کد خبر: 168809
تاریخ انتشار :

کرزای: با حکومت وحدت ملی، افغانستان نیازی به اپوزیسیون ندارد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز حامد کرزای، رئیس جمهوری در حال کناره گیری افغانستان، در دیدار با شماری از زنان افغان در کاخ ریاست جمهوری گفت که وضعیت کشور غیرقابل تحمل شده و مهم نیست که دو کاندیدا به چه توافقی برسند چرا که به گفته او، وضعیت کنونی بدتر از توافق آنها است.

رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرد: ما می‎خواهیم که آنها دولت مشترک تشکیل دهند، یکی رئیس جمهوری شود و دیگر مجری امور (رئیس اجرائی) شود، اما زودتر این کار را انجام دهند. ما همه با آنها هستیم و همکاری می‌کنیم. افغانستان به حزب مخالف و به اپوزیسیون قطعا نیاز ندارد.

کرزای هفته گذشته با عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد. او به حاضران در جلسه امروز گفت که به هر توافقی که هر دو نامزد برسند، احترام می‌گذارد و از آنها خواسته که با تشکیل دولت مشترک کشور را از "سردرگمی" نجات دهند.

حامد کرزای این سخنان خود را در دیدار با فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر امور خارجه آلمان هم به نحوی تکرار کرد.

اشتاین مایر به هدف حمایت از تلاش‌ها برای تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان به این کشور سفر کرده و در برنامه سفرش علاوه بر گفت‌وگو با کرزای، دیدار با هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری و یان کوبیش، فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل به افغانستان را هم در نظر گرفته شده است.

وزیر خارجه آلمان از هر دو کاندیدا خواسته که بر سر تشکیل دولت وحدت ملی به توافق برسند و از "فرصت تاریخی" برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت سیاسی استفاده کنند.

در همین حال، بی.بی.سی نیز اعلام کرد که عبدرب‌الرسول سیاف، از رهبران جهادی و نامزد دور اول انتخابات ریاست جمهوری با انتشار پیامی اعلام کرده: حکومت یک‎جانبه به درد ملت نمی‎خورد و مانند پرنده‌ای که یک بال داشته باشد، قطعاً توان تحرک و پرواز را نخواهد داشت، چه رسد به این‌که به خدمت مردم بپردازد.

او هشدار داده کسانی که بر اعلام نتایج انتخابات تاکید می‌کنند، "فتنۀ خوابیده را بیدار خواهند کرد و باعث بردن کشور به سوی ناامنی و بی‌ثباتی خواهند شد که در این صورت مهار کردن مشکلات جدید کاری دشوار و از توان همگی بیرون خواهد بود."

در مقابل حمیدالله فاروقی، سخنگوی حزب حق و عدالت و از حامیان اشرف غنی احمدزی در کنفرانس خبری از نهادهای انتخاباتی خواست که نتایج انتخابات را هرچه زودتر اعلام کنند و ستادهای انتخاباتی نامزدها هم به آن تمکین کنند.

دیروز کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که روند بازبینی آرا به پایان رسیده، در حالی‌که بخشی از این روند بدون حضور ناظران هر دو نامزد به پیش برده شد.

فاروقی گفت که ستادهای انتخاباتی به مسئولیت تاریخی خود توجه کنند و با آرای مردم، قانون اساسی و روند دموکراسی "بازی" نکنند.

سه ماه پس از برگزاری دور دوم انتخابات، نام جانشین حامد کرزای هنوز مشخص نشده است. هر دو نامز یک دیگر را به تقلب در نتایج انتخابات متهم می کنند.

عبدالله عبدالله، وزیر پیشین خارجه افغانستان، نسبت به روند گفت‌وگوهای سیاسی برای تشکیل دولت وحدت ملی اعتراض دارد و رقیبش که سابق بر این وزیر دارایی بوده را متهم می‎کند که "صداقت" لازم ندارد.

در مقابل، احمدزی خواسته‌ عبدالله در مورد تشکیل دولت وحدت ملی را "فراقانونی" می‎داند و می‎گوید که او باید از "کارشکنی" در به سرانجام رساندن گفت‌وگوها دست بردارد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها