریرا نیز احتمالا می‌توانند زوج مناسبی برای این بازیکن لقب بگیرند. به نظر می‌رسد حساسیت‌های مضاعف بازی‌های پرسپولیس اجازه ریسک کردن را از یحیی گرفته و او هفته‌هاست با یک روش مشابه بازی می‌کند.

پنج- پرسپولیس در یک دهه اخیر شرایطی مشابه امروز را تجربه کرده بود و احتمالا هواداران این تیم مدام در طول 90 دقیقه اتفاقات تلخ گذشته را مرور می‌کردند. در همین 10 سال اخیر آنها شرایطی مشابهی را در همین فصل بهار برابر راه‌آهن و نفت تهران تجربه کرده و جام قهرمانی را در سال‌های 92 و 95 از دست داده بودند. در شرایطی که همه چیز، حتی فضای بازی و آب و هوا نیز مانند چنین دیدارهایی پیش می‌رفت، ریسک یحیی و شلوغ کردن محوطه جریمه پیکان نتیجه داد و این تیم به سه امتیاز حساس بازی با پیکان دست یافت.

شش- هنوز مشخص نیست شرزود تمیروف چگونه نیم فصل در پرسپولیس بازی کرد. این مهاجم ازبکستانی که بارها نشان داده در تبدیل به گل کردن موقعیت‌های مسلم نیز ناتوان است، در نیمه دوم مهمترین فرصت بازی را از دست داد. علیرضا بیرانوند که قطعا در این فصل ستاره پرسپولیس بوده، با نوک انگشت مسیر توپ را تغییر داد و شرزود تمیروف بهترین موقعیت تیمش را از دست داد تا در ادامه اتفاقات به نفع قرمزپوشان رقم بخورد.

هفت- هر چقدر حواشی پیرامون پرسپولیس فراوان است، یحیی گل‌محمدی و بازیکنان این تیم در مسیر درستی قرار دارند و تلاش می‌کنند موقعیتی نرمال را برای بازی کردن و حضور در میدان فراهم کنند. کلمه به کلمه نشست‌های سرمربی پرسپولیس منطقی و فکرشده است و او تلاش می‌کند تا جایی که ممکن است فشارهای موجود را از روی تیمش بردارد.

هشت- یک تیم برای قهرمان شدن باید مشکلات مختلفی از جمله فشار تیم‌های رقیب را احساس کند. پرسپولیس، سپاهان یا استقلال، هر کدام که صدرنشین بودند در این مقطع از فصل طعنه‌های بی‌پایان رقبا را باید تحمل می‌کردند و تقریبا غیرممکن است گریزی از این رویه وجود داشته باشد. تیم یحیی گل‌محمدی امروز از تمرکز همیشگی به دور بود و این روند احتمالا در دو بازی پایانی ادامه خواهد داشت. پرسپولیس هنوز قهرمان نشده و سرمربی باتجربه این تیم نیز به خوبی از این واقعیت خبر دارد. آنها حواشی عجیبی را پیش از بازی با پیکان تجربه کردند و این روند احتمالا ادامه خواهد داشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها