کد خبر: 705253
تاریخ انتشار :

چهل و هشت ساعتی که گلرها گریستند!

هفته نوزدهم با اشتباهات مهلک گلر های ملی‌پوش فوتبال ایران همراه بود، اما آنها مقصر صددرصد دریافت گل نبودند!

چهل و هشت ساعتی که گلرها گریستند!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، هفته نوزدهم لیگ برتر ایران به پایان رسید و اشتباهات گلرهای ملی‌پوش و سطح اول ایران در این هفته در نتایج تاثیرگذار بود و شرایطی را رقم زد تا انتقادهای زیادی نسبت به عملکرد آنها شود، پیام نیازمند و علیرضا بیرانوند روی گل‌های دریافتی سپاهان و پرسپولیس نقش مستقیم داشتند و اشتباهات فردی بزرگی انجام دادند.

با تحلیل فنی که انجام شد عملکرد دفاعی تیم‌های سپاهان و پرسپولیس در دریافت گل‌ها تاثیرگذار بوده و آزاد گذاشتن بازیکنان حریف توسط مدافعان کار را برای گلرها سخت‌تر کرده است.

حسام زیتون‌زاده، مربی دروازه‌بان‌های سابق تیم ملی امید و آکادمی کیا، در گفت‌وگو با خبرنگار "ورزش سه" به تحلیل فنی عملکرد دروازه‌بان‌ها و صحنه‌های گل پرداخت:

گل اول فولاد خوزستان؛ جایگیری اشتباه دانیال و بازی‌خوانی اشتباه بیرانوند

عدم هماهنگی بین دانیال اسماعیلی‌فر و علیرضا بیرانوند در رقم خوردن این گل تاثیرگذار بود. دانیال اسماعیلی‌فر باید فضای ضربه زدن را از بازیکن فولاد می‌گرفت و خودش را بین مهاجم و چارچوب دروازه قرار می‌داد و اولویت دوم او جلوگیری از پاس کات بک باشد، علیرضا بیرانوند هم زمانی که دید این فضا ایجاد شده نباید به عقب می‌رفت و خود را برای پاس کات بک آماده می‌کرد، مقصر مستقیمی برای این گل نمی‌شود اعلام کرد و یک کار دفاعی بوده که از شروع موقعیت اصولی انجام نشد، اگر دانیال اسماعیلی‌فر فضا را می‌بست این موقعیت ایجاد نمی‌شد، علیرضا بیرانوند هم زودتر از ضربه پیش‌بینی کرد و باتجربه‌ای که دارد خواست بازی‌خوانی انجام دهد که این بازی‌خوانی اصولی انجام نشد.

گل دوم فولاد خوزستان؛ اجرای اشتباه تکنیک مشت کردن

عدم هماهنگی بین دفاع و دروازه‌بان باز هم کار دست پرسپولیس داد، علیرضا بیرانوند در مکث اولیه اشتباه داشت و در ابتدا یک نشست به عقب دارد و سپس حمله به جلو می‌کند، رعایت سرعت اولیه و ثانویه است، مخصوصا در مشت کردن، زمانی که برای مشت کردن توپ اقدام می‌شود سرعت ثانویه باید بیشتر از سرعت اولیه باشد، قدم‌ها در سرعت اولیه باید استوارتر باشد و در زمان مهار باید با حداکثر سرعت انجام شود، بیرانوند زمانی که به نقطه مهار رسید سرعت او کم شد، علی‌رغم اینکه بیرانوند همیشه خروج‌های خوبی داشته و نقطه قوت او حساب می‌شود در این صحنه تکنیک خروج رعایت نشد.

گل اول پیکان؛ نیازمند در این گل مقصر نبود

محمدحسین فلاح با پای چپ توپ را حمل می‌کند و سیاوش یزدانی مدافع مستقیم مهار این بازیکن می‌شود، یزدانی باید پای حامل توپ را می‌بست و تمرکز خود را روی پای چپ محمدحسین فلاح می‌گذاشت، اگر این توپ مستقیم وارد دروازه می‌شد مقصر پیام نیازمند بود، اما در این صحنه او اشتباهی انجام نداد و اگر این توپ را مهار می‌کرد یک سیو فوق‌العاده انجام داده بود، او در این صحنه جایگیری خوبی داشت.

یزدانی در این صحنه در مهار بازیکن پیکان تصمیم درستی نگرفت و نیازمند در این گل مقصر نبود.

گل دوم پیکان؛ انتخاب درست و اجرای اشتباه تکنیک!

جایگیری پیام نیازمند روی گل دوم مناسب بود و انتخاب تکنیک او هم درست بود و تنها اشتباه نیازمند اجرای تکنیک بود. زمانی که پای چپ باز می‌شود باید زانوی پای راست به سمت زمین باشد تا ثبات بیشتری در عضلات کمر و باسن ایجاد شود تا در مهار توپ استحکام کافی وجود داشته باشد، تنها دلیلی که نیازمند این گل را دریافت کرد این بود که تکنیک کامل انجام نشد. جایگیری و انتخاب تکنیک درست بود اما در اجرا مشکل داشت. ترشتگن و نویر در اجرای این تکنیک در سطح جهانی فوق‌العاده عمل می‌کنند.

اشتباه مرگبار رضایی؛ ثانیه‌ها ارزش ریسک به این بزرگی را نداشت!

علیرضا رضایی تصمیم درستی گرفته بود تا زمان بازی را به سود نساجی سپری کند، اما تکنیک اشتباهی برای مهار توپ انتخاب کرد، منطقی‌تر بود که توپ را با پا کنترل کند، علیرضا رضایی فشار زیادی را تحمل کرده و بعد از گذارندن دوره‌ای که در استقلال بازی به او نرسید و در شمس‌آذر هم با شرایط عجیب رو به رو شد می‌خواست خود را اثبات کند اما در اجرای تکنیک کنترل توپ اشتباه داشت، در این مسابقه ثانیه‌ها ارزشمند بود و رضایی می‌خواست با کنترل توپ زمان را به سود تیم خود سپری کند، گرفتن ثانیه‌ها در آن لحظه ارزش ریسک به این بزرگی را نداشت و این یک تجربه برای او و دیگر دروازه‌بان‌های جوان شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها