کد خبر: 213706
تاریخ انتشار :

پارلمان لبنان باز هم در انتخاب رئیس جمهور ناکام ماند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، پارلمان لبنان امروز نیز در انتخاب رئیس جمهور این کشور ناکام ماند و نوزدهمین جلسه پارلمان به حد نصاب نرسید.

نبیه بری با اعلام این مطلب 11 مارس آینده را زمان برگزاری نشست بعدی پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور تعیین کرد. پارلمان لبنان 128 نماینده دارد و برای به حد نصاب رسیدند در جلسه ویژه انتخاب رئیس جمهور این کشور باید 2 سوم نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر شوند.

در حالی که 9 ماه از خلأ ریاست جمهوری در لبنان می‌گذرد، گروه‌های سیاسی کشور در خصوص سازوکار ادامه کار دولت کنونی لبنان به نخست وزیری تمام سلام نیز اختلاف نظر پیدا کرده اند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و سعدالحریری رئیس جریان المستقبل درسخنرانی های اخیر خود بر ضرورت انتخاب رییس جمهوری تاکید کردند.

سید حسن نصرالله تاکید کرد که لبنانی ها نباید منتظر حل پرونده های بین المللی و منطقه شوند و باید خود برای حل مشکلات لبنان به ویژه انتخاب رییس جمهوری جدید به توافق و تفاهم برسند.

پارلمان لبنان پیش‌ از این 18 بار در انتخاب رئیس جمهوری ناکام مانده و بیشتر این زمان‌ها با به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان حاضر در پارلمان مواجه شده است. کشور لبنان از ماه می گذشته که ریاست جمهوری میشل سلیمان به پایان رسیده، بدون رئیس جمهور است و گروه‌های سیاسی برای انتخاب رئیس جمهوری توافقی به تفاهم نرسیده‌اند.

جلسات مجلس لبنان برای انتخاب ریییس جمهوری با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد، اما بر خلاف جلسه اول که برای انتخاب رییس جمهوری به همین تعداد رای نیاز است، در جلسات دوم و دوم به بعد باید دو سوم نمایندگان حضور یابند اما هر نامزدی که بتواند اکثریت نصف بعلاوه یک یعنی 65 رای را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری برود.

این نخستین بار نیست که کرسی ریاست جمهوری این کشور خالی می ماند. در سال 1988هنگامی که دوره ریاست جمهوری «امین الجمیل » به پایان رسید، تا پس از توافق طائف که به جنگ داخلی 15 ساله لبنان پایان دهد و به انتخاب «رینیه معوض» به عنوان به رییس جمهوری جدید منجر شد، کرسی بعبدا خالی ماند.

در سال 2007 میلادی نیز تا زمان انتخاب میشل سلیمان به عنوان جایگزین امیل لحود، خلأ رئیس جمهوری لبنان هشت ماه به طول انجامید.

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها