کد خبر: 211956
تاریخ انتشار :

خوشبینی محتاطانه نسبت به آتش‌بس در اوکراین/ کشته شدن 14 تن پس از اعلام توافق

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با تایید خبر این توافق در نشست غیررسمی اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: در صورتی که در اجرای این توافق به مشکل بر بخورد من تحریم‌های بیشتر را کنار نخواهم گذاشت.

آنگلا مرکل همچنین اظهار کرد که پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین تمامی تلاش خود را انجام داده تا امکان پایان خشونت‌ها در شرق اوکراین را عملی کند. وی تصریح کرد که پوتین در پایان این مذاکرات شورشیان جدایی‌طلب را تحت فشار قرار داد تا با آتش‌بس موافقت کند.

مرکل هنگام ورود به شهر بروکسل پس از پایان مذاکرات مینسک گفت: این توافق تنها یک کورسوی امید است نه بیشتر نه کمتر.

این در حالی است که قرار است از 16 فوریه تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه 19 مقام جدید از جمله پنج شهروند روس به اجرا درآید.

از سوی دیگر دونالد تاسک، رئیس کمیسیون اروپا گفت: اتحادیه اروپا همچنان آماده است در صورتی که توافق صلح جدید مینسک نقض شود فشارهای بیشتری را بر روسیه وارد کند.

دونالد تاسک پس از نشست اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: بحث ما متمرکز بر این بود که چطور از اجرای این توافق حمایت کنیم. در صورتی که این توافق اجرا نشود ما در اتخاذ اقدامات لازم تردیدی نخواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: اعتماد ما به حسن‌نیت ولادیمیر پوتین محدود است و به همین علت است که مجبور هستیم تصمیم خود درباره تحریم‌ها را حفظ کنیم.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز اظهار داشت: "نشست نرماندی 4" بررسی خواهد کرد که چطور توافق مینسک در روزهای آینده به اجرا درآمده و ممکن است نشست دیگری را برنامه‌ریزی کنند.

اولاند پس از نشست اتحادیه اروپا اظهارکرد: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر آتش‌بس به اجرا درآید نیاز خواهیم داشت که دست‌کم کنفرانسی تلفنی میان چهار طرف شرکت‌کننده در مذاکرات انجام و اطمینان حاصل شود هر آنچه که در نظر گرفته شده بود، انجام شده است.

این در حالی است که به رغم اعلام خبر توافق آتش‌بس در روز پنجشنبه،‌ طرفین درگیر در شرق اوکراین از تداوم درگیری‌ها به شدت سابق خبر داده‌اند.

بنا به اعلام رسانه‌های محلی اوکراین، در حمله راکتی به شهرهای لوهانسک و دونتسک در شرق دست‌کم 6 تن کشته و چند تن دیگر مجروح شدند. مقامات محلی ارتش اوکراین را عامل این حمله موشکی دانستند.

همچنین سخنگوی ارتش اوکراین امروز(جمعه) اظهار داشت در 24 ساعت گذشته هشت سرباز اوکراینی در درگیری با جدایی طلبان در شرق این کشور کشته و 34 تن دیگر نیز زخمی شدند.

سخنگوی ارتش اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: پنجشنبه شب منطقه دونباس(شرق اوکراین) شب ناآرامی را تجربه کرد. دشمن به گلوله ‌باران مواضع نیروهای شرکت کننده در عملیات ضد تروریستی با همان شدت سابق پرداخت.

بر اساس گزارش‌ها درگیری‌ها در نزدیکی شهر دبالتسوه بیش از هر منطقه دیگری بوده است

پس از مذاکرات چهار کشور آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین در مینسک، سخنگوی کرملین با تایید اظهارنظر آنگلا مرکل، گفت که این ولادیمیر پوتین بر شورشیان شرق اوکراین فشار وارد کرده که با آتش‌بس موافقت کنند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین همچنین این ادعای پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین مبنی بر اولتیماتوم مسکو به کی‌یف را رد کرد.

از طرف دیگر کاخ سفید نیز با استقبال از توافق مینسک، این تواقق را یک گام بالقوه مهم در راستای حل و فصل جنگ اوکراین خواند.

واشنگتن همچنین نسبت به تشدید درگیری‌ها در روز پنجشنبه در شرق اوکراین اظهار نگرانی کرده و گفت: این مساله با روح توافق آتش‌بس در تضاد است.

کاخ سفید در بیانیه خود از روسیه خواست تا سربازان و تجهیزات خود را از خاک اوکراین خارج کند.

همچنین ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در مصاحبه با یک خبرگزاری نروژی گفت: روسیه باید به حمایت از جدایی‌طلبان در شرق اوکراین خاتمه داده و نیروها و تجهیزات نظامی خود را از این منطقه خارج کند.

رهبران فرانسه، آلمان و شورای اروپا پس از نشست اتحادیه اروپا در بروکسل اظهار کردند که در صورتی که روسیه توافق آتش‌بس را نقض کند، تحریم‌های بیشتر امکان‌پذیر است.

مقامات آمریکایی نیز اعلام کردند که تحریم‌های بیشتر را کنار نگذاشته و به جدایی‌طلبان در شرق اوکراین نسبت به تصرف اراضی بیشتر پیش از اجرای رسمی آتش‌بس در روز یکشنبه هشدار دادند.

یک مقام بلندپایه آمریکایی که نام خود را فاش نساخت، گفت: ما تلاش می‌کنیم تا به قدرت‌مندترین وجهی که می‌توانیم این پیام را بدهیم که از اکنون تا شنبه شب هرگونه تلاشی برای تصرف اراضی بیشتر در اوکراین باعث ضربه‌ای جدی به توافق خواهد شد.

این توافق به برخی نقاط اصلی مورد مناقشه از جمله خط جدایی میان جدایی‌طلبان و نیروهای اوکراینی پرداخته است.

در توافق آتش بس شورشیان قبول کردند تا سلاح‌های خود را از خط جدایی تعیین شده در توافق قبلی مینسک در ماه سپتامبر عقب برده و نیروهای اوکراینی نیز از خط جدایی فعلی عقب ببرند و این یک امتیاز به شورشیان است. در صورت اجرای این مساله یک منطقه حائل به عرض 50 کیلومتر ایجاد خواهد شد.

همچنین اوکراین نیز براساس این توافق کنترل مرز خود با روسیه را به شرط رایزنی با شورشیان و اعطای خودمختاری بیشتر به مناطق جدایی‌طلب تحت اصلاحات قانون اساسی تا پایان 2015، به دست خواهد آورد.

قرار است سازمان امنیت و همکاری اروپا بر آتش‌بس در اوکراین و عقب‌نشینی سلاح‌های سنگین نظارت داشته باشد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها