کد خبر: 690628
تاریخ انتشار :

روزشمار توپ طلا: سال‌های ابتدایی، عصر معصومیت!

توپ طلا، معروف‌ترین جایزه انفرادی دنیای فوتبال، در طول نزدیک به 7 دهه‌ای که از عمر آن می‌گذرد، فراز و نشیب‌ها و داستان‌های جذابی را پشت سر گذاشته است.

روزشمار توپ طلا: سال‌های ابتدایی، عصر معصومیت!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، 30 اکتبر (8 آبان) برنده توپ طلای سال 2023 مشخص خواهد شد. نامزدهای اصلی جایزه امسال لیونل مسی، کیلیان امباپه، ارلینگ هالند، کوین دی‌بروینه و رودری هستند اما تا آن روز و مشخص شدن برنده نهایی، نگاهی خواهیم داشت به سرگذشت این جایزه محبوب و برندگانی که هر یک با بردن این جایزه به خوشبخت‌ترین آدم دنیا تبدیل شده بودند. 

 پوشش زنده خبری

22 مهر 1402 ساعت 13:49

شانسی که دی‌استفانو آورد این بود که بعد از رفتنش به رئال مادرید، تابعیت اسپانیا گرفت و اینجوری شد بازیکن اروپایی و مثل خیلی از ستاره‌های آمریکای جنوبی در حسرت توپ طلا نموند. فرانس فوتبال هم واسه اینکه نشون بده دومین برنده توپ طلا اسپانیانیه، جوراب‌شو زرد و قرمز کرد.

22 مهر 1402 ساعت 13:17

توپ طلای سال ۱۹۵۷ به لطف درخشش در راه قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا با پیراهن رئال به آلفردو دی‌استفانو رسید. ستاره آرژانتینی که بعد از تغییر تابعیت، اسپانیایی شده بود، بالاتر از بیلی رایت (وولورهمپتون)، ریموند کوپا (رئال)، دانکن ادواردز (منچستریونایتد) و لاژلو کوبالا (بارسلونا)، دومین برنده توپ طلا شد (استنلی میتوز در رای گیری این سال هفدهم شد). 

22 مهر 1402 ساعت 12:49

البته انگار خیلی هم قدر استاد رو ندونستن تو خونه، اینجوری شد که تو یه سفر به چک، عاشق مترجمش، میلا وینترووا، شد اما بعدا فهمید که خانم جاسوس هستن! با این وجود از همسر اولش، بتی، جدا شد و با میلا ازدواج کرد. میلا سال ۱۹۷۷ از پلیس مخفی چک جدا شد و آنها تا پایان عمر با هم زندگی کردند و به فاصله چند ماه از دنیا رفتند.

22 مهر 1402 ساعت 12:17

اینجا هم توپ طلا رو برده خونه، نشون زن و بچه بده که بدونن با چه گوهر کمیابی دارن زندگی می‌کنن!

22 مهر 1402 ساعت 12:15

متیوز که فوتبال رو از ۱۷ سالگی شروع کرده بود، تا ۵۰ سالگی به فوتبال حرفه‌ای ادامه داد. اون که اولین فوتبالیستیه که لقب شوالیه دریافت کرد (سال ۱۹۶۵)، تو تمام طول دوران حرفه‌ای‌اش حتی یک کارت زرد هم نگرفت. بهترین بازی دوران حرفه‌ای‌ش به فینال جام حذفی انگلیس در سال ۱۹۵۳ مقابل بولتون برمی‌گرده که به "فینال متیوز" شهرت داره.

22 مهر 1402 ساعت 12:06

اینم جلد مجله فرانس فوتبال که انتخاب استنلی متیوز به عنوان برنده توپ طلا رو اعلام کرده. اون موقع هنوز از فوتوشوت و اینا خبری نبود.

22 مهر 1402 ساعت 12:03

اولین توپ طلا به استنلی میتوز رسید؛ ستاره باتجربه فوتبال انگلیس که در آن زمان ۴۱ ساله بود، بالاتر از آلفردو دی‌استفانو، ریموند کوپا، فرانس پوشکاش و لِو یاشین، تونست اولین توپ طلا رو ببره. البته همون‌طور که می‌بینید همچنین توپی هم نبوده و بیشتر گوی طلایی بوده. حالا جلوی بریم می‌فهمید چه سالی توپ طلا شد این توپ طلایی که الان هست. مراسم رو هم که می‌بینید دیگه. انگار دارن وسائل داماد رو باز می‌کنن!

22 مهر 1402 ساعت 12:01

این جایزه اول با رای روزنامه‌نگارای ورزشی اروپا داده می‌شد (هر کشور یک نفر) و از سال ۲۰۱۰ به رای روزنامه‌نگارایی از سراسر دنیا. روال رای‌گیری هم اینجوریه که هر نفر می‌تونه ۵ بازیکن رو انتخاب کنه و به نفر اول، ۵ امتیاز، نفر دوم ۴ امتیاز، نفر سوم ۳ امتیاز، نفر چهارم ۲ امتیاز و نفر پنج هم ۱ امتیاز داده می‌شه.

22 مهر 1402 ساعت 12:01

توپ طلا رو ژاک فران، سردبیر مجله فرانس فوتبال از سال ۱۹۵۶ راه انداخت و قرار شد به بهترین بازیکن اروپا داده بشه. تا سال ۱۹۹۴ هم روند همین بود تا اینکه معیار انتخاب تغییر کرد و شد "بهترین بازیکن حاضر در باشگاه‌های اروپایی" و این زمینه انتخاب ژرژ وه‌آ در سال ۱۹۹۵ شد. سال ۲۰۱۰ توپ طلا با جایزه سال فیفا ادغام شد و همین باعث شد تا تبدیل بشه به جایزه بهترین بازیکن جهان و اون محدودیت حضور در باشگاه‌های اروپایی هم برداشته بشه و این روال بعد از جدا شدن از جایزه سال فیفا در سال ۲۰۱۶ هم ادامه پیدا کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها