کد خبر: 699113
تاریخ انتشار :

روزی 10 ساعت تمرین برای فتح دیواره سنگی!

رضا علیپور می‌خواهد یک تاریخ سازی دیگر در المپیک برای ورزش ایران رقم بزند و مدال طلا را از رشته‌ای به نام ایران ثبت کند که روزی هیچ کس فکرش را نمی‌کرد.

روزی 10 ساعت تمرین برای فتح دیواره سنگی!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، ورزش ایران تاکنون به ترتیب در شش رشته کشتى آزاد، وزنه بردارى، تکواندو، کشتى فرنگى، تیراندازى و کاراته موفق شده با تلاش چشمگیر ورزشکاران خود ٢٤ طلاى ناب از سى و دو دوره‌ى برگزار شده بازیهاى المپیک به دست بیاورد اما در این بین شاید و حتى احتمال دارد، شگفتى بزرگى براى ورزش ایران در ٢٠٢٤ پاریس با درخشش ویژه رشته‌اى جدید، قهرمانى پرافتخار و شناخته، در راه باشد.

سنگنوردى در ماده‌ى سرعت با نابغه و اعجوبه‌اى به نام "رضا علیپور شنازندى فرد" که از سال ٢٠١٧ تا ٢٠٢١ چهار سال و یک ماه رکورد دنیا را در اختیار داشته و با کسب ٢١ مدال قهرمانى جهان، بازیهاى جهانى و جامهاى جهانى، جزو چهار سنگنورد برتر تاریخ این رشته ورزشى در دنیا از منظر افتخارات و عناوین به شمار مى‌رود، توانسته علاقمندان بسیارى را در ایران به خود جذب کند.

رشته‌ى سنگنوردى براى اولین بار دوره‌ى گذشته المپیک وارد این بازیها شد تا سنگنوردان زن و مرد جهان در ٢٠٢٠ توکیو در ماده کمباین در دو بخش لید (سر طناب) و بولدر (سنگ کوتاه) به رقابت بپردازند اما در المپیک پیش روى بر عکس ٢٠٢٠ توکیو، پیکارهاى سنگنوردى در دو بخش سرعت و کمباین زنان و مردان برگزار مى‌شود.

یعنى چهار فرصت کسب مدال براى هر کشور.

اگر در آخرین روز سال ٢٠٢٣ میلادى با ناهید کیانى به عنوان تنها دختر ورزش ایران که در این سال طلاى جهان را به گردن آویخت گفت و گوى اختصاصى انجام دادیم و او را یکى از امیدهاى کسب مدال در پاریس دانستیم در آغاز سال المپیک ٢٠٢٤ هم رضا علیپور در "ورزش سه" از رسیدن به بزرگترین رویداد ورزشى دنیا و کسب مدالى پر اهمیت سخن به میان آورد.

بى شک ناهید کیانى و رضا علیپور در دو رشته‌ى تکواندو و سنگنوردى سرعت، ورزشکارانى هستند که مى‌شود با حمایت‌هاى اصولى، روى کسب مدالهاى آنها در آوردگاهى حساب باز کرد که ورزش ایران نگران ثبت نتایجى شبیه به ٢٠٠٨ پکن است.

ناهید کیانى سهمیه المپیک را کسب کرده اما رضا علیپور روزانه بین ٦ تا ١٠ ساعت در همدان و اردوى تیم ملى در حال تمرین‌هاى سخت و طاقت فرساست تا در اردیبهشت و خرداد ١٤٠٣ مأموریت خود براى کسب سهمیه ى ٢٠٢٤ پاریس را به نحوى بى نقص ممکن کند.

پسر قزوینى و طلایى سنگنوردى ایران که متنفر است او را با لقب یوسین بولت عمود پرواز ورزش جهان بشناسند یا با قهرمانان سرشناس دیگرى در دنیا مقایسه کنند، در گفت و گوى اختصاصى با "ورزش سه" تأکید کرد؛ من فقط رضا علیپور هستم، فرزند کوچک ورزش و سنگنورد ایرانى از روستاى شنازند استان قزوین.

•روزانه ٦ تا ١٠ ساعت براى المپیک مى جنگم

•جام جهانى دست گرمى خواهد بود براى المپیک

•حسم مى گوید ٢٠٢٤ سال من است

•یکى از آن شش سهمیه باقى مانده را مى خواهم

•برسم به المپیک مدال خواهم گرفت

•هدف اصلى ام کسب سهمیه و مدال المپیک است

•رکوردشکنى؟ مهم نیست، ملاکم مدال است

•به فینال المپیک برسم طلا را خواهم گرفت

•من بى کس ترین ورزشکارم که زبانزد دنیاست

•سنگنوردى یک سالن اختصاصى هم ندارد

•بالاترین قراردادم ٢٥٠ میلیون تومان در سال بود

بولت سرشاخهدر بازیهاى آسیایى هانگژو یک بار دیگر با نمایش خیره کننده و کسب طلاى ماده ى مهیج سرعت در رشته ى سنگنوردى خیلى ها را عاشق این ورزش کردى، این روزها شک ندارم همه ى فکر و ذکر تو شده کسب سهمیه المپیک

این روزها در همدان و اردوى تیم ملى هستم آنهم با انجام تمرینات فوق سنگین، روزى سه جلسه صبح، ظهر و شب تمرین مى کنیم. در مجموع بین شش تا ١٠ ساعت مى‌جنگم تا همه چیز روى برنامه پیش برود. آمادگى بدنى‌ام خیلى خوب است، حدود سه ماه دیگر جام جهانى در پیش است که من به این رقابتها فقط نگاهى تدارکاتى دارم، دیدى تمرینى از منظر آمادگى ذهنى. هدف اول و اصلى من کسب سهمیه المپیک است. جورى تمرین مى کنم که به اصطلاح بدنم براى بعد از جام جهانى و رقابتهاى کسب سهمیه‌ى المپیک ٢٠٢٤ پاریس در دو شهر شانگهاى و بوداپست به پیک خود برسد.

بولت سرشاخهپس به جام جهانى و مدال آن که در کارنامه ورزشى ات طلایش به وفور وجود دارد، توجهى ندارى و رقابتهاى کسب سهمیه ى المپیک براى تو مهم است؟!

جام جهانى را رقابتهاى دست گرمى در نظر گرفته ام براى موفقیت در پیکارهاى کسب سهمیه. اوج آمادگى هم بماند براى المپیک پاریس. روى کسب مدال جام جهانى حسابى باز نکرده ام و نمى کنم، ریسک هم نخواهم کرد که تمام توانم را بگذارم. بالاخره احتمال هر اتفاقى در ورزش هست، براى همین امسال در شش ماه اول ٢٠٢٤ تنها دو هدف بزرگ در سر دارم؛ اول کسب سهمیه، بعد حضور و درخشش در المپیک پاریس.

رقابتهاى دیگر مثل جام جهانى را تنها تدارکاتى براى رسیدن به این دو هدف اصلى قرار داده ام و قرار دهید.

بولت سرشاخهبه کسب سهمیه توسط خودت که امید زیادى وجود دارد، هر چند که الناز رکابى و محیا دارابیان هم شبانه روز تمرین مى کنند براى کسب مجوز حضور در پاریس.

در ماده سرعت مردان ١٤ نفر به المپیک راه خواهند یافت که تا امروز ٩ نفر از جمله یک سهمیه براى میزبان المپیک ٢٠٢٤ مشخص شده است. تنها شش سهمیه باقى مانده که تمام تجربه و توانم را خواهم گذاشت تا یکى از این شش نفر باشم. خانم رکابى و دارابیان هم تمام تلاش خود را براى کسب سهمیه به کار بسته اند و به سختى دارند زحمت مى کشند. خانم رکابى باید یکى از ١١ سهمیه باقى مانده را کسب کند و خانم دارابیان هم یکى از پنج سهمیه را.

بولت سرشاخهوزنه بردارى، کشتى آزاد، تکواندو، دو و میدانى، کشتى فرنگى، تیراندازى و کاراته به ترتیب مدال آوران ایران در المپیک هستند، به نظر رضا علیپور جدى قصد کرده تا سنگنوردى را به هشتمین رشته ورزش ایران تبدیل کند که در المپیک مدال مى گیرد و حتى شاید هفتمین رشته اى که طلا را کسب خواهد کرد

برسم به المپیک و سهمیه را کسب کنم، مدال را به چنگ آورده و مى آورم. کسب مدال از المپیک را در خودم مى بینم. رکورد جهان را هم مى توانم دوباره بشکنم همانطور که قبلا شکستم و بیش از چهار سال رکورد دنیا را در اختیار داشتم. در بازیهاى آسیایى هانگژو هم کنترل شده رقابت کردم تا به طلا برسم و اصلا برایم رکورد شکنى مهم نبود. براى کسب مدال باید استراتژى خاصى داشت نباید به رکورد شکنى فکر کرد. باید جورى رقابت کرد که کمترین ریسک در مسابقه اعمال شود و صد در صد، کسب مدال تضمین شود نه اینکه بى مهابا هجوم برد براى رکورد شکنى.

من رکوردار جهان بوده‌ام اما ارزش مدال طلا بیشتر از رکورد شکنى است. رکورد را مى شود در رقابتهاى مختلف شکست اما من فعلا اول از هر چیز به کسب مدال فکر مى کنم بعد اگر شرایط مناسب بود به فکر رکورد شکنى دوباره ام. قبلا که به رکورد فکر مى کردم، خیلى مدال از دست دادم الان در هر مسابقه اى، مى روم که مدال بگیرم و کسب آن به جاى رکورد شکنى برایم مهمتر است.

بولت سرشاخهپس فکر همه جا و همه چیز را کرده اى، با این اوصاف مى شود روى مدال المپیک تو و حتى رنگ طلایى اش حساب باز کرد؟

آن چیزى که از خودم مى شناسم و در خود مى بینم این است که در رقابتهاى مهم، معمولا طلا مى گیرم و گرفته ام؛ مثل بازیهاى آسیایى، قهرمانى جهان و بازیهاى جهانى. در فینال ها کار سخت است، اینکه بتوانى ذهن، فکر، روح و مغزت را جمع و جور کنى و تمرکزت بهم نخورد. خیلى ها وقتى مى رسند فینال، اشباع مى شوند و به نقره راضى اند. من که به فینال مى رسم نه اینکه آرام نمى شوم بلکه تازه جنگ واقعى اصلى برایم آغاز مى شود.

سهمیه بگیرم، بروم المپیک، به فینال برسم، طلا را خواهم گرفت.

اسم المپیک آنقدر سنگین است که خیلى ورزشکارها در وهله‌ى اول به اسم بزرگ آن مى بازند. المپیک قله ى رقابتهاى ورزشى جهان و دنیاست. برسم به المپیک طلا را خواهم گرفت.

بولت سرشاخهصد در صد؟ یعنى قول صد در صدى مى دهى براى مدال و طلاى المپیک؟!

صد در صدى که وجود ندارد اما من بین ٨٠ تا ٩٠ درصد با شناختى که از خود و رقیبانم با توجه به همه ى شرایط دارم، شدنى است. مى روم که اول سهمیه بگیرم قطعا از الان هم نمى شود چیزى را پیش بینى کرد.

بیست سال صبر کرده ام براى المپیک. حسم مى گوید ٢٠٢٤ سال من است، به حسم خیلى اعتماد دارم. البته مسابقه‌هاى زیادى هم بوده که رفته ام و باخته ام.

بولت سرشاخهولى مسابقه هاى بسیارى هم بوده که رفته اى و برده اى، ٢١ مدال جهانى آمار بسیار ارزشمندى است، تو طلاى آسیا، بازیهاى آسیایى، قهرمانى جهان، بازیهاى جهانى و جام جهانى را در کارنامه دارى و فقط مانده یک طلاى المپیک.

بله درست مى‌گویى اما من بى کس‌ترین ورزشکارى هستم که به مسابقه هاى بین المللى مى روم. کسى را غیر از خدا ندارم و اوست که همه چیز را براى من مى چیند. تمام باختنها و شکست هاى من براى این بوده که به المپیک برسم و مدال بگیرم و رنگش هم طلا باشد. این باورى است که در اندیشه ام موج مى زند.

بولت سرشاخهچرا بى کس ترین ورزشکار؟ تو این همه افتخار به دست آورده اى و همیشه مدال آورى با تمرینات مداوم و طاقت فرسا، همت و پشتکار خودت تضمین شده.

بى کسى من زبانزد دنیاست، اما در ایران به نفع کسى نیست که آن را به زبان بیاورد و بیان کند. مربى معروف روس که همیشه شاگردانش مطرح هستند در جواب ورزشکارانش که امکانات بیشترى براى رسیدن به قهرمانى مى خواهند، جواب خیلى جالبى مى دهد که در بین سنگنوردان سرعتى دنیا معروف است. به شاگردان خودش مى گوید: این امکانات است که شماها را مطرح کرده، ما همه جور امکانات برایتان فراهم مى کنیم که بروید با کسى رقابت کنید که با یک ساک ورزشى، بدون مربى، سرمربى، امکانات و شرایط خاصى مى آید و شماها را شکست مى دهد. من جز خدا کسى را ندارم.

بولت سرشاخهسنگنوردى ایران این توانایى را دارد که در المپیک ٢٠٢٤ پاریس شگفتى ساز ورزش کشورمان لقب بگیرد؟

سنگنوردان ایران همه تلاش خود را انجام مى دهند که شگفتى ساز المپیک ٢٠٢٤ پاریس در ورزش کشور نام بگیرند البته اگر حمایت شوند. من خودم براى طلا مى خواهم به المپیک بروم. اگر از سنگنوردى حمایت کنند این رشته بسیار آینده دار است. ما هنوز سالن اختصاصى سنگنوردى نداریم. کسى هم این ورزش را یارى نمى کند، نه کمپ تیم هاى ملى داریم نه بودجه مناسبى ولى به جاى آن تا دلتان بخواهد مدالهاى متعدد کسب کرده ایم.

تا دلتان بخواهد در این رشته و کشورمان استعداد وجود دارد. من تنها مدال آور این رشته نیستم، مدال برنز خانم الناز رکابى در جهان را فراموش کرده اید؟ سنگنوردى در دختران، معلولان با غیرتمان و رده هاى سنى مدالهاى بسیارى کسب کرده که نشان مى دهد باید این رشته ورزشى را واقعى حمایت کرد.

بولت سرشاخهبالاترین رقم قرارداد تو با ٢١ مدال جهانى باید جالب باشد، بالاترین رقمى که تا به حال در یک سال گرفته‌اى چقدر بوده است؟

بالاترین قراردادم براى یک سال ٢٥٠ میلیون تومان بوده که اختصاص داشت به هزینه هاى اعزام به مسابقه ى برون مرزى. از پول هتل تا هزینه ى بلیت و مابقى شرایط که در آخر کمى بیش از صد میلیون آن براى خودم ماند.

هزینه اى که کارخانه شیشه ى قزوین چند سال قبل پرداخت کرد. حمایت کننده هاى مالى زیادى از سراسر دنیا براى بحث اسپانسرى پیشنهاد داده اند، حتى بزرگترین کارخانجات و برندها اما به خاطر تحریم ها، نمى شود قراردادى بست. در داخل ایران هم که حمایتى صورت نمى گیرد. اگر سرمایه گذارى و توجه مناسبى روى همه بچه ها انجام گیرد، مى توان در المپیک خوش درخشید.

•گوشه‌اى از افتخارات مهم رضا علیپور در رشته‌ى سنگنوردى سرعت:

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها