کد خبر: 236860
تاریخ انتشار :

کاخ سفید:قبل از امضای اوباما و بررسی کنگره، مردم آمریکا وقت بررسی توافق هسته‌ای را خواهند داشت /از عملکرد روسیه در قبال پرونده هسته‌ای ایران متشکریم

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید امروز هم به میان خبرنگاران آمد و در اولین روز کاری آمریکا، به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.
چرا سلمان به کمپ‌دیوید نیامد؟
محور سوالات اول، لغو سفر ملک سلمان و اعزام یک شاهزاده جوان به جای پادشاه به اجلاس کمپ‌دیوید بود؛ مقامات آمریکایی و عرب ناشناس امروز با نیویورک‌تایمز مصاحبه کرده و گفته بودند که این لغو سفر، از نارضایتی عربستان از نحوه مذاکره اوباما با ایران هسته‌ای نشأت می‌گیرد.
سخنگو اما گفت که «دستور کار این اجلاس، بررسی راه‌های تعمیق روابط امنیتی میان آمریکا و کشورهیا حاشیه خلیج (فارس) است و علت نیامدن ملک سلمان را از دفتر شاه بپرسید.»
جاش ارنست سعی کرد پاسخی متقاعدکننده‌تر به خبرنگاران بدهد و گفت: «جان کری به ریاض رفته بود و پادشاه می‌تواسنت همانجا نظر مخالف خود را به وی ابلاغ کند، حتی پس از آن هم، وزیر کری در پاریس همتای سعودی خود را ملاقات کرد که آنجا هم پیامی این‌چنین دریافت نشد.»
سخنگو بر پایه همین استدلال گفت: «لغو سفر ملک سلمان و عدم شرکت وی در اجلاس کمپ‌دیوید، پیامی برای ما ندارد.»
خبرنگاری به پایین بودن رتبه شاهزاده اعزامی نسبت به پادشاه سعودی اشاره کرد و گفت که آیا این نوع اعزام، سطح جلسه را پایین نمی‌آورد؟
ارنست در پاسخ گفت که شاهزاده اعزامی، «محمد بن‌نایف» است که علاوه بر برعهده داشتن سمت وزارت کشور، فردی مهم است و در دو سال اخیر، دو مرتبه برای کاخ سفید پیام آورده است؛ سخنگو به محتوای این دو پیام اشاره‌ای نکرد.
سوالات در خصوص علت نیامدن ملک سلمان و تأثیر منفی احتمالی آن بر جلسه اوباما و رهبران کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس ادامه داشت.
جاش ارنست برای متقاعد کردن خبرنگاران گفت: «به نفع خود کشورهاست که مقامی ارشد بفرستند تا وی علاوه بر انتقال مواضع و نظرات کشور خود، بتواند اجرایی شدن تعهدات داده شده در جلسه را نیز پس از جلسه پیگیری کند.»
خبرنگاری در خصوص نگرانی‌های کشور حاشیه خلیج‌فارس از برنامه هسته‌ای ایران پرسید که سخنگو گفت این نگرانی‌ها، امری مشترک میان اعراب و آمریکا است.
روسیه متشکریم!
محور بعدی سوالات، سفر فردای «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا به روسیه و دیدار وی با مقامات روس بود؛ دیدارهایی که آمریکایی‌ها گفته‌اند میزبانانش پوتین را هم در بر می‌گیرد ولی کرملین گفته که فعلاً برنامه‌ای برای دیدار جان کری و ولادیمیر پوتین تنظیم نشده است.
سخنگو در خصوص این سفر گفت: «روابط ما با روسیه بسیار پیچیده است؛ روسیه یکی از اعضای 1+5 است و همین کشور در اعمال تحریم‌هایی که ایران را به پای میز مذاکره آورد به ما کمک کرد، ما از عملکرد روسیه در قبال پرونده هسته‌ای ایران، قدردانی می‌کنیم.»
اول مردم، بعداً رئیس‌جمهور و کنگره
سنای آمریکا هفته پیش، با 98 رأی مثبت، به دخالت کنگره در توافق هسته‌ای احتمالی ایران با 1+5 آری گفت.
اثرات منفی احتمالی این رأی محور سوال ایرانی این جلسه بود که جاش ارنست هم با توافق ضمنی با موضع این خبرنگار گفت که هنوز توافقنامه‌ای با ایران امضاء‌ نشده و پس از امضای آن، کنگره فرصت کافی برای بررسی مفاد این توافق خواهد داشت.
ارنست به حقوق مردمش هم اشاره کرد و گفت:‌«قبل از کنگره و رئیس جمهور، این مردم‌اند که وقت کافی برای بررسی مفاد توافقنامه خواهند داشت.»
دیپلمات‌های ایران و 1+5، 10 تیر را بعنوان مهلت نهایی برای امضای توافق جامع هسته‌ای بر مبنای چهارچوب به دست آمده در لوزان سوئیس، تعیین کرده‌اند.
مقامات ارشد ایران و در رأس آنها آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اما گفته‌اند که این ضرب‌الاجل، چیز جدی‌ای نیست و همانطور که پیش از این اروپایی‌ها، مذاکرات را چندین ماه به درازا کشاندند، این بار هم ایران حق خواهد داشت که تا زمان بحث کافی بر روی همه جوانب توافق جامع و توافق بر سر همه موارد اختلافی، با 1+5 بحث کند؛ بحثی که شاید پیش از 10 تیر پایان یابد و شاید پس از آن.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها