کد خبر: 704387
تاریخ انتشار :

گزارش: نامزدهای جانشینی کلوپ در حد او نیستند!

با خروج یورگن کلوپ در پایان فصل، لیورپول در تابستان آینده، برای اولین بار از اکتبر ۲۰۱۵، شاهد حضور سرمربی جدیدی خواهد بود.

گزارش: نامزدهای جانشینی کلوپ در حد او نیستند!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، پس از پیروزی لیورپول همراه سرمربی محبوب خود در فینال جام اتحادیه انگلیس مقابل چلسی در یکشنبه گذشته و کسب اولین جام در این فصل، گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه چه کسی می‌تواند جانشین او باشد همچنان ادامه دارد.

کلوپ در دوران حضورش در آنفیلد تمام جام‌های مهم را به دست آورده است و لیورپول علاوه بر اینکه صدرنشین کنونی لیگ برتر است، در جام حذفی انگلیس و لیگ اروپا هم شانس قهرمانی دارد.

کارترت، شرکتی که کار تحلیل و ارزیابی‌ دقیق سرمربیان باشگاه‌های لیگ برتر، جام اتحادیه، بوندسلیگا و لیگ فوتبال آمریکا را انجام می‌دهد، برخی از گزینه‌های احتمالی را با کلوپ مقایسه کرده تا ببیند چه کسی بهترین گزینه جانشینی او خواهد بود.

این شرکت می‌گوید: «کلوپ نه تنها در شش فصل گذشته از نظر نتیجه‌، موفقیت چشمگیری داشته است، بلکه معیارهای فردی او نشان‌دهنده سطح فوق‌العاده بالای او از نظر «هوش فوتبال» است. او هوش استراتژیک بسیار بالایی دارد و از نظر ‌مدیریت تاکتیکی نیز از همه گزینه‌های جایگزینی خود بهتر است.»

ژابی آلونسو، هافبک سابق قرمزها، که مورد علاقه بایرن مونیخ برای جایگزینی توماس توخل هم هست، پس از هدایت بایرلورکوزن به صدر جدول بوندسلیگا، اصلی‌ترین گزینه محسوب می‌شود. اما آیا او واقعاً می‌تواند دوران جدیدی را در آنفیلد آغاز کند؟

معیارهای مورد ارزیابی کارترت شامل نرخ دستیابی به هدف، هوش استراتژیک، تمایل به فوتبال تهاجمی، ‌ضریب حمله، ضریب حمله موفق، نسبت تبدیل ضربات به گل و میزان مالکیت توپ در بازی‌های میزبان و مهمان هستند.

امتیازهای هر سرمربی

یورگن کلوپ

دستیابی به هدف: ۵۶۸/۹۰

هوش استراتژیک: ۷۵/۹۳

مدیریت تاکتیکی: ۶/۳۹

ضریب حمله: ۲۷/۵۹

ضریب حمله موفق: ۲۰/۹۵

نسبت تبدیل ضربات به گل: ۴۳/۹۵

مالکیت توپ میزبان/مهمان: ۶۴ - ۶۰

امتیاز کلی: ۱۵۱/۰

روبن آموریم

دستیابی به هدف: ۴۸۶/۹۰

هوش استراتژیک: ۸۴/۲۶

مدیریت تاکتیکی: ۶/۵۸

ضریب حمله: ۲۵/۱۴

ضریب حمله موفق: ۲۱/۳۱

نسبت تبدیل ضربات به گل: ۴۰/۰۹

مالکیت توپ میزبان/مهمان: ۶۰ - ۶۱

امتیاز کلی: ۱۴۴/۷

بولت سرشاخهجولیان ناگلزمن

دستیابی به هدف: ۴۲۹/۲۰

هوش استراتژیک: ۹۸/۰۴

مدیریت تاکتیکی: ۳/۷۶

ضریب حمله: ۲۰/۴۹

ضریب حمله موفق: ۱۸/۹۳

نسبت تبدیل ضربات به گل: ۴۰/۵۴

مالکیت توپ میزبان/مهمان: ۶۸ - ۶۳

امتیاز کلی: ۱۲۸/۰

توماس توخل

دستیابی به هدف: ۵۱۱/۱۰

هوش استراتژیک: ۷۴/۱۹

مدیریت تاکتیکی: ۳/۶۵

ضریب حمله: ۲۰/۵۲

ضریب حمله موفق: ۱۵/۱۳

نسبت تبدیل ضربات به گل: ۳۵/۲۶

مالکیت توپ میزبان/مهمان: ۶۱ - ۶۴

امتیاز کلی: ۱۱۹/۵

آنگه پوستکوگلو

دستیابی به هدف: ۳۶۲/۷۰

هوش استراتژیک: ۷۲/۲۲

مدیریت تاکتیکی: ۵/۱۱

ضریب حمله: ۲۳/۱۸

ضریب حمله موفق: ۱۷/۱۱

نسبت تبدیل ضربات به گل: ۴۵/۸۳

مالکیت توپ میزبان/مهمان: ۶۴ - ۶۵

امتیاز کلی: ۱۱۶/۵

ژابی آلونسو

دستیابی به هدف: ۲۵۷/۶۰

هوش استراتژیک: ۷۵/۰۰

مدیریت تاکتیکی: ۴/۸۹

ضریب حمله: ۲۲/۶۵

ضریب حمله موفق: ۱۶/۵۹

نسبت تبدیل ضربات به گل: ۳۷/۸۶

مالکیت توپ میزبان/مهمان: ۵۹ - ۵۷

امتیاز کلی: ۱۰۶/۹

روبرتو دزربی

دستیابی به هدف: ۲۸۳/۳۰

هوش استراتژیک: ۵۰/۰۰

مدیریت تاکتیکی: ۲/۳۶

ضریب حمله: ۲۰/۹۸

ضریب حمله موفق: ۱۰/۴۴

نسبت تبدیل ضربات به گل: ۳۱/۹۱

مالکیت توپ میزبان/مهمان: ۶۳ - ۶۲

امتیاز کلی: ۷۱/۳

(دستیابی به هدف: اندازه‌گیری توانایی کلی سرمربی بر اساس این فرض که آیا توانسته به هدف اصلی تیم که پیروزی است، دست یابد.

هوش استراتژیک: در آماده‌سازی تیم خود و تجزیه و تحلیل حریف به منظور افزایش شانس پیروزی است.

فرمان تاکتیکی: توانایی یک سرمربی برای تغییر تاکتیک در طول مسابقه، به ویژه ایجاد موقعیت برنده برای تیم از میان سناریوهای مختلف است.

ضریب حمله: اندازه‌گیری تمایل سرمربی به سبک تهاجمی در فوتبال است.

ضریب حمله موفق: ضریب حملات بر موفقیت تیم یا در حقیقت آیا این سبک منجر به پیروزی شده است.

نسبت تبدیل ضربات به گل: یک معیار کلیدی از توانایی تیم در استفاده از فرصت‌ها برای افزایش تعداد گل است.

مالکیت توپ میزبان/مهمان: میزان مالکیت توپ در بازی‌های خانگی و در خانه حریفان.

امتیاز کلی (معیارها متوازن شده‌اند): امتیاز کلی بر اساس دستاوردهای سرمربی در طول شش فصل گذشته که بر اساس عملکرد فردی آن‌ها متوازن شده است و این که آیا آنها در کار خود بهتر از انتظار عمل کرده‌اند یا خیر؟

کارترت با بررسی گزینه‌های جانشینی کلوپ بر اساس این معیارها، نقاط قوت و ضعف هر کدام را زیر نظر گرفته است. این بررسی بر اساس نتایج شش فصل گذشته انجام شده است.)

روبن آموریم (اسپورتینگ لیسبون) - حتی بهتر از کلوپ؟

آموریم، سرمربی پرتغالی و ۳۹ ساله اسپورتینگ لیسبون، گزینه ایده‌آل و غیرمنتظره کارترت برای هدایت لیورپول معرفی شده است.

اعتبار او پس از هدایت اسپورتینگ به اولین قهرمانی در نوزده سال اخیر در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. به گفته کارترت: «تمام تحلیل‌ها نشان می‌دهند که او در صورت انتخاب به عنوان سرمربی بعدی لیورپول، تبدیل به یک گزینه بسیار قانع کننده خواهد شد.»

هر چند که تجربه آموریم در لیگی با سطح رقابت بالا بسیار کمتر بوده است، اما میزان هوش استراتژیک، مدیریت تاکتیکی، ضریب حملات موفقیت‌آمیز و نسبت شوت تیم او حتی بالاتر از کلوپ است. از نظر نرخ تبدیل شوت و میزان مالکیت توپ هم با کلوپ برابر است.

جولیان ناگلزمن (تیم ملی آلمان) - نبوغ بیمارگونه و انرژی فراوان

سرمربی ۳۶ ساله و سابق بایرن مونیخ، در ماه سپتامبر به عنوان سرمربی تیم ملی آلمان انتخاب شد. اما قرارداد او فقط تا ژوئیه ۲۰۲۴ اعتبار دارد و پس از مسابقات جام ملت‌های اروپا در تابستان امسال این تیم را ترک خواهد کرد.

او و کلوپ قبلاً مدیر برنامه مشترکی به نام مارک کوسیکه داشتند. کلوپ در گذشته او را استعداد جوان و بزرگ مربیگری توصیف کرده بود و کارترت بالاترین رتبه هوش استراتژیک را به او داده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این سرمربی آلمانی رویکردی تدافعی دارد، اما سبک بازی تیم‌هایش بسیار روشمند، صبورانه و پر از جزئیات است.

با این حال، کارترت به این نکته هم اشاره می‌کند که مهارت‌های ارتباطی او با بازیکنان باید به طور کامل بررسی شود. همچنین سبک بازی او در صورت عدم پیروزی در مسابقات می‌تواند مشکل ساز شود.

توماس توخل (بایرن مونیخ) - سبک دفاعی به تمام معنا

بررسی‌های کارترت نشان می‌دهد که توخل، سرمربی بایرن که تابستان امسال این تیم را ترک خواهد کرد، بهترین گزینه این فهرست از نظر توانایی پیروزی در مسابقه با تیم‌های رقیب است.

توخل امتیاز خوبی در چیدمان تیم‌هایش برای به حداکثر رساندن احتمال پیروزی دارد. اما از نظر کارترت، او در مقایسه با کلوپ توانایی‌ بسیار کمتری در تغییر روند تیم حین بازی دارد.

سرمربی سابق چلسی، که فصل گذشته بایرن را به قهرمانی رساند، سبک بازی دفاعی بسیار مشابهی با ناگلزمن دارد و این می‌تواند برای هواداران لیورپول و بازیکنان هجومی تیم فعلی لیورپول چالش برانگیز باشد.

آنگه پوستکوگلو (تاتنهام) - حمله، حمله، حمله... و یا؟

کارترت شباهت‌های زیادی بین پوستکوگلو ۵۸ ساله و کلوپ پیدا کرده است. امتیازات او از لحاظ هوش استراتژیک، فرماندهی تاکتیکی و نسبت شوت و همچنین مالکیت توپ تقریباً معادل، البته کمی کمتر از کلوپ است.

با این حال، تصور ذهنی از سبک بازی بسیار تهاجمی او با تحلیل‌های عینی مطابقت ندارد. زیرا که داده‌ها نشان می‌دهند ضریب حمله پوستکوگلو ۱۶ درصد کمتر از کلوپ است.

به گفته کارترت، این نشان‌دهنده سبک بازی کمتر پیشرو او است. به علاوه استراتژی‌های تدافعی‌اش نیز کمتر موفق بوده‌اند.

کارترت می‌گوید: «با در نظر گرفتن برخی از معیارها، او از نظر تجربی ویژگی‌های موفق و قابل انتقالی را دارد که می‌تواند به عنوان سرمربی بعدی لیورپول مورد توجه جدی قرار گیرد. اما احتمالاً گزینه‌های بهتری هم وجود دارند.»

ژابی آلونسو (بایر لورکوزن) - یک فصل عالی اما...

گزینه مورد علاقه هواداران، این بازیکن سابق و ۴۲ ساله اسپانیایی است که سبک بازی کاملاً متفاوتی با کلوپ دارد.

آلونسو با اینکه غالباً با سه بازیکن در عقب بازی می‌کند، اما مرتب دست به تغییر ترکیب تیم خود می‌زند. او در این فصل از شش ترکیب مختلف استفاده کرده است. اما کلوپ اساساً تغییرات بسیار کمتری در ترکیب و سیستم تهاجمی ۴-۳-۳ خود داده است. سیستمی که آلونسو فقط سه بار در این فصل از آن استفاده کرده است.

بررسی‌های کارترت همچنین نشان می‌دهد که سرعت و ترکیب تیم‌های آلونسو به اندازه لیورپول کلوپ تهاجمی نیستند و سبک او به اندازه کلوپ موفق نیست.

نتیجه‌گیری فوق‌العاده آلونسو نشان از هوش فوتبالی او هم در آرایش تیمی (هوش استراتژیک) و هم در هدایت تیم در هنگام مسابقات (فرماندهی تاکتیکی) دارد.

با این حال، به گفته کارترت، نتایج آلونسو در مدت زمان بسیار کوتاهی به دست آمده‌اند و به همین دلیل نسبت به سایر سرمربیان این فهرست در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد.

کارترت می‌گوید: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که مهارت‌های مرتبط با هوش فوتبالی قابل انتقال بین باشگاه‌ها و لیگ‌ها هستند، اما برای لیورپول خطرناک است که یک سرمربی با چنین تجربه محدودی را انتخاب کند.»

«همچنین با در نظر گرفتن سبک بازی و تغییرات بسیار زیاد آلونسو در ترکیب‌، انتخاب او را می‌توان یک ریسک بزرگ برای لیورپول دانست.»

روبرتو دزربی (برایتون) - سبکی پرشور؟

از نظر کارترت، به استثنای دوره کوتاه دزربی در شاختار دونتسک، زمانی که دو سوم بازی‌هایش را برد و این تیم را به مقام قهرمانی سوپرکاپ اوکراین رساند، تیم‌های او همیشه در میانه جدول قرار داشته‌اند.

بنابراین، در ارزیابی نتایج او چیز زیادی وجود ندارد که نشان دهد می‌تواند با لیورپول قهرمان لیگ برتر شود.

بررسی‌های کارترت همچنین نشان می‌دهد که او در هیچ‌یک از معیارها با کلوپ مطابقت ندارد. در واقع او به میزان قابل توجهی در معیارهایی مانند هوش استراتژیک، فرماندهی تاکتیکی، ضریب حمله و تبدیل شوت، پایین‌تر از کلوپ است.

کارترت می‌گوید: «دزربی مطمئناً در انگلیس همانند باشگاهش، برایتون به طور کلی موفق بوده است. اما یک تحلیل کاملاً عینی از سطح عملکرد او (به جای دیدگاه ذهنی از رویکرد و شخصیتش) نشان می‌دهد که به طور قابل توجهی در سطح پایین‌تری از آنچه برای سرمربی بعدی لیورپول لازم است، قرار دارد.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها