کد خبر: 166024
تاریخ انتشار :

توصیه های مقام معظم رهبری به دولت در اولین سال استقرار

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، در یک سال گذشته از استقرار دولت یازدهم سیاست حمایت از دولت بار دیگر از سوی رهبر انقلاب در سخنرانی های متفاوت تکرار شد. حمایت از مذاکره کنندگان هسته ای و اصل مذاکره با آمریکا در خصوص موضوع توافق هسته ای از جمله مباحثی بوده است که بیش از گذشته در این دولت مورد حمایت رهبر انقلاب واقع شد.
به گزارش خبرآنلاین همچنین ایشان در سخنرانی های خود به« رعایت انصاف در نقد» از سوی منتقدان تاکید کردند. توجه دولت به نحوه مواجهه با منتقدان، عدم لزوم پاسخ به هر نقد از دیگر توصیه های رهبر انقلاب است خطاب به دولت یازدهم در دیدار اخیر هیات دولت با ایشان بوده است.
در جدول ذیل 23 مورد از مهمترین حمایت ها و توصیه های رهبر انقلاب را در خصوص دولت یازدهم آمده است.

تاريخ

بيانات

کليدواژه

مخاطبان

موضوع

12مرداد 92

مراسم تنفيذ حکم رياست جمهور

تاييد رئيس جمهور جديد ايران

رئيس جمهور منتخب و مسئولان نظام

جناب آقاى روحانى جزو عناصر خدمتگزار قديمى به نظام اسلامى در بخشهاى مختلف هستند؛ يك فرد آزموده شده‌اى در نظام جمهورى اسلامى هستند؛ چه در دوره‌ى دفاع مقدس، چه در مجلس شوراى اسلامى، چه در شوراى عالى امنيت ملى، كارهاى فراوانى بر دوش ايشان بوده است، كه آن خدمات بزرگ را انجام دادند؛ امروز هم به عنوان رئيس جمهور بحمدالله مفتخرند به اين كه آراء مردم ايشان را به اين سِمت منصوب كرده است . اميدواريم ان‌شاءالله خداى متعال به ايشان كمك كند، از ايشان دستگيرى كند، هدايت كند. و همه سعى كنند كمك كنند. من از همه‌ى جريانهاى گوناگون سياسى درخواست ميكنم و اصرار دارم، و همچنين از همه‌ى شخصيتهاى متنفذى كه داراى نفوذ كلمه هستند، داراى حوزه‌ى تأثيرگذارى در ميان ملت هستند، درخواست ميكنم به مسئولين، به دولت، به رئيس جمهور كمك كنند تا ان‌شاءالله بتوانند وظائف سنگينى را كه برعهده دارند، بخوبى انجام دهند و توقعاتى را كه وجود دارد و مردم دارند، ان‌شاءالله به بهترين وجهى برآورده كنند.

18 مرداد

خطبه هاي نماز عيد فطر

دعا براي توفيق دولت، شروع به کار دولت قبل از موعد

عموم مردم

در اين ايام، در كشور خود ما، حادثه‌ى مهم، تشكيل دولت جديد است كه بحمداللَّه با همت مردم و تلاش همه‌جانبه، اين خواسته‌ى قانونى و سنت ملى با بهترين وجهى انجام گرفت و ان‌شاءاللَّه بزودى با انجام وظيفه‌اى كه مجلس شوراى اسلامى نسبت به انتخاب وزراى صالح خواهد كرد، دولت تشكيل خواهد شد و كارهاى بزرگ و مهمى را كه بر عهده دارد، آغاز خواهد كرد؛ اگرچه هم‌اكنون هم بسيارى از كارها را شروع كرده‌اند. اميدواريم توفيق الهى شامل حال رئيس جمهور محترم و مسئولان اجرائى كشور باشد و همراهى مردم هم به آنها كمك كند، دعاى مردم هم كمك كند كه بتوانند كارهاى بزرگى را كه برعهده دارند - كه كارهاى بزرگ، منافع بزرگى هم دارد؛ دشوارى‌هاى بزرگى هم دارد - به بهترين وجهى به انجام برسانند.

6 شهريور

ديدار با اعضاي هيات دولت

تشکر از دولت و رئيس جمهور ، سرعت عمل رئیس جمهور

اعضاي هيات دولت و قوه مجريه

هفته‌ى دولت مناسبتى است براى اينكه انسان تبريك بگويد و خداقوّتى بگويد به همه‌ى كاركنان و مديران و مسئولان قوّه‌ى مجريّه؛ و من اين فرصت را از دست نميدهم و به همه‌ى شماها و همه‌ى مديران و همه‌ى مسئولانى كه در قوّه‌ى مجريّه در سطوح مختلف، مشغول كار و خدمت و فعّاليّتند تبريك ميگويم، براى همه‌ى آنها و براى همه‌ى شما توفيق خدمت از خداوند متعال مسئلت ميكنم. لازم ميدانم از سرعت عمل رئيس جمهور محترم در معرّفى وزيران به مجلس شوراى اسلامى صميمانه تشكّر كنم. ميدانستم و ميديدم اصرار ايشان را و در دل تحسين ميكردم اين اصرار را براى اينكه هرچه زودتر هيئت دولت تشكيل بشود ؛ خوشبختانه ايشان توانستند و در همان اوّلين لحظه‌ى ممكن بعد از تحليف، بدون اينكه فوت وقتى پيش بيايد، پيشنهاد خودشان را به مجلس محترم دادند.

بدون ترديد شخص خود آقاى روحانى يكى از نقاط قوّت اين مجموعه‌ى كارى است. ايشان فرد باسابقه‌ى در انقلاب، باسابقه‌ى در مبارزات انقلابى، با مواضع خوب و درست در طول سى و چند سال گذشته، خودشان را در معرض ديد و قضاوت گذاشتند و بحمدالله امروز هم به‌عنوان رئيس جمهور مطلوب و مورد اعتمادى در رأس دستگاه اجرايى قرار دارند . و ميفهمد انسان از مطالبى كه ايشان ميگويند و از سوابقى كه از ايشان داريم كه عزم راسخى در ايشان و ان‌شاءالله در همكارانشان هست براى اينكه كارها را به بهترين وجهى و در درست‌ترين جهتى به پيش ببرند. دعا ميكنم من، هم ايشان را، هم شماها را كه ان‌شاءالله موفّق بشويد و بتوانيد آنچه را كه وظيفه‌ى يك دولت خوب و مطلوب است، ارائه بدهيد.

14 شهريور

ديدار با اعضاي مجلس خبرگان رهبري

حمايت از دولت

اعضاي مجلس خبرگان رهبري

امروز هم خب، بحمداللَّه يك دولت تازه‌نفسى هست، يكى از امتيازات وضع كنونى ما اين است كه يك دولت تازه‌نفس وارد كار شده، با فكرهاى نو، با ابتكارات نو، با ايده‌هاى جديدى، با يك مجموعه‌اى از افرادى كه توانايى‌هايى دارند، ميخواهند مشغول كار بشوند و كار را پيش ببرند ان‌شاءاللَّه به سمت همان هدفهايى كه اعلام هم كردند. رئيس‌جمهور محترم هم يك روحانىِ باسابقه‌ى فعّال در عرصه‌هاى گوناگونِ انقلابى كشور است، اين هم يكى از امتيازاتى است كه وجود دارد. طبيعت كار اين است كه همه كمك كنيم؛ من وظيفه‌ى خودم ميدانم، همه‌ى دولتها را ما كمك كرديم، از همه‌ى دولتها حمايت كرديم، به اين دولت هم قطعاً كمك خواهيم كرد و حمايت خواهيم كرد، و مسئولين هم همين‌جور. البتّه حمايت بنده‌ى حقير از دولتها به معناى اين نيست كه همه‌ى كاركرد آن دولتها را ما قبول داشته باشيم؛ نه، در دوره‌هاى مختلف، دولتهاى گوناگونى بودند، از همه‌شان هم ما حمايت كرديم، به همه‌شان هم ايرادهايى داشتيم در زمينه‌هاى مختلف؛ اما آن ايرادها نبايد موجب بشود كه ما دولت را بيگانه‌ى از خودمان بدانيم و دست حمايت و كمكى كه همه بايد به سمت دولتها دراز كنند، اين را انجام ندهيم. لازم است كه ان‌شاءاللَّه اين حمايت و كمك انجام بگيرد، و دعا كنيم و توصيه كنيم؛ نصيحت هم لازم است؛ النَّصيحَةُ ِلأَئِمَّة المُؤمِنين، يعنى سخن خيرخواهانه، كه حالا گاهى اين سخن خيرخواهانه ممكن است درشت و تند و تيز هم باشد، كه طبيعت كار اين است كه اگر مسئولانى كه مخاطب اين سخن تندوتيز قرار ميگيرند، درست فكر كنند، گمان ميكنم خرسند باشند؛ حتّى آن سخن تندوتيز هم به نفع آنها است.

26 شهريور

ديدار با فرماندهان سپاه پاسداران

نرمش قهرمانانه

فرماندهان سپاه

ما مخالف با حركتهاى صحيح و منطقى ديپلماسى هم نيستيم؛ چه در عالم ديپلماسى ، چه در عالم سياستهاى داخلى. بنده معتقد به همان چيزى هستم كه سالها پيش اسم‌گذارى شد «نرمش قهرمانانه»؛ نرمش در يك جاهايى بسيار لازم است، بسيار خوب است؛ عيبى ندارد، اما اين كشتى‌گيرى كه دارد با حريف خودش كشتى ميگيرد و يك جاهايى به دليل فنّى نرمشى نشان ميدهد، فراموش نكند كه طرفش كيست؛ فراموش نكند كه مشغول چه كارى است؛ اين شرط اصلى است؛ بفهمند كه دارند چه‌كار ميكنند، بدانند كه با چه كسى مواجهند، با چه كسى طرفند، آماج حمله‌ى طرف آنها كجاى مسئله است؛ اين را توجّه داشته باشند.

13 مهر

مراسم تحليف و اعطاى سردوشى دانشجويان دانشگاه‌هاى افسرى ارتش جمهورى اسلامى ايران‌

حمايت از تحرک ديپلماتيک دولت

فرماندهان ارتش جمهوري اسلامي و همچنين دانشجويان دانشگاه افسري شهيد ستاري

ما از تحرّك ديپلماسى دولت حمايت ميكنيم، پشتيبانى ميكنيم. در كنار آمادگى‌هاى همه‌جانبه‌ى ملّت ايران - چه از لحاظ اقتصادى، چه از لحاظ امنيّت داخلى، چه از لحاظ استحكام ساخت درونى نظام اسلامى، چه از لحاظ وحدت ملّى و چه از لحاظ نظامى - به تلاش و تحرّك ديپلماسى هم چه در اين قضاياى سفر اخير و چه غير از آن، اهمّيّت ميدهيم و از آنچه دولت ما انجام ميدهد و تلاشهاى ديپلماتيك و تحرّكى كه در اين زمينه ميكنند، حمايت ميكنيم. البتّه برخى از آنچه در سفر نيويورك پيش آمد، به نظر ما بجا نبود؛ لكن ما به هيئت ديپلماسى ملّت عزيزمان و دولت خدمتگزارمان خوشبين هستيم ؛ البتّه به آمريكايى‌ها بدبينيم؛ به آنها هيچ اعتمادى نداريم.

17 مهر

در دیدار شركت‌كنندگان در هفتمین همایش ملی نخبگان جوان

اهميت معاونت علمي رئيس جمهور

نخبگان جوان

اين معاونت علمى رئيس‌جمهور، بخش بسيار مهمّى است، كار بسيار حسّاسى است - اين معاونت با اصرار بنده، با دنبالگيرى بنده در چندين سال قبل به‌وجود آمد - بعد هم بنياد نخبگان. كسانى هم [كه بودند] واقعاً خدمت كردند؛ خانم سلطانخواه، آقاى واعظزاده، امروز هم آقاى ستّارى - كه خب ايشان فرزند شهيد هم هستند -(۴) مسئول اين معاونت مهم و اين بنياد مهمّند. توصيه‌ى من به مسئولين معاونت علمى و بنياد نخبگان اين است كه كار را بايد دنبال كنيد؛ كارها را از صفر شروع نكنيد؛ كارهاى برجسته‌اى انجام گرفته، براساس آن كارها پيش برويد؛ سعى كنيد خلأها را پيدا كنيد، نقايص و ضعفها را پيدا كنيد، آنها را جبران كنيد؛ قوّتها را، نقاط قوّت را از دست ندهيد.

به نظر من مهم‌ترين كارى كه اين دو وزارت و اين معاونت مهم ميتوانند انجام بدهند، اين است كه بايد همّت خود را صرف كنند براى زمينه‌سازىِ نوآورى علمى؛ نوآورى مهم است.

12 آبان

در ديدار دانش‌آموزان و دانشجويان به مناسبت روز ملّى مبارزه با استكبار جهانى‌

مذاکره کنندگان سازشکار نيستند ؛ فرزندان انقلابند

دانش آموزان و دانشجويان

يك تذكّر مهم و لازمى را بدهم: هيچ‌كس نبايد اين مجموعه‌ى مذاكره‌كنندگان ما را با مجموعه‌ى شامل آمريكا - همان شش دولت، به‌اصطلاح پنج بعلاوه‌ى يك - سازش‌كار بداند؛ اين غلط است؛ اينها مأموران دولت جمهورى اسلامى ايران هستند، اينها بچّه‌هاى خودمان هستند، بچّه‌هاى انقلابند؛ يك مأموريّتى را دارند انجام ميدهند. كار سختى هم هست [كه‌] بر عهده‌ى اينها است؛ دارند با تلاش فراوان آن كارى را كه بر عهده‌ى آنها است انجام ميدهند. بنابراين نبايد مأمورى را كه مشغول يك كارى است و مسئول يك فرايندى است مورد تضعيف يا توهين يا بعضى از تعبيراتى كه گاهى شنيده ميشود - كه اينها سازش‌كارند، و مانند اينها - قرار داد؛ نه، اين حرفها نيست. اين را هم توجّه داشته باشيد، اين مذاكره‌اى كه امروز دارد انجام ميگيرد با شش كشور - كه آمريكا هم جزو اين شش كشور است - فقط در مورد مسائل هسته‌اى است و لاغير. بنده هم اوّلِ امسال در مشهد مقدّس در سخنرانى گفتم [كه‌] مذاكره در موضوعات خاص اشكالى ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبين نيستم به مذاكره، لكن ميخواهند مذاكره كنند، بكنند؛ ما هم به اذن‌الله ضررى نميكنيم. اين فشارها را بايستى با تكيه‌ى بر توانايى‌هاى خودمان در داخل تحمّل كنيم و از آن عبور كنيم؛ اين كار عاقلانه‌اى است كه انجام ميگيرد. البتّه عرض كرديم، باز هم تكرار ميكنيم: با تلاشى كه دولت محترم و مسئولين كشور دارند انجام ميدهند، ما موافقيم. يك كارى است، يك تجربه‌اى است، احتمالاً يك اقدام مفيدى است؛ اين كار را انجام بدهند، اگر نتيجه گرفتند كه چه بهتر، امّا اگر نتيجه نگرفتند، معنايش اين باشد كه براى حلّ مشكلات كشور بايستى كشور روى پاى خودش بايستد. اين توصيه‌ى قبلى خودمان را باز هم تكرار ميكنيم: به دشمنى كه لبخند ميزند، اعتماد نكنيد؛ اين را ما به مسئولينمان، به بچّه‌هاى خودمان، فرزندان خودمان - اينهايى كه در مسئله‌ى ديپلماسى مشغول كار هستند، بچّه‌هاى مايند، جوانهاى خود مايند - [توصيه ميكنيم‌]؛ توصيه‌ى ما به اينها اين است: مراقب باشيد لبخند فريبگرانه شما را دچار اشتباه نكند، دچار خطا نكند؛ ريزه‌كارى‌هاى كار دشمن را ببينيد.

29 آبان

در دیدار پنجاه هزار فرمانده بسیج سراسر كشور در مصلّاى امام خمینی(ره)

حمايت از دولت وظيفه ماست

بسيجيان سراسر کشور

يك نكته هم درباره‌ى مسائل اخير و اين بگومگوهايى كه در صحنه‌ى سياست خارجى و مسائل هسته‌اى و گفتگو و مذاكره و از اين حرفها هست، عرض بكنيم. اوّلاً بنده اصرار دارم بر حمايت از مسئولانى كه اجراى كار برعهده‌شان است، از همه‌ى دولتها بنده حمايت ميكنم، از مسئولان - مسئولان داخلى، مسئولان خارجى - حمايت ميكنم و وظيفه‌ى ما است . من خودم مسئول اجرايى بوده‌ام، وسط ميدان بوده‌ام، سنگينى كار و سختى كار را با همه‌ى وجود احساس كرده‌ام؛ ميدانم كه كار اداره‌ى كشور كار سختى است. لذا اينها به كمك احتياج دارند، من هم كمكشان ميكنم، حمايتشان ميكنم؛ اين يك طرف قضيّه است كه قطعى است . از آن طرف اصرار دارم بر تثبيت حقوق ملّت ايران، از جمله مسئله‌ى حقوق هسته‌اى؛ اصرار داريم بر اينكه از حقوق ملّت ايران يك قدم عقب‌نشينى نبايد بشود. ما البتّه در جزئيّات اين مذاكرات مداخله نميكنيم؛ يك خطوط قرمزى وجود دارد، يك حدودى وجود دارد، اين حدود بايد رعايت بشود؛ اين را گفتيم به مسئولين و موظّفند كه اين حدود را رعايت كنند؛ از هارت‌وهورت دشمنان و مخالفان هم واهمه‌اى نداشته باشند و ترسى به خودشان راه ندهند

19 دی

در دیدار کارکنان نیروی هوایی ارتش

اقتدار درونی، تحریم

دولتمردان

یک کشور اقتدار درونی خود را حفظ کند؛ این توصیه‌ی همیشه‌ی ما به مسئولین است. مشکلات کشور را تنها یک چیز حل میکند، آن هم عبارت است از نگاه به ظرفیّتهای درونی - که این ظرفیّتها هم بحمداللَّه بسیار است، بی‌شمار است - و استفاده‌ی از این ظرفیّتها به شکل حکیمانه. خوشبختانه مسئولین اقتصادی دولتی به این معنا توجّه کرده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند. راه برطرف کردن مشکلات اقتصادی کشور - حالا این بخش از مشکلات - نگاه به بیرون نیست، نگاه به برداشتن تحریم دشمن و مانند اینها نیست؛ خوشبختانه مسئولین اقتصادی کشور به این معنا توجّه کرده‌اند.

19 دی

دیدار کارکنان نیروی هوایی ارتش

وحدت، اعتماد، نقد منصفانه

فعالان سیاسی

* وحدت و اتّحاد و همدلی میان مسئولین و مردم بایستی زیاد بشود؛ هم آحاد مسئولین کشور و مدیران کشور به مردم اعتماد کنند، هم مردم به مسئولین کشور اعتماد کنند. ممکن است کسانی اهل انتقاد باشند، انتقاد بکنند، [ ولی‌] انتقادها منصفانه باشد؛ با توجّه به اینکه دولت چند ماهی بیشتر نیست بر سرِ کار آمده است، باید فرصت داد تا بتوانند کارها را ان‌شاءاللَّه با قدرت پیش ببرند؛ هم منتقدین به این توجّه کنند و با دولت با شرح صدر رفتار کنند، هم مسئولین دولتی با منتقدین با شرح صدر رفتار کنند؛ همه به هم احترام بگذارند، همه ملاحظه‌ی یکدیگر را بکنند .

19 دی ماه 92

دیدار با مردم قم

تحریم، مذاکره

فعالان سیاسی

این اشتباه آنها را ملّت ایران به هم خواهند زد؛ اینکه خیال میکنند، میگویند ما تحریم کردیم، ایران مجبور شد بیاید پای میز مذاکره، نه، [این‌طور نیست‌]. ما قبلاً هم اعلان کردیم، قبل از این حرفها هم ما گفتیم [که‌] نظام جمهوری اسلامی درباره‌ی موضوعات خاصّی که مصلحت بداند، با این شیطان برای رفع شرّ او و برای حلّ مشکل، مذاکره میکند؛ معنای این آن نیست که این ملّت مستأصل شده است.

28 بهمن

بیانات در دیدار مردم آذربایجان

نیروی داخلی، مسئولان

افکار عمومی

ما یک کشور بزرگ هستیم، یک ملت قوی هستیم، ملت بافرهنگی هستیم، ملت بااستعدادی هستیم، ثروت خدادادی هم الیماشاءالله [داریم]؛ مسئولینمان هم خوشبختانه مسئولین دلسوزی هستند، دلشان میخواهد کار کنند، ما هم کمکشان میکنیم، دعایشان هم میکنیم؛ البته اصرار هم میکنیم که مسئولین هم به نیروی داخلی تکیه کنند؛ از مسئولین هم میخواهیم به مردم اعتماد کنند، به نیروی داخلی اعتماد کنند، سعی کنند این سرچشمهی فیاض تمام نشدنی را در داخل، خروشان و فروزان و جوشان کنند.

15 اسفند

دیدار اعضای مجلس خبرگان

مسئولان، اقتصاد مقاومتی

فعالان سیاسی

واقعیت دیگری که باید به آن توجه داشت، ظرفیتهای بیشمار ملی است؛ که خوشبختانه مسئولین کشور، مسئولین دولتی - که من امکان این را داشتم که بالخصوص در این ایام با اینها ملاقات کنم - بعد از تشکیل دولت جدید، میبینم همه معترفند، معتقدند، واقفند، به ظرفیتهای بیشمار داخلی کشور؛ که خب همین وجود این ظرفیتها هم بحمدالله رهنمون شد که این حقیر و همفکران و همکاران و کمکها، به این مسئلهی اقتصاد مقاومتی برسیم.

20 اسفند 92

بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

رویکرد جهادی، حرکت جدی و مجاهدانه

دولت و مجلس

رویکرد جهادی است که در این سیاستها مورد ملاحظه قرار گرفته؛ همت جهادی، مدیریت جهادی. با حرکت عادی نمیشود پیش رفت؛ باحرکت عادی و احیاناً خواب‌آلوده و بی‌حساسیت نمیشود کارهای بزرگ را انجام داد؛ یک همت جهادی لازم است، تحرک جهادی و مدیریت جهادی برای این کارها لازم است. باید حرکتی که میشود، هم علمی باشد، هم پر قدرت باشد، هم با برنامه باشد، و هم مجاهدانه باشد. من در جلسه‌ای که با رؤسای محترم سه قوه برای همین مسئله در هفته‌های گذشته داشتیم، مطرح کردم. خوشبختانه آقای رئیس جمهور با قاطعیت به من گفتند که آن کسانی که در دولت مسئول پیگیری این کارها هستند، تصمیمشان بر همین حرکت جدی و مجاهدانه است؛ خب، این خیلی خوب است؛ یعنی این لازم است، بدون این نمیشود پیش رفت.

1فروردین93

حرم امام رضا (ع)

اقتصاد مقاومتی

سران سه قوه

این همان اقتصاد مقاومتی است که سیاستهای آن در اسفند ماه ابلاغ شد؛ بنده هم با مسئولان و مدیران برجسته‌ی کشور جلسه داشتم، مفصّل درباره‌ی آن صحبت کردیم؛ تجاوب هم کردند؛ یعنی مسئولان سه قوّه که خودشان هم در تنظیم این سیاستها مؤثّر بودند و حضور داشتند، استقبال کردند و گفتند ما این کار را انجام میدهیم.

2اردبیبهشت93

دیدار کارگران در گروه صنعتى مپنا

اقتصاد مقاومتی،

دولت

یکی از پشتیبانی‌ها این است که دستگاه‌های دولتی خودشان را موظّف کنند که برای محصول این مجموعه‌ها رقیب خارجی نتراشند؛ یکی از بخشهای اقتصاد مقاومتی که ما گفتیم، این است. ستون فقرات اقتصاد مقاومتی تولید داخلی است. تولید داخلی اگر بخواهد رونق پیدا بکند یقیناً باید، هم به آن کمک تزریق بشود، هم از چیزهایی که مانع رشد آن است جلوگیری بشود، هم برای محصولات، بازار به‌وجود بیاید، هم واردات محصولات مشابه به یک نحوی کنترل بشود - کلمه‌ی ممنوع را به کار نمیبرم - و با محاسبه مورد مراقبت دقیق قرار بگیرد، هم در قراردادهای خارجی‌ای که این مجموعه و امثال این مجموعه دارند، دولت کمک بکند. گفتیم اقتصاد ما درون‌زا و برون‌گرا است؛ ما از درون باید رشد کنیم و بجوشیم و افزایش پیدا کنیم، امّا بایستی نگاه به بیرون داشته باشیم؛ بازارهای جهانی متعلّق به ما است، باید بتوانیم با همّت خود و با ابتکار خود، در این بازارها حضور پیدا کنیم و این حضور بدون حمایت دولت امکان‌پذیر نیست؛ که البتّه بخشهای مختلف دولتی در این زمینه میتوانند سهم داشته باشند.

15 اردیبهشت 93

دیدار اعضاى هیأت مدیره جامعه خیرین مدرسه‌ساز

واگذاری امور به مردم، انحصار دولتی

دولت

در هر کارى که مسئولان کشور و مدیران اصلى کشور، امور را به مردم محوّل کردند، این کار موفّق شد، این کار پیشرفت کرد؛ این یک تجربه است، این را باید ما یاد بگیریم؛ مکرر این را ما گفته‌ایم. یک وقت نگاه تنگ‌نظرانه است و مسئول دولتى انحصاراً کار را در دست میگیرد، این کار میماند، متوقف میشود؛ [اما] کار وقتى داده شد به نیروى عظیم و بى‌پایان مردم، با انگیزه‌هایشان، با توانهاى مادّى و معنویشان، آن‌وقت کار رشد پیدا میکند، شکوفایى پیدا میکند.

93.اردیبهشت 93

دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور

آموزش و پرورش،

دولت

پول خرج کردن براى آموزش‌وپرورش و توسعه‌ى منابع مالى آموزش‌وپرورش، یکى از کارهاى اساسى است که امیدواریم مسئولین دولتى به این نکته توجّه کنند .

23 اردیبهشت 93

دیدار مردم استان ایلام در سالروز ولادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام

فعالیت اقتصادی،

مسئولین

مسئولین

کار اقتصادى، فعّالیّت اقتصادى باید به‌طور جدّى در برنامه‌هاى مسئولین قرار بگیرد، که خب امروز بحمدالله مسئولین دنبال این چیزها هستند . فکرها را باید منتظم کرد، راه را باید درست تشخیص داد، درست باید حرکت کرد.

23 اردیبهشت 93

دیدار مردم استان ایلام در سالروز ولادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام

حاکم، حاکم اسلامی، سعادت

مسئولین

فرق حاکم اسلامى با حکّام دیگر در همین است: حاکم اسلامى میخواهد کارى کند که مردم به بهشت برسند؛ به سعادت حقیقى و اُخروى و عقبائى برسند ؛ [لذا] راه‌ها را باید هموار کند. اینجا بحثِ زور و فشار و تحمیل نیست؛ بحثِ کمک کردن است. فطرت انسانها متمایل به سعادت است، ما باید راه را باز کنیم؛ ما باید کار را تسهیل کنیم براى مردم تا بتوانند خودشان را به بهشت برسانند؛ این وظیفه‌ى ما است، این کارى است که امیرالمؤمنین بار آن را بر دوش خود گرفته است و احساس وظیفه میکند که مردم را به بهشت برساند.

31 اردیبهشت 93

بیانات در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام

دانش، تحقیق و پژوهش

مسئولان

این دانشگاه جاى مهمى است؛ مرکز دانش است، مرکز تحقیق است، مرکز آموزشهاى انقلابى است، مرکز آماده‌سازى‌هاى فکرى و روحى است. شما جوانها قدر بدانید؛ مدیران و مسئولان همه‌ى تلاش خودشان را به کار ببرند براى اینکه از این فرصت حداکثر استفاده را بکنند؛ کمااینکه بحمدالله میکنند.

5شهریور 93

بیانات در دیدار هیات دولت

حفظ انسجام درونی و شنیده شدن یک صدا از دولت

دولتمردان

*باید مراقبت شود تا در سخنان مسئولان دولتی تعارض وجود نداشته باشد و فلسفه تعیین سخنگو هم این است که از دولت صدای واحد در مسائل مختلف شنیده شود.

*آقای رئیس‌جمهور از برخی انتقادها ناراحتند که البته در برخی موارد هم واقعاً حق با ایشان است و برخی انتقادها، تند و گاهی غیرمنصفانه هستند. لزومی ندارد که انسان بخواهد به هر مطلب یا انتقادی، پاسخ دهد زیرا در برخی موارد سکوت بهتر است ضمن آنکه هر حرفی هم که بر ضد ما زده شود این‌گونه نیست که حتماً در ذهن افراد جامعه تأثیر بگذارد و مورد قبول قرار گیرد.

*جناح‌بندی‌های سیاسی اشکالی ندارد اما نباید جامعه را به دو قطب تبدیل کرد زیرا این کار موجب دل زدگی و خستگی مردم و شکننده شدن محیط جامعه می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها