کد خبر: 686913
تاریخ انتشار :

تیم جدید فوتبال ایران، سپاهانِ جوان

میانگین سنی ترکیب خط میانی تیم فوتبال سپاهان در مرکز میدان در دیدار مقابل پیکان 20 سال بود!

تیم جدید فوتبال ایران، سپاهانِ جوان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش‌ سه"، فصل برای سپاهان به شکل عجیبی آغاز شد و همچنان ادامه دارد. آنها امید نورافکن را در تمرینات پیش فصل به عنوان یک مهره کلیدی و اثرگذار برای چند ماه از دست دادند و در ادامه مصدومیت نابهنگام محمد کریمی کاپیتان تیم در اولین بازی فصل از راه رسید.

حتی پیش از مصدومیت امید نورافکن و محمد کریمی هم دستان مورایس در بخش میانی زمین با توجه به جدایی 4 هافبک فصل گذشته تیم (فرناندز، سلمانی، علی‌محمدی و ریگی) خیلی باز نبود، اما این دو اتفاق پیاپی می‌توانست آغاز بحرانی باشد که یک فصل دیگر قهرمانی طلایی‌پوشان را به تعویق بیندازد، اما مورایس پاپس نکشید و به برنامه دوم خود پناه برد.

البته شاید حتی اگر این دو مصدومیت غیرمنتظره هم اتفاق نمی‌افتاد، مورایس برای استفاده از بازیکنان جوان تیمش برنامه ویژه‌ای در ذهن داشت، اما اینکه این بازیکنان جوان را در بازی‌هایی به میدان بفرستی که فشار پیروزی بر شانه‌های آنها سنگینی کند، موضوع و دغدغه‌ای است که همیشه پاسخ‌های مثبتی در فوتبال ایران و حتی فوتبال جهان به همراه نداشته است.

با این حال محمدجواد حسین‌نژاد که چند ماه پیش در ترکیب تیم جوانان و در مسیر قهرمانی آسیا از سوی صمد مرفاوی فرصت زیادی برای خودنمایی به او داده نمی‌شد، در دربی اصفهان جایگزین کریمی شد و توانست عملکرد خیره‌کننده‌ای از خود به نمایش بگذارد. نمایش حسین‌نژاد 20 ساله به قدری چشم‌نواز بود که تا چند روز اهالی فوتبال فقط درباره این استعداد نوظهور حرف می‌زدند.

سپاهان در 4 مسابقه ابتدایی لیگ بیست و سوم موفق به کسب 4 پیروزی پیاپی شده و البته این موفقیت قابل توجه بدون تاوان نبوده است. آنها در بازی اول با اخراج نیلسون و مصدومیت کریمی مواجه شدند و در بازی سوم هم فرشاد احمدزاده با وجود کسب پیروزی ارزشمند مقابل استقلال از زمین مسابقه اخراج شد.

مانند دیدار برابر ذوب‌آهن که مورایس راهکار کم‌ریسک‌تری برای پر کردن جای کریمی در پیش داشت، در مصاف با پیکان هم این مربی پرتغالی می‌توانست به عنوان مثال از احسان پهلوان استفاده کند، اما از ارشیا سرشوق استفاده کرد تا اتفاق جالب توجه و نادری را در مرکز خط میانی جدی‌ترین مدعی قهرمانی لیگ بیست و سوم شاهد باشیم. جالب اینکه سرشوق هم در دوران مربیگری صمد مرفاوی از سوی مربی تیم جوانان فرصت زیادی پیدا نکرد و درنهایت هم شانس حضور در جام جهانی برای این نسل فوتبال ایران از دست رفت! 

برگردیم به ماجرای مورایس و سپاهان. با اضافه شدن سرشوق به خط میانی طلایی‌پوشان اصفهانی و قرار گرفتن او در کنار محمدجواد حسین‌نژاد و محمد قربانی میانگین خط میانی سپاهان 20 سال بود؛ تصمیمی که البته سبب شد به خصوص در 30 دقیقه ابتدایی دیدار برابر پیکان شاگردان مورایس در مجموع عملکرد خوبی نداشته باشند، اما رفته رفته خودشان را پیدا کردند و وقتی بازی تمام شد، تابلوی ورزشگاه دستگردی پیروزی 3 بر 1 را در شرایطی نشان می‌داد که حسین‌نژاد روی دو گل اثرگذاری مستقیم ایفا کرده بود و آریا یوسفی هم با یک گل و یک پاس گل جریان بازی را پس از ورود به زمین مسابقه تغییر داده بود.

جالب اینکه وقتی رضا شکاری خسته شد و مورایس تصمیم به تعویض او گرفت، با وجود حضور احسان پهلوان تصمیم به استفاده از آریا یوسفی گرفت که در 3 مسابقه ابتدایی فصل به او فرصت داده نشده بود.

با این وصف سپاهان این فصل را می‌توان معجونی از ستاره‌های فعلی فوتبال ایران و ترکیب آنها با ستاره‌های در حال ظهوری دانست که با اجرای کار اصولی در آکادمی باشگاه فولاد مبارکه سپاهان ترتیب و پرورش داده‌ شده‌اند، تا حالا و در یکی از نفس‌گیرترین و مهیج‌ترین ادوار تاریخ لیگ برتر کمک‌حال تیم اصلی سپاهان باشند.

جالب است بدانید که شب گذشته پس از پایان مسابقه صادق میرصالحیان مدیر روابط عمومی باشگاه سپاهان با انتشار یک پست اینستاگرامی از مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ بابت صادر نشدن کارت بازی "احمدرضا موسوی" یکی دیگر از بازیکنان آکادمی باشگاه گلایه کرد، و در واقع اگر کارت این بازیکن جوان هم برای حضور مقابل پیکان صادر می‌شد، او هم می‌توانست در کنار ارشیا سرشوق، محمدجواد حسین‌نژاد، محمد قربانی و آریا یوسفی در ترکیب سپاهان خودی نشان بدهد.

البته که این چند بازیکن جوان تمام دارایی باشگاه سپاهان نیستند. آنها در همین فصل به صادق صالحی (گلر)، علی احمدی و روح الامین هم که از بازیکنان آکادمی هستند، فرصت حضور در کنار تیم بزرگسالان را داده‌اند و برخی ستاره‌های فعلی تیم نظیر رضا اسدی هم پرورش یافته خودشان هستند که پس از چند سال دوری بازگشته‌اند.

اگر نگاهی به بازیکنان برجسته فوتبال ایران هم داشته باشیم، رد پای باشگاه سپاهان و بازیکن سازی‌اش نمایان است و می‌توان به بازیکنانی نظیر علی کریمی، عارف غلامی، مهدی مهدی‌پور، آرمین سهرابیان، رضا اسدی و ... اشاره کرد تا مشخص شود که موفقیت این روزهای سپاهان با تکیه کردن بر بازیکنان جوان و فرصت دادن به آنها اتفاقی نیست و برمبنای کار اصولی و حرفه‌ای در حال رقم خوردن است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها