کد خبر: 204434
تاریخ انتشار :

واشنگتن: ساخت رآکتورهای آب سبک در ایران ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت و توافق ژنو نیست

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز «جف راتک» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه بار دیگر تصریح کرد که احداث نیروگاه‌های آب سبک در ایران، خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل یا برنامه اقدام مشترک نیست.
آقای راتک که در نشست خبری وزارت خارجه در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی در مورد بیانیه اخیر ایران در مورد احداث دو نیروگاه هسته‌ای جدید در بوشهر، گفت: «خوب، ما در جریان هستیم که اطلاعیه‌ای صادر شده است. داریم بررسی می‌کنیم تا ببینیم جزئیات این مسئله چیست. نظر مشخصی در این رابطه ندارم. اما به طور کلی، احداث رآکتورهای آب سبک، نه از سوی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل منع شده و نه نقض برنامه اقدام مشترک است.»
وی افزود: «ما در طول مذاکرات به صراحت گفته‌ایم که هدف از این گفت‌وگوها، کسب اطمینان قابل راستی‌آزمایی از این است که برنامه هسته‌ای ایران صرفا غیرنظامی و با اهداف صلح‌آمیز باقی است. بنابراین، مذاکرات جاری، بر مسدود کردن تمامی راه‌هایی متمرکز است که می‌تواند به بمب هسته‌ای ختم شود. این تمرکز اصلی ماست.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا زمانی که از سوی یکی از خبرنگاران برای اظهار نگرانی در مورد افزایش ظرفیت و فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت فشار قرار گرفت، گفت: «چیزی که من می‌گویم، این است که هدف از این مذاکرات با ایران، کسب اطمینان از اهداف صرفا غیرنظامی و صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران و قابل راستی‌آزمایی بودن این مسئله است... همه آنچه من شرح دادم، این است که قطعنامه‌های شورای امنیت مفاد مشخصی دارد که هرکسی می‌تواند آن‌ها را مطالعه کند. برنامه اقدام مشترک هم همین‌طور و به همین خاطر از دید ما ساخت نیروگاه آب سبک از سوی این دو سند ممنوع نشده است. حالا اینکه آیا این مسئله مایه نگرانی هست یا نه یا اینکه آیا این مسئله مورد مذاکره قرار می‌گیرد یا خیر، بحث جدایی است. نمی‌خواهم وارد این موضوع شوم که در اتاق مذاکرات دوجانبه یا مذاکرات ایران و 1+5، چه مسائلی مطرح می‌شود.»
«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هفته گذشته از تصمیم تهران برای احداث دو نیروگاه جدید در بوشهر خبر داد. صالحی درباره قرارداد امضا شده با روسیه برای ساخت دو نیروگاه جدید هسته‌ای هزار و 50 مگاواتی در بوشهر خاطرنشان کرد: «بوشهر جای چهار تا پنج نیروگاه را دارد. استان بوشهر در حال تبدیل به یک استان صنعتی است و اگر این دو نیروگاه را در بوشهر بزنیم در 10 سال آینده سه هزار مگاوات برق تولید خواهد شد.» (+)
رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: «نیروگاه‌های هسته‌ای را تکی نمی‌سازند دوتایی یا چهارتایی و مجموعه می‌سازند، چون خیلی مشترکات دارند که زمانی با هم باشند می‌توانند از آن استفاده کنند و هزینه را پایین می‌آورد.»
وی در خصوص نیروگاه‌های دیگر گفت: «طبق توصیه مجلس برای تولید 20 هزار مگاوات برق باید نیروگاه داشته باشیم که این حجم بالایی به لحاظ هزینه است، ولی در افق بلندمدت باید به آن سمت برویم. نیروگاه اول 108 ماه بعد از عقد قرارداد باید وارد مدار شود و دومی دو سال بعد باید کلنگ زنی شود که دو سال بعد (126 ماه) آماده خواهد شد.»
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها