کد خبر: 660430
تاریخ انتشار :

هر آنچه باید در مورد ریزش مو بدانید

هر آنچه باید در مورد ریزش مو بدانید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یکی از مشکلات بزرگی که سلامت مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ریزش شدید آن است. در صورت داشتن ریزش موی غیر طبیعی، باید ابتدا دلیل آن را تشخیص داده و سپس یک درمان موثر تجویز کرد.

علائم ریزش مو

در صورت به هم خوردن تعادل رشد و ریزش مو، تراکم مو کاهش پیدا کرده و نشانه‌های زیر مشاهده می‌شود:

  •  راحت کنده شدن مو‌ها به هنگام کشیدن آن‌ها
  • جمع شدن زیاد مو در قسمت موگیر چاه حمام
  • ریزش موها به هنگام بستن یا‌ شانه کردن مو‌ها
  • مشاهده مو روی بالش پس از بیدار شدن از خواب

چه چیزی باعث ریزش مو می‌شود؟

در ادامه شایع‌ترین علل ریزش مو را معرفی کرده و آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • وراثت

یکی از علل رایج ریزش مو، وراثت است. ریزش مو با الگوی مردانه متفاوت از ریزش مو با الگوی زنانه است. در زنان با نازک شدن تارهای مو، حجم اولیه موها کاهش یافته و موها کم پشت می‌شوند. در مردان نیز با عقب رفتن خط رویش مو در قسمت پیشانی و بخش مرکزی سر، ریزش مو آغاز شده و ادامه پیدا می‌کند.

  • زایمان

در دوران بارداری، سطح هورمون‌ها بالا رفته و ریزش مو کاهش پیدا می‌کند اما بعد از زایمان به دلیل تغییرات هورمونی و بازگشت سیستم بدن به حالت طبیعی، افراد دچار ریزش مو می‌شوند.

  • عملکرد نادرست غده تیروئید

غده تیروئید با تولید هورمون‌هایی خاص، فعالیت بدن را تنظیم می‌کند. با تغییر مقدار این هورمون‌ها در چرخه رشد مو‌ها اختلال ایجاد شده و آن‌ها را دچار ریزش می‌کند.

  •  سندرم تخمدان پلی کیستیک

بیش از حد تولید شدن هورمون‌های آندروژن باعث سندروم تخمدان پلی کیستیک شده و ریزش مو در زنان را افزایش می‌دهد. در این بیماری مو‌های سر شما کم پشت شده و مو‌های زائد صورت و بدنتان افزایش پیدا می‌کند. اختلال در تخمک‌گذاری، ایجاد آکنه و افزایش وزن نیز از دیگر علائم این بیماری است.

  •  ریزش مو سکه‌ای

ریزش موی سکه‌ای یا آلوپسی آره آتا به دلیل اختلال در سیستم دفاعی بدن رخ می‌دهد. در این نوع ریزش مو با حمله به فولیکول‌های سالم، مو‌های فرد در قسمت‌های سر، ریش و ابرو دچار ریزش لکه‌ای شده و خارش یا درد را در آن ناحیه ایجاد می‌کند. ریزش موی سکه‌ای دائمی نیست اما ممکن است باعث از دست رفتن تمام مو‌های سر و بدن شما شود.

  • رژیم‌های غذایی نادرست

کاهش وزن سریع با رژیم‌ غذایی نادرست، به بدن آسیب رسانده و باعث ریزش مو می‌شود.

  • سایر عوامل

از دیگر دلایل ریزش مو می‌توان به استرس و افسردگی، مصرف برخی از دارو‌ها، بالا رفتن سن، کمبود آب بدن و... اشاره کرد.

ریزش مو چگونه تشخیص داده می‌شود؟

با مراجعه به پزشک، پوست سر از نزدیک معاینه شده و الگوی ریزش موی شما بررسی می‌شود. همچنین سوالاتی راجع به مقدار ریزش مو روزانه، زمان شروع ریزش و سابقه خانوادگی پرسیده می‌شود. در صورت مشخص نشدن دلایل ریزش مو، چند تار موی سر شما مورد بررسی قرار گرفته یا نمونه خون شما آزمایش می‌شود.

راه‌های درمان ریزش مو چیست؟

بهترین راه برای درمان ریزش مو، مراجعه به پزشک است. پس از مشخص شدن دلایل ریزش مو در صورت نبود علل هورمونی یا زمینه‌ای، استفاده از درمان‌های خانگی و سنتی تاثیر‌گذار است. در غیر این صورت باید درمان توسط پزشک متخصص آغاز شود تا ریزش مو شما کاهش پیدا کرده و به مقدار طبیعی خودش باز گردد. از مهم‌ترین راه‌های درمان ریزش مو می‌توان به لیزر درمانی، پلاسما تراپی، مصرف دارو و... اشاره کرد.

چگونه می‌توانم از ریزش مو جلوگیری کنم؟

علاوه بر درمان، جلوگیری از ریزش مو نیز نقش مهمی در حفظ سلامت مو‌ها دارد. در ادامه با معرفی موثرترین راه‌های جلوگیری از ریزش مو شما را برای حل این مشکل راهنمایی می‌کنیم.

  •  تغذیه مناسب

میزان ریزش، حالت و مقاومت مو‌های شما به تغذیه مناسب بستگی دارد. برای حفظ سلامت مو، تامین پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن به وسیله تغذیه مناسب ضروری است.

  •  تامین مواد مغذی مو

وجود کلسیم، منیزیم و آهن برای حفظ سلامت مو لازم و ضروری بوده و پروتئین نقش ویژه‌ای در جلوگیری از ریزش مو دارد. همچنین کمبود ویتامین‌هایی از جمله بیوتین در ریزش مو موثر بوده و وجود اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ در حفظ سلامت مو‌ها نقش دارد. شما می‌توانید با داشتن تغذیه مناسب، مواد مغذی مورد نیاز مو را تامین کرده و در حفظ سلامت آن نقش داشته باشید. بنابراین به رژیم غذایی خود توجه کرده و از مصرف تخم مرغ، جگر، ماهی، میوه، لبنیات و... غافل نشوید.

  • کاهش استرس و برخورد مناسب با مو

استرس باعث شکنندگی مو‌های شما شده و ریزش آن را افزایش می‌دهد. از این رو استرس خود را کنترل کرده و از تشدید مشکل ریزش موهای خود جلوگیری کنید. همچنین رفتار مناسبی با مو‌های خود داشته باشید و از کشیده شدن و سفت بسته شدن آن‌ها جلوگیری کنید. در نهایت از رنگ‌های شیمیایی، اتو، سشوار و... کم‌تر استفاده کرده و‌ موهای خود را به صورت روزانه شانه کنید. استفاده از شامپوی مناسب، ماساژ سر و... نیز باعث کاهش ریزش مو شده و در حفظ سلامت آن موثر است.

چه زمانی برای ریزش مو به پزشک مراجعه کنیم؟

ریزش بیش‌تر از ۱۰۰ تار مو در روز، نازک‌تر شدن مو‌ها و کاهش سرعت رشد آن‌ها نشان دهنده ریزش مو غیر طبیعی است. پیشنهاد می‌کنیم به مو‌های روی برس یا کف حمام توجه کرده و در صورت کاهش حجم دم اسبی یا ریزش شدید و ناگهانی مو‌هایتان به پزشک مراجعه کنید.

معرفی هیرونیک

مکمل تخصصی مو هیرونیک، به دلیل مقادیر بالای زینک، ویتامین B۵، ویتامین B۶، بیوتین و کوآنزیم کیوتن محصولی مناسب برای جلوگیری از ریزش مو است. این مکمل علاوه بر جلوگیری از ریزش موها به رشد و استحکام آن‌ها نیز کمک کرده و باعث رشد مجدد فولیکول می‌شود. همچنین رنگ و رطوبت موها را حفظ کرده و باعث درخشندگی آن‌ها می‌شود. شما می‌توانید با مصرف مکمل هیرونیک ضخامت مو‌هایتان را افزایش داده و به سرعت رشد آن‌ها نیز کمک کنید.

معرفی نیکان فارمد مهر

شرکت نیکان فارمد مهر Nikanpharma.com از سال ۱۳۹۳ با وارد کردن انواع مکمل‌های غذایی و دارویی از انگلستان، چک و سوئیس نیاز مردم کشور به مکمل‌های با کیفیت را برطرف کرده و به انتخاب صحیح محصول مورد نیاز شما کمک زیادی می‌کند. این شرکت با عرضه محصولات برند‌های هیرونیک و ایکس-مارت نقش زیادی در سلامت پوست، مو، ناخن ایفا کرده و به تقویت عضلات و استخوان‌های شما نیز کمک می‌کند. همچنین به سلامت بانوان و تقویت سیستم ایرانی توجه ویژه‌ای داشته و با کیفیت‌ترین محصولات را به تولید رسانده و در بازار عرضه می‌کند.

در این مقاله علائم ریزش مو را بررسی کرده و راه‌های تشخیص آن را معرفی کردیم. همچنین شما را برای درمان این مشکل راهنمایی کرده و راه‌های جلوگیری از ریزش مو را به شما آموزش دادیم. توصیه می‌کنیم علت دقیق ریزش مو‌های خود را پیدا کرده و سپس درمانی مؤثر را برای آن آغاز کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از مکمل تخصصی مو هیرونیک از ریزش مو‌های خود جلوگیری کرده و به تقویت رشد آن‌ها کمک کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها