کد خبر: 630550
تاریخ انتشار :

وزیر جهاد کشاورزی:

با ظرفیت‎ های هوشمند قیمت مرغ را کنترل می‎ کنیم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با تمرکز روی کشتارگاه‌ها و استفاده از تجهیزات هوشمند می‌توان مشکلات و ابهامات را تا حد زیادی رفع و نابسامانی‌های بازار مرغ را کنترل کرد.

با ظرفیت‎ های هوشمند قیمت مرغ را کنترل می‎ کنیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین: ساداتی نژاد در برنامه تیتر امشب با بیان اینکه به دلیل شرایط متنوع اقلیمی، ظرفیت طبیعی خوبی در کشاورزی داریم، گفت: در حوزه منابع انسانی نیز ظرفیت خوبی داریم و ۴.۵ میلیون تولیدکننده فعال و حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در این بخش فعالیت می‌کنند.

او افزود: کمتر کشوری در جهان وجود دارد که چنین ظرفیت‌های طبیعی و اقلیمی در بخش کشاورزی داشته باشد و اگر مناسب و معقول از این نعمات استفاده نکنیم، جفا کرده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ظرفیت کم نظیر کشاورزی ما علاوه بر اینکه می‌تواند غذای مورد نیاز داخل کشور را تأمین کند، قادر است برای کشورمان تولید قدرت کند.

ساداتی نژاد همچنین کشاورزان و دامداران را علاوه بر تأمین کننده غذای مردم، تولیدکننده قدرت برای کشور معرفی و تصریح کرد: یکی از ابعاد اقتدار ملی کشورها، امروز اقتدار غذا تعریف می‌شود.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی اگر کشورهای دیگر از لحاظ غذا به ما وابسته باشند، قطعاً از نظر دیپلماسی نیز تأثیر گذار خواهد بود.

او گفت: امروز غذا یک ابزار حکمرانی است و کشورهایی قدرتمند هستند که تولید غذا می‌کنند.

او در تشریح برنامه‌های وزارتخانه متبوعش برای بثبات قیمت مرغ و تأمین نیاز مصرف کنندگان تا پایان سال گفت: برای تأمین نهاده دامی تا آخر سال مشکلی نداریم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تجارب سال ۹۸ نشان داد که ما از این نقطه ضربه پذیریم. آمریکا در این سال فروش مرغ اجداد به ایران را تحریم کرد و همین امر نیز نشان دهنده اهمیت این بخش است.

ساداتی نژاد تاکید کرد: در دراز مدت می‌توانیم بالای ۵۰ درصد نهاده‌ها را در داخل تولید کنیم. برنامه ما این است که تولید مرغ لاینِ آرین را احیا و مسائل ژنتیکی آن را حل کنیم.

او افزود: مشکلات سامانه بازارگاه تا حدودی برطرف شده و الان مشکلش تأخیر در رساندن نهاده به دامدار است که در حال رفع آن هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‎ باسکول‌های دیجیتال و پرنده‎ شمار می‌توان فهمید که مرغِ کسی که نهاده گرفته به کشتارگاه رفته است. با توجه به ظرفیت‌های هوشمند نابسامانی‌های توزیع مرغ و قیمت مرغ را کنترل می‌کنیم.

ساداتی نژاد تصریح کرد: باید بر اساس تجارب گذشته تولید داخل را تقویت کنیم و البته به خودکفایی صد در صد نمی‌رسیم. بهترین شرایط این است که دست کم نیمی از نیازمان را در داخل کشور تولید کنیم.

او ادامه داد: با وزارت صمت نیز در تلاشیم تا نابسمانی در توزیع نیز رفع شود و البته به نتیجه رسیدن این تلاش‌ها تا حدی زمان می‌برد. از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا سامان به بازار باز گردد.

ساداتی نژاد معتقد است باید به سود بخشی کشاورزی توجه کنیم و به همین دلیل نمی‌توانیم درباره قیمت، دستور بدهیم. اغلب تولیدکنندگان به قیمت‌های دستوری اعتراض دارند و به هزینه‌های تولید اشاره می‌کنند.

او اضافه کرد: محاسبات نشان می‌داد که قیمت مرغ ۱۷ هزار تومان است، اما در بازار قیمت مرغ ۱۴ هزار تومانی تعیین شد که این تفاوت قیمت، نابسامانی به همراه دارد.

وزیر کشاورزی تاکید کرد: وقتی ارز دولتی داده می‌شود، توقع قیمت تعیین شده نیز منطقی است، اما باید هزینه‌های دیگر را نیز لحاظ کرد. حمایت از تولیدکننده، حمایت از مصرف کننده نیز هست.

به گفته ساداتی نژاد اتحادیه‌ها و تشکل‌ها در بازار فعال هستند و برای حذف واسطه‌ها و دلال‌ها باید از آن‌ها استفاده کرد. باید یک اتحادیه سراسری باشد که به نمایندگی از آن صنف دیدگاه‌هایش را مطرح کند. استراتژی ما برای کنترل بازار استفاده از این تشکل است.

او ادامه داد: در همان دولتی که قانون تمرکز لغو شد، در اواخر دولت قانون تمرکز بازگردانده شد. تجربه خوبی در حوزه خودکفایی گندم داریم، اما در خشکسالی اخیر مجبوریم حجم بیشتری گندم وارد کنیم. برای تجاری شدن کشاورزی، باید مدیریت واحد شکل گیرد و تولید بر اساس قرارداد انجام شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها