کد خبر: 707777
تاریخ انتشار :

تاریخ‌سازی دختران قایقرانی ایران: پاروزنان تا پاریس!

قایق رانی ایران با تاریخ سازی در کسب سهمیه های المپیک ٢٠٢٤ پاریس دست به رکورد شکنی های بزرگ و چشم گیری زد.

تاریخ‌سازی دختران قایقرانی ایران: پاروزنان تا پاریس!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، قایقرانى ایران براى اولین‌بار دست به رکوردشکنى‌هاى ویژه در کسب سهمیه‌هاى تاریخى براى المپیک ٢٠٢٤ پاریس در دو بخش آب‌هاى آرام توسط قایق‌هاى کایاک، کانو کانادایى و روئینگ دختران زد تا مرزهاى بسیارى را جابه‌جا کند و تابو شکنى چشم‌گیرى را به نمایش بگذارد.

•اتفاق اول: تعداد سهمیه‌ها رکورد شکست

کسب چهار سهمیه المپیک ٢٠٢٤ پاریس دختران و پسران با حضور پنج قایقران از ایران در سه رشته همزمان براى اولین‌بار است که در تاریخ ورزش ایران رقم مى‌خورد.

پیش از این قایقرانى ایران در المپیک ٢٠١٢ لندن با چهار قایقران تک نفره متشکل از دو زن و دو مرد سهمیه بزرگترین جشنواره ورزشى جهان را به خود اختصاص داده بود اما اکنون پنج قایقران کشورمان در چهار قایق متشکل از سه ماده ورزشى کایاک، کانو کانادایى و روئینگ توانستند به سهمیه المپیک ٢٠٢٤ پاریس دست پیدا کنند.

در حقیقت براى اولین‌بار پنج قایقران زن و مرد ایرانى به المپیک راه پیدا کردند که بیشترین تعداد حضور قایقرانى در یک دوره از بازی‌هاى المپیک در ٢٠٢٤ پاریس خواهد بود.

•اتفاق دوم: اولین سهمیه تاریخى قایق دو نفره

قایقرانى ایران براى اولین‌بار در تاریخ توانست سهمیه قایق دو نفره یا به اصطلاح تیمى را براى المپیک ٢٠٢٤ پاریس توسط مهسا جاور و زینب نوروزى کسب کند.

تا پیش از این در پنج المپیکى که قایقرانى ایران قایقران داشت هیچگاه سهمیه تیمى یا قایق دو نفره کسب نشده بود تا از این حیث دختران روئینگ کشورمان دست به تاریخ‌سازى ویژه بزنند.

بدین ترتیب قایقرانى کشورمان در کنار شمشیربازى توانستند جاى خالى سهمیه‌هاى تیمى المپیک را طبق پیش‌بینى چند ماه اخیر ورزش سه به‌عنوان تنها رسانه‌اى که این موضوع مهم را پیش‌بینى کرده بود محقق کنند.

•اتفاق سوم: المپیکى شدن براى اولین‌بار در سه ماده

قایقرانى ایران در المپیک ٢٠٠٠ سیدنى در ماده کایاک با یک قایقران، در ٢٠٠٨ پکن با دو قایقران زن و مرد در ماده روئینگ، در المپیک ٢٠١٢ با چهار ورزشکار زن و مرد در دو ماده کایاک و روئینگ، در المپیک ٢٠١٦ ریو با کانو و روئینگ، در المپیک ٢٠٢٠ در روئینگ و کایاک حضور یافته بود.

حال براى اولین‌بار در تاریخ قایقرانى ایران براى المپیک ٢٠٢٤ پاریس همزمان در سه ماده کانو، کایاک و روئینگ توسط سه زن قایقران و دو مرد حضور خواهد داشت.

•اتفاق چهارم: سه دختر قایقران در المپیک

در المپیک ٢٠٢٤ پاریس یک دختر قایقران ایرانى و دو مرد به رقابت با حریفان خواهند پرداخت.

از این حیث نیز قایقرانى با پنج نفر و چهار سهمیه بیشترین تعداد ورزشکار تمام شش المپیکى که قایقرانان ایرانى به این بازی‌ها راه یافتند را در ٢٠٢٤ پاریس رقم زده است.

جالب اینکه فاطمه مجلل ٢١ ساله، محمدنبى رضایى و زینب نوروزى ٢٣ ساله هستند که نشان از جوان بودن قایقرانان راه یافته به المپیک دارد.

•حال مهسا جاور کاپیتان قایقرانى در المپیک است

در کاروان پنج نفره قایقرانانى که در سه ماده مختلف به المپیک ٢٠٢٤ پاریس راه یافتند مهسا جاور با ٣٠ سال سن با تجربه‌ترین قایقران یا به اصطلاح کاپیتان تیم اعزامى نام خواهد گرفت که توانست به دومین المپیک زندگى خود راه یابد.

البته على آقامیرزایى هم با ٢٨ سال سن به‌مانند مهسا جاور دومین المپیک خود را در پاریس تجربه مى‌کند.

پیش از این محسن شادى در روئینگ تنها قایقران دو المپیکى ایران محسوب مى‌شد که حال مهسا جاور در روئینگ و على آقا میرزایى در کایاک هم به رکورد شادى رسیدند.

•سهرابیان: دخترها و پسران قایقرانى غیرت کردند

علیرضا سهرابیان رئیس فدراسیون قایقرانى و نایب رئیس کانوئینگ آسیا که به‌عنوان عضو هیئت ژورى کسب سهمیه قاره‌اى آب‌هاى آرام المپیک در توکیو حضور داشت به "ورزش سه" گفت: اتفاق‌هاى تاریخى در قایقرانى فقط با غیرت مثال زدنى قایقرانان زن و مرد این رشته ورزشى رقم خورد و عزیزانم در فدراسیون خون دل‌ها خوردند تا باعث سرافرازى این رشته سخت در ورزش ایران شوند که به نفر به نفر آنها افتخار مى‌کنم.

•قایقرانى یک طلا، یک نقره، سه برنز و نمره بیست

قایقرانان ایرانى در قهرمانى همزمان آسیا و کسب سهمیه آب‌هاى آرام در ژاپن و روئینگ در کره جنوبى توانستند پنج مدال در چهار ماده المپیکى و یک ماده غیر المپیکى کسب کنند.

محمد نبى‌رضایى در ماده المپیکى هزار متر کانو مدال طلا گرفت، على آقامیرزایى در هزار متر المپیکى کایاک و ٢٠٠ متر غیر المپیکى این ماده دو برنز به گردن آویخت، فاطمه مجلل در روئینگ المپیکى سنگین وزن دو هزار متر برنز و مهسا جاور در کنار زینب نوروزى در قایق دو نفره المپیکى سبک وزن دو هزار متر دختران آسیا مدال نقره را به خود اختصاص دادند.

•حال ٢٦ سهمیه انفرادى داریم و ٢ سهمیه تیمى

ورزش ایران بدون احتساب دو فرصت امروز کشتى فرنگى تاکنون ٢٦ سهمیه انفرادى در رشته‌هاى کشتى آزاد، تکواندو، کشتى فرنگى، تیراندازى، شمشیربازى، وزنه‌بردارى، قایقرانى و یک سهمیه هم بر اساس رنکینگ در دوچرخه‌سوارى جاده در کنار دو سهمیه تیمى شمشیربازى اسلحه سابر مردان و قایق دو نفره روئینگ دختران المپیک ٢٠٢٤ پاریس را به خود اختصاص داده که از بین آن‌ها، شش سهمیه انفرادى توسط دختران ورزشکار کشورمان و ٢٠ سهمیه انفرادى مردان در کنار دو سهمیه تیمى توسط مردان شمشیربازى و زنان قایقرانى به دست آمده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها