کد خبر: 205781
تاریخ انتشار :

آژانس: ایران به تعهدش برای تعلیق فعالیت‌های اتمی پایبند بوده است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز سندی محرمانه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح می‌کند ایران در حین مذاکره با کشورهای گروه 1+5 به تعهداتش مبنی بر عدم توسعه فعالیت‌های اتمی پایبند بوده است.
این خبر را خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر کرده که توانسته لحظاتی بعد از انتشار گزارش آژانس به آن دست پیدا کند.
به نوشته آسوشیتدپرس، کاخ سفید می‌تواند از این سند برای نشان دادن جدیت ایران در مذاکرات به اعضای کنگره‌ای که ایران را به وضع تحریم‌های بیشتر تهدید کرده‌اند استفاده کند.
نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره در روزهای گذشته تهدید کرده‌اند چند طرح تحریمی جدید را علیه ایران تصویب خواهد کرد.
یکی از این طرح‌ها که «رابرت منندز»، سناتور دموکرات نیوجرسی و «مارک کرک»، سناتور جمهوری‌خواه ایلینویز آن را به رشته نگارش درآورده‌‌اند خواستار اعمال تدریجی تحریم‌های جدید علیه ایران، در صورت عدم رسیدن به توافق هسته‌ای تا موعد 6 جولای است.
ائتلاف جمهوری‌خواهان، سال گذشته موفقیتی در پیش بردن طرح تحریم‌های خود علیه ایران کسب نکردند، اما آنها اکنون با توجه به موفقیت‌شان در انتخابات میان‌دوره‌ای چند ماه پیش کنگره و کسب اکثر کرسی‌های مجلس سنا قصد دارند قدرتشان را با تصویب طرحی که اجازه تحریم‌های بیشتر علیه ایران را می‌دهد محک بزنند.
آقای اوباما روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس تهدید کرد تحریم‌های جدید را وتو خواهد کرد.
54 کرسی تحت کنترل جمهوری‌خواهان در مجلس سنا به هیچ وجه نمی‌تواند آنها را در برابر وتوی «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا مصون کند. در صورتی که 13 نماینده دموکرات به لایحه تحریم‌های جدید رأی مثبت دهند رئیس جمهور توان وتوی این طرح را نخواهد داشت.
سناتورها در روزهای گذشته برای رسیدن به این هدف لحن طرح تحریمی خود را تا حد قابل توجهی ملایم‌تر کرده‌اند.
کارشناسان تنش‌های بین دولت آمریکا و نمایندگان را بخشی از رویکرد «تقسیم کار» در واشنگتن برای افزایش قدرت چانه‌زنی این کشور در مذاکرات هسته‌ای می‌دانند.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها