کد خبر: 678503
تاریخ انتشار :

قانون 1+5 فوتبال ایران تصویب شد

خبر مهمی که با اعلام مهدی تاج طی روزهای اخیر مورد توجه قرار گرفته بود، به صورت رسمی در جلسه هیئت رئیسه فدراسیون به تصویب رسید.

قانون 1+5 فوتبال ایران تصویب شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، چند روز پیش بود که مهدی تاج در برنامه ورزشگاه حاضر شد و به صورت غیر رسمی از افزایش سهمیه بازیکنان خارجی در تیم‌های باشگاهی صحبت کرد.

تاج دلیل این افزایش سهمیه که در طول فصل توسط محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتور، با ارسال نامه‌ای رسمی به فدراسیون فوتبال هم درخواست شده بود را تعادل در عرضه و تقاضای بازیکنان لیگ برتر عنوان کرده بود و حالا این تغییر مهم با تصویب اعضای هیئت رئیسه در فوتبال ایران رسمیت پیدا کرد.

اصولی این موضوع را پس از جلسه هیئت رئیسه فدراسیون که صبح امروز در مرکز ملی فوتبال برگزار شد، پیش از ورود به سایر مباحث و دستورالعمل‌های جلسه اینطور اطلاع رسانی کرد: «براساس پیشنهادات دوستان در سازمان لیگ، تعداد بازیکنان خارجی که باشگاه‌ها می‌توانند عقد قرارداد داشته باشند، افزایش پیدا کرد و 1+5 شد. افزایش بازیکنان خارجی هم برای بهینه سازی لیگ بود و هم به تعادل رساندن عرضه و تقاضا در لیگ برتر.» 

تا پیش از لیگ بیست و دوم باشگاه‌های لیگ برتری می‌توانستند 1+3 بازیکن خارجی (یک سهمیه حتما باید آسیایی باشد) جذب کنند، اما حالا با مصوبه جدید فدراسیون این عدد به 6 افزایش پیدا کرده و براین اساس باشگاه‌های لیگ برتری می‌توانند از این پس یک بازیکن خارجی با ملیت آسیایی و 5 بازیکن دیگر از هر ملیتی را در اختیار بگیرند.

با این وصف این تغییر بزرگ که می‌تواند تعداد بازیکنان خارجی در هر تیم را به عدد قابل توجه 6 برساند، کیفیت لیگ برتر در دوره بیست و سوم را از سایر دوره‌ها متمایز خواهد کرد و شاید حتی از این پس مدعیان لیگ برتر در حضور ثابت 6 بازیکن خارجی پا به یک مسابقه در لیگ بگذارند که در تاریخ بی‌سابقه خواهد بود. همچنین باید گفت این تغییر می‌تواند زنگ خطر را برای تیم‌هایی که منابع مالی مشخص ندارند، در رقابت با تیم‌های استقلال، پرسپولیس، سپاهان، تراکتور و... که معمولا هزینه بالایی برای جذب بازیکن می‌کنند، سخت کند. 

از سوی دیگر اعمال قانون جدید در خرید بازیکنان خارجی دست باشگاه‌های ایرانی در رقابت با باشگاه‌های حوزه خلیج فارس را بازتر می‌کند، اما باید دید در اولین سال اعمال این قانون، آیا پای بازیکنان با کیفیت به فوتبال ایران باز خواهد شد و یا بازیکنانی بی‌کیفیت که طی سال‌های اخیر تعدادشان کم نبوده‌اند و در فصلی که گذشت نیز شاهد حضور آنها حتی در تیم‌‎های بزرگ و مدعی هم بودیم.

البته در این بین باید اشاره کرد که با وجود تصویب سهمیه 1+5 بازیکن خارجی در فصل جدید لیگ برتر، تیم‌هایی که نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا هستند، یک سهمیه بیشتر دارند و به عبارتی سهمیه آنها، 1+6 در نظر گرفته شده است.

درنهایت باید دید این تغییر بزرگ چه تاثیری در کیفیت لیگ برتر و از همه مهم‌تر هدف تصویب کنندگان این قانون یعنی کاهش قیمت بازیکنان داخلی خواهد گذاشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها