کد خبر: 632852
تاریخ انتشار :

قیمت خودرو | کاهش قیمت خودرو | کاهش قیمت خودرو پراید

کاهش قیمت خودرو | هجوم خریداران به بازار خودرو

با وجود آنکه قیمت خودرو های پراید در ۲۴ ساعت گذشته ثابت بوده است اما قیمت خودروهای پژو در این مدت ریزش قیمت های گسترده ای را تجربه کردند به طوری که قیمت خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ در این مدت ۶ میلیون تومان ارزان شده است

کاهش قیمت خودرو | هجوم خریداران به بازار خودرو
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مه شو : با وجود آنکه قیمت خودرو های پراید در ۲۴ ساعت گذشته ثابت بوده است اما قیمت خودروهای پژو در این مدت ریزش قیمت های گسترده ای را تجربه کردند به طوری که قیمت خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ در این مدت ۶ میلیون تومان ارزان شده است و در حال حاضر ۲۳۰ میلیون تومان قیمت خورده است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز از ۲۵۰ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۲۴۳ میلیون تومان رسیده است و در این میان قیمت خودرو پژو پارس ساده مدل ۱۳۹۹ در این مدت کاهش قیمت ۸ میلیون تومانی را تجربه کرده است و در حال حاضر ۲۵۴ میلیون تومان قیمت خورده است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز از ۲۸۱ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۲۷۲ میلیون تومان رسیده است.

در میان خودروهای تیبا موجود در بازار تیبا ۲ رینگ فولادی مدل ۱۴۰۰ در ۲۴ ساعت گذشته کاهش قیمت ۲ میلیون تومانی را تجربه کرده است و در حال حاضر ۵۷ میلیون تومان قیمت خورده است و مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز در این مدت یک میلیون تومان ارزان شده است و در حال حاضر ۱۵۱ میلیون تومان قیمت خورده است.در میان خودروهای سمند مدل ال ایکس ۱۳۹۹ آن در ۲۴ ساعت گذشته ۸ میلیون تومان ارزان شده است و در حال حاضر ۲۲۷ میلیون تومان قیمت خورده است و در میان خودروهای دنا نیز دنا معمولی مدل ۱۴۰۰ از ۳۲۸ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است.

کاهش قیمت پراید و پژو / قیمت خودرو در بازار

روز شنبه قیمت خودرو داخلی با کاهش قیمت همراه بود و تعداد زیادی از خودروها با کاهش قیمت همراه بودند. قیمت پراید ۱۱۱ به ۱۵۲ میلیون تومان، قیمت پراید ۱۳۱ به ۱۳۷ میلیون تومان و پراید ۱۳۲ به ۱۳۱ میلیون تومان رسید.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۰ به ۲۵۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار به ۳۰۵ میلیون تومان و خودرو ۲۰۷ دنده‌ای به ۳۵۰ میلیون تومان رسید. تعدادی از خودروهای گروه پژو پارس در روز شنبه کاهش قیمت یک تا سه میلیون تومانی را ثبت کردند.
تیبا هاچ بک ۱۵۹ میلیون تومان و تیبا صندوقدار ۱۴۱ میلیون تومان ثبت شد. خودروهای دنا معمولی و دنا پلاس دنده‌ای با کاهش قیمت دو تا سه میلیون تومانی همراه بودند.
همسو با خبر واردات خودروهای خارجی، انتظار می‌رود قیمت برخی خودروهای ایرانی و مونتاژی ارزان شود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار هنوز نسبت به طرح ساماندهی خودرو واکنش نشان نداده است.
اما آیا می‌توان انتظار داشت که قیمت خودروهای داخلی ارزان شود؟ فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: صرف تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو، قیمت خودروهای داخلی ارزان نمی‌شود. چون نه قیمت ارز کاهش یافته و نه هزینه‌های سربار تولید تغییری کرده است. اما اگر از یک طرف واردات خودرو افزایش پیدا کند و از طرف دیگر عرضه خودروهای داخلی افزایش پیدا کند ممکن است وضعیت بازار تنظیم و خودروهای داخلی در بازار آزاد اندکی ارزان شود.

قیمت خودرو های خارجی نصف می‌شود؟

آیا با آزادسازی واردات قیمت خودروهای خارجی ممکن است نصف شود؟ زاوه به تجارت‌نیوز گفت: با اجرای طرح واردات، عرضه خودروهایی که در پارکینگ دپو شده بود به بازار بیشتر می‌شود. همین مساله اثر روانی در بازار خودروهای خارجی دارد. البته پیش‌بینی می‌شود خودروهای لوکس در فروردین ماه ۱۴۰۱ حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت داشته باشند.

زاوه توضیح داد: هنوز در طرح ساماندهی بازار خودرو تبصره مربوط به دخالت شورای رقابت حذف نشده است. چنانچه این تبصره حذف شود یا دخالت دولت در واردات خودروهای خارجی کمرنگ شود، ممکن است سال آینده خودروهای خارجی بیش از ۵۰ درصد ارزان شوند.

آماده باش برای کاهش قیمت خودرو

بر این اساس، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند نسبت به واردات خودرو در قالب یکی از دو روش «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» اقدام کند. این دو روش برای ورود خودرو‌های خارجی با هدف «استقلال واردات خودرو از تعهد ارزی سیاستگذار» طراحی شده است.

موضوع واردارت خودرو بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است و آنطور که به نظر می‌رسد بازار خودرو در آستانه تغییر و تحول است.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه با اجرایی شدن این طرح قدر مسلم بازار خودرو بخصوص خودر‌های وارداتی دچار تحول بزرگ خواهد شد، گفت: «طی سه سال و نیم گذشته بازار خودرو به شدت انحصاری شده و با ممنوعیت واردات نیز این انحصار تشدید شده، اما با آزادسازی احتمالی واردات بدون شک منافع مردم در حوزه خودرو تامین شده و تنوع به بازار باز خواهد گشت.»

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: «با اجرایی شدن این طرح علاوه بر شکسته شدن قیمت خودرو‌های وارداتی، خودرو‌های ساخت داخل نیز کاهش قیمت قابل توجه‌ای را تجربه خواهند کرد، بنابراین امیدواریم که نمایندگان مجلس و شورای نگهبان با این طرح موافقت کنند، ازسوی دیگر به جای اینکه شورای رقابت میزان، تعداد و نوع خودرو‌ها را برای واردات تعیین کند، بهتراست بر اساس رابطه بین میزان تولید و میزان واردات ملاک عمل برای واردات قرار بگیرد، که دیگر هیچ تفسیری نیز از آن انجام نخواهد شد، این در حالی است که شورای رقابت در موضوع تعیین فرمول قیمت‌گذاری خودرو با استدلال‌هایی که داشت باعث گران شدن بیش از حد خودرو‌های ساخت داخل طی سالیان گذشته شده است.»
 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها