کد خبر: 570313
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد

صادق زیباکلام: اصلا معلوم نیست چه کسی لیدر اصلاح طلبان است؟/اکنون اصلاح‌طلبان با اصولگرایان چه تفاوتی دارند؟/ اصلاح‌طلبان نظرات یکدیگر را هم قبول ندارند

صادق زیباکلام: اصلا معلوم نیست چه کسی لیدر اصلاح طلبان است؟/اکنون اصلاح‌طلبان با اصولگرایان چه تفاوتی دارند؟/ اصلاح‌طلبان نظرات یکدیگر را هم قبول ندارند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: اصلاح‌طلبان گرچه با بحران انتخاباتی مواجه‌اند و با ردصلاحیت برخی از چهره‌هایشان برای ارائه لیست انتخاباتی با مشکل روبه‌رو شده‌اند اما به نظر می‌رسد بحران این روزهای آنها صرفا به مقوله سیاست‌های انتخاباتی بازنمی‌گردد و مشکل بزرگ به کاهش شدید سرمایه اجتماعی آنها مربوط است؛ به‌نحوی که با انتقادهای گسترده‌ای که بدنه اجتماعی جبهه اصلاحات به عملکرد دولت و لیست امید مجلس داشت احتمال این موضوع در میان بود که حتی اگر شورای نگهبان هم بخش عمده‌ای از نامزدهای اصلاح‌طلبان را تأیید می‌کرد، بازهم مشکل کاهش اقبال عمومی از بین نمی‌رود.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره اوضاع فعلی اصلاح‌طلبان از منظر سرمایه اجتماعی به «نامه‌نیوز» گفت: «برای هرگونه تغییر و تحول در مناسبات اصلاح‌طلبان با مردم دیر شده است. من در چند نامه سرگشاده به آقای خاتمی نوشتم که سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان درحال از بین رفتن است و اگر تلاشی برای ترمیم آن صورت نگیرد نابود خواهد که اکنون همین اتفاق هم افتاد. مهم‌ترین مشکل در جبهه اصلاحات این است که نتوانستند با نسل جوان، دهه‌ هفتادی‌ها، نخبگان و تحصیلکردگان ارتباط خود را حفظ کنند و از مقطعی به بعد دیگر یارای پاسخ گفتن به مطالبات مردم را نداشتند».

این استاد دانشگاه عدم موضع‌گیری اصلاح‌طلبان در قبال مسائل مختلف را یکی دیگر از مشکلات نیروهای اصلاح‌طلب دانست و اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان هیچگاه در قبال مسائل اصلی کشور و خواسته‌های روشن مردم موضع‌گیری نمی‌کنند. اگر یکی از مهم‌ترین خواسته‌های جامعه ایران را دموکراسی‌خواهی بدانیم که از قضا اصلاح‌طلبان هم همیشه شعار آن را داده‌اند، اکنون در قبال این مهم مهر سکوت بر دهان زده‌اند و هیچ اقدامی نمی‌کنند و هیچ تحرکی ندارند. اکنون جریان اصلاحات به‌عنوان یک جریان آزادی‌خواه شناخته نمی‌شود و این بزرگ‌ترین ایراد است. جریان اصلاحات چه هویتی دارد؟ واقعا اکنون اصلاح‌طلبان با اصولگرایان چه تفاوتی دارند؟ اگر قرار به بررسی باشد اصلاح‌طلبان کدام مشخصه را دارند که اصولگرایان ندارند یا بالعکس؟»

او در پاسخ به این پرسش که اکنون اصلاح‌طلبان می‌توانند چه راهبردی در انتخابات داشته باشند، خاطرنشان کرد: «اصلاح‌طلبان باتوجه به ردصلاحیت‌ها باید با هم مشورت کنند و یک تصمیم معقول بگیرند که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند یا نه یا می‌خواهند لیست انتخاباتی بدهند یا نه. حتی این موضوعات را هم مشخص نمی‌کنند و مدام می‌گویم مشغول رایزنی با شورای نگهبان، وزارت کشور و رئیس‌جمهور هستیم و هنوز درنیافته‌اند که برای چنین اقداماتی دیر است».

زیباکلام در پایان درخصوص بحران عدم وجود رهبری در میان اصلاح‌طلبان گفت: «اولین و مهم‌ترین استراتژی اصلاح‌طلبان برای آنکه بتوانند همچنان هویت دموکراسی‌خواهی جریان خود را حفظ کنند، تعیین تکلیف بحث رهبری جریان اصلاحات است. اکنون مشخص نیست که در این جریان رهبر کسیت و تصمیم نهایی را که شخصی یا گروهی می‌گیرد. اصلاح‌طلبان نظرات یکدیگر را هم قبول ندارند و نمی‌توانند به یک جمع‌بندی واحد برسند. این نقیصه باعث می‌شود که اصلاح‌طلبان نتوانند در هیچ زمینه‌ای موضع‌گیری کنند؛ آنها نه درباره دولت، نه درباره سیاست خارجی و نه حتی در موضوع افزایش قیمت بنزین هیچ موضع منسجمی نداشتند. این مشکلات که به اصولگرایان مربوط نیست و کاملا به درون اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها